Gå til innhold

Hyttemysteriet er løst!


Anbefalte innlegg

Tror jeg iallfall... De som har fulgt med på mitt slit med å få ting til å funke pålitelig på hytta, kan glede seg over (eller gi totalt f@en i, alt etter som...) at jeg omsider har funnet ut av det. Det viste seg å være noe helt uventet: Anslut-strømpluggene! Jeg kjøpte en RFExplorer og har endelig somlet meg til å bruke den ordentlig. Et eller annet ved strømmen på hytta gjør at Anslut-strømpluggene sender masse støy. Og da mener jeg masse! Det nivået jeg kan måle 5 cm fra en Nexa-plugg (de billige i trepakk fra Clas, jeg var der og gjorde dem veldig glade i dag med omtrent å tømme hyllene for å bytte ut alle Anslut-pluggene på hytta!) får jeg nærmere to meter fra Anslut-pluggene, dermed forstyrret de både sending og mottak i RFXtrx-en. Aner ikke hvorfor det skjer her, for hjemme er det ikke noe sånt. Men moralen må være: Det trenger ikke være det logiske som forstyrrer! Dette er rene mottakere, ikke sendere, likevel støyet de som et numetalband på full guffe! Og jeg hater numetal, her skal det være klassisk metal! :green:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt i begynnelsen;

Kjøpte 2 Anslut brytere, disse fungerte dårlig.

Byttet til 2 andre som var enda dårliger.

 

Anskaffet samtidig 2 stk Nexa.

Teste på ca 20 m avstand og kunklusjonen ble ganske raskt at Nexa er å foretrekke.

Nexa feilet aldri i min enkle test.

 

Dette var nok ikke helt vitenskapelig, men indikasjonen var soleklar.

Det med støy har jeg ikke tenkt på, men det er da enda en grunn til å ikke kjøpe Anslut.

 

Forøvrig har alt fungert greitt i omtrent 2 år nå, både på hytta og hjemme.

Dvs, på hytta må router restartes ganske ofte.

Har montert en klokke som restarter router hver natt.

 

Et eller annet i mobilnettet henger seg opp etter en tid, (variabel tid), men svært skjelden oftere enn 24 timer.

Og, ja, har forsøkt diverse routere med samme resultat.

Trodde det skulle bli bedre med 4G, men, nei, samme problem.

 

Men nå blir det snart z-wave....

Lenke til kommentar

Du er inne på noe der... har 60+ div enheter.

Blir ganske dyrt å skifte ut alt og ikke er det nødvendig.

 

Tenker å begrense meg til de viktige tingene, dvs de jeg gjerne vil ha tilbakemelding på,

så som sentralfyr, vv-beredere, varmegulv....

Det vil etterhvert frigjøre noen Nexa brytere og egenkonstruerte tilbakemeldingsbokser.

 

Får nok ikke bredbånd inn til hytta, finnes ikke bredbånd i hele bygda, ca 10 km til nærmeste.

Så det får holde med 4G mobilbredbånd.

Fungerer kjempebra med Telenor sitt billigste abb.

Kjøper gjerne en ekstra data pakke eller to i løpet av sommren

Men må altså få sin nattlige "pleie & omsorg". :)

Lenke til kommentar

Wow, spennende å se at du fant utav det. Jeg får sjekke mine egne.

 

Man trenger ikke Z-wave på alt (selv om du kan komme til å ende med "nesten alt" det når du først har begynt), men ta det som er kritisk, som f.eks. alt som styrer varme, og et par lys (hvis "occupancy" er et behov).

Lenke til kommentar

Vel, jeg kjører alt sånt med skripts og logikk. Som ovner: Jeg sender nytt av/på-signal hver gang det kommer inn en ny temperaturavlesing, sånn at hvis det skulle drukne et signal eller fem, har det ikke noe å si i den store sammenhengen. Så jeg har aldri hatt problemer med varmen så lenge ikke det har vært noe veldig galt (som da noen av ledningene i strømforsyningen til en server smeltet). Det som var hovedproblemet her på hytta var det som ble gjort med brytere, mest lyd og bilde. Fruen ble totalt "vansinnig" når hun skulle slå på eller av tv-en og ingenting skjedde... ;) Men nå tror jeg faktisk at alt dette er ordnet! Jeg får ti av ti treff når jeg trykker på brytere som var veldig ustabile før. Jeg fatter egentlig ikke at det kan bli så snålt. Jeg målte spenningen her i går, og det er ikke der det ligger. 230V er helt innenfor det som det skal være.

 

Er det noen som har lyst til å kjøpe en bunke Anslut-brytere billig? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...