Gå til innhold

Lage elektronisk musikk?


Bruker-308643

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har begynne å lage litt musikk på Ableton live 9. Berre fordi jeg mangla en hobby, og kjeda meg. Har ikke noe musikk erfaring eller noe, men har alltid blitt fasciner av edm, house musikk. Så jeg berre bestemte meg får å prøve meg fram. Har hatt Ableton på pc'en min fra før av, og kjenner til programmet i veldig grove trekk, men berre par dager siden begynte jeg å sjå på forskjellige tutorials om Ableton osv, og begynt å gå litt djupere i selve programmet. Så nå i par dager jeg har "lekt" meg litt med programmet, og har faktisk prøv meg på å lage en track, men føler han er ikke så vellykka track då . Så jeg er nybegynner og kan egentlig ingenting om selve musikk produksjon og programmet.

Så jeg lurer på om noen kunne hjelpe meg og tipse meg og forklare hvordan ting fungerer osv. Fordi det er så mye jeg lurer på, men vett ikke hvordan jeg skal søke på internett på det jeg lurer på fordi jeg mangler rett og slett ord, begrep som jeg kunne bruke å søke meg på nette.

Og så lurer på om noen har noe tips til hvordan jeg kunne utvikle meg betre til å lage musikk? Ville gjerne noen som kunne hjelpe meg med dette som har erfaring med Ableton. Også lurer jeg på hvilken plugins, audio and midi effects og packs osv. jeg burde skaffa meg?

Endret av Vettikke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har en del erfaring med Ableton og musikkproduksjon / teori generelt, dog kjenner jeg ikke sjangrene du nevner så godt.

Å forklare hvordan programmet fungerer blir veldig tungvindt – jeg vet ikke hva du vet fra før, heller ikke hva du ønsker å lære. Men om du er interessert, kan vi ta en prat på Skype en dag :)

Lenke til kommentar

Hei, har en del erfaring med Ableton og musikkproduksjon / teori generelt, dog kjenner jeg ikke sjangrene du nevner så godt.

 

Å forklare hvordan programmet fungerer blir veldig tungvindt – jeg vet ikke hva du vet fra før, heller ikke hva du ønsker å lære. Men om du er interessert, kan vi ta en prat på Skype en dag :)

Ja hadde det hadde vært veldig bra. Jeg kan egentlig veldig lite i musikkteori og selve programmet. Trur det hadde vært lurt å lære meg musikkteori først. Jeg ser litt på tutorials på youtube om musikkteori, men det mye jeg lurer på.

Endret av Vettikke
Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke Ableton selv, men jeg ville nevne et par konsepter som man tar i bruk når man vil endre på lyden slik at det høres bedre ut. Mulig at dette ikke er så relevant for deg enda. Miksing er jo gjerne noe man gjør etter at sangen er komponert og tatt opp.

 

Det kan være greit å gjøre seg kjent med hva en Equalizer er for noe. Man kaller de gjerne EQ til vanlig. Regner med at Ableton kommer med en grei EQ installert, gjerne som en VST-plugin. Man bruker equalizere til å fjerne eller å forsterke de frekvenser man vil. For eksempel å kutte ut bassfrekvenser i et vokalopptak. Det blir jo gjerne litt bass-støy som man ikke vil ha i opptaket, så det er lurt å bruke et high-pass (noen ganger kalt low-cut) filter rundt kanskje 180 Hz.

 

En Compressor er en snedig sak, men vanskelig å bruke "riktig" synes jeg. Det er fort gjort at det blir for mye compression. En compressor er egentlig bare en automatisk volumdemper. Lydsignalet kommer inn, og når dB-nivået går over et visst nivå (threshold), demper den volumet. Man kan for eksempel sette ratio til 2:1. Da vil lyden bli dempet med 1 dB for hver 2 dB som er over threshold'et (hvis jeg husker riktig...). Det er også mulig å stille inn attack, og release. Disse styrer hvor kjapt volumet går ned og opp igjen. Ett eksempel på bruken av en compressor er dersom man tar opp gitar, og merker at lyden går veldig opp og ned. Da kan man stille det inn slik at lyden blir mindre dynamisk, så man hører alle notene uten å måtte stille opp volumet kjempehøyt.

 

En Limiter er på en måte en compressor med attack satt til 0 ms (reagerer med en gang) og ratio satt til uendelig:1 (all lyd over threshold blir dempet). Det er lurt å sette en limiter på master-bus'en slik at eventuelle uhell der man får veldig høy lyd plutselig blir dempet.

 

Rekkefølgen man bruker disse tingene har også litt å si. Jeg bruker som oftest EQ før compressor. Noen ganger kan det være greit å bruke flere tilfeller av en EQ eller en compressor på samme track. For eksempel EQ -> Compressor -> EQ. Eller to compressorer etter hverandre.

 

Folk må bare rette på meg dersom jeg skriver noe feil her. Jeg driver bare med musikk/lyd som hobby.

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke Ableton selv, men jeg ville nevne et par konsepter som man tar i bruk når man vil endre på lyden slik at det høres bedre ut. Mulig at dette ikke er så relevant for deg enda. Miksing er jo gjerne noe man gjør etter at sangen er komponert og tatt opp.

 

Det kan være greit å gjøre seg kjent med hva en Equalizer er for noe. Man kaller de gjerne EQ til vanlig. Regner med at Ableton kommer med en grei EQ installert, gjerne som en VST-plugin. Man bruker equalizere til å fjerne eller å forsterke de frekvenser man vil. For eksempel å kutte ut bassfrekvenser i et vokalopptak. Det blir jo gjerne litt bass-støy som man ikke vil ha i opptaket, så det er lurt å bruke et high-pass (noen ganger kalt low-cut) filter rundt kanskje 180 Hz.

 

En Compressor er en snedig sak, men vanskelig å bruke "riktig" synes jeg. Det er fort gjort at det blir for mye compression. En compressor er egentlig bare en automatisk volumdemper. Lydsignalet kommer inn, og når dB-nivået går over et visst nivå (threshold), demper den volumet. Man kan for eksempel sette ratio til 2:1. Da vil lyden bli dempet med 1 dB for hver 2 dB som er over threshold'et (hvis jeg husker riktig...). Det er også mulig å stille inn attack, og release. Disse styrer hvor kjapt volumet går ned og opp igjen. Ett eksempel på bruken av en compressor er dersom man tar opp gitar, og merker at lyden går veldig opp og ned. Da kan man stille det inn slik at lyden blir mindre dynamisk, så man hører alle notene uten å måtte stille opp volumet kjempehøyt.

 

En Limiter er på en måte en compressor med attack satt til 0 ms (reagerer med en gang) og ratio satt til uendelig:1 (all lyd over threshold blir dempet). Det er lurt å sette en limiter på master-bus'en slik at eventuelle uhell der man får veldig høy lyd plutselig blir dempet.

 

Rekkefølgen man bruker disse tingene har også litt å si. Jeg bruker som oftest EQ før compressor. Noen ganger kan det være greit å bruke flere tilfeller av en EQ eller en compressor på samme track. For eksempel EQ -> Compressor -> EQ. Eller to compressorer etter hverandre.

 

Folk må bare rette på meg dersom jeg skriver noe feil her. Jeg driver bare med musikk/lyd som hobby.

Takk for svaret

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Med mindre du er musikalsk begavet er du rett og slett nødt til å lære deg musikkteori for å lage musikk som høres bra ut. Lær deg akkordprogresjon, rytmer, oppbygning osv, deretter må du finne en særegen lyd som ingen andre har hatt suksess med før, for eks martin garrix bruker en tikkelyd i animals, noen har en spesiell synth som gjør et særpreg på sangen og andre har en særegen bassline (protocol recordings/nicky romero) som går igjen i de fleste værk.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei! Jeg har brukt Ableton Live de siste 10 årene, og kan gjerne hjelpe til hvis det er noe du lurer på.

 

Det viktigste når det kommer til å bli bedre vil jeg påstå er å lage så mye musikk som mulig, forsøke å skildre det som foregår i hodet ditt, og så klart ha det gøy.

 

Jeg har skrevet en del om kreativitet og slikt på http://kristiansmusicproductionblog.com/, selv om enkelte av innleggene begynner å bli litt gamle, og jeg vet ikke om jeg er 100% enig med alt jeg har skrevet tidligere.

 

Musikkteori

 

Når det kommer til musikkteori er det fint å kjenne til akkorder, skalaer, moll/dur, og andre grunnleggende konsepter. Det er også viktig å utvikle gehøret, ved å lytte oppmerksomt og nynne ting, og så klart ved å prøve seg frem - de beste melodiene og progresjonene er ikke alltid 100% "korrekte". Det er som å lære seg et språk, og det gjør man ved å øve jevnt og trutt, og ved å gjøre det interessant for seg selv.

 

Jeg vil råde deg til å utforske all slags sjangere: klassisk, chiptunes, danseband, pop, ompa-schlagere, 80-talls-ballader, eksperimentell musikk, folkemusikk, og til og med boybandmusikk. Selv om du ikke liker en sjanger, er det alltid ett eller annet du kan lære av den, og ved å kjenne til forskjellige typer musikk, vil du ha et bredere fundament for å kunne uttrykke idéer gjennom melodier, akkordprogresjoner og rytmer. Og så er det veldig gøy å høre hva som finnes der ute.

 

Jeg kan egentlig fint lite musikkteori - det er for det aller meste prøving og feiling for min del. Jeg er veldig godt i stand til å lage fengende og vellåtende musikk som jeg liker veldig godt, men jeg kjenner at mangelen på teorikunnskap gjør at jeg ikke er særlig godt i stand til å gjøre noe sammen med andre, som for eksempel å jamme sammen. Det skader nok ikke å ta pianotimer.

 

Plugins og lydkilder

 

Det finnes så mye rart der ute, og alt kan brukes for å lage bra musikk. Det er kjempegøy å prøve demoer, men det kan også ta opp unødvendig mye tid. For nybegynnere tror jeg at Nexus kan være veldig grei og enkel i bruk, og Native Instruments Komplete er en fantastisk pakke. Selv er jeg veldig glad i gratisplugin-en SQ8L (kun Windows, lastes ned ved å klikke på bildet), som byr på fantastiske retro-synthlyder - det samme gjør Korg M1.

 

MIDI-lydene som følger med Windows er skikkelig morsomme å jobbe med. Jeg har skrevet en veiledning for å bruke dem, her.

 

Ableton Live har egentlig ganske mye snasent inkludert av forskjellige effekter, så det er som oftest de jeg bruker. Jeg er også enormt glad i Guitar Rig, som følger med Komplete; den har alt mulig av effekter, og funker utmerket til elektronisk musikk.

 

Når det kommer til trommelyder bruker jeg hovedsaklig lyder fra denne .zip-filen med 200 trommemaskiner. De fleste vil nok foretrekke noe mer moderne, men der vet jeg ikke hva som anbefales.

 

Videre vil jeg foreslå sampling som en måte å utvide "orkesteret" ditt på. Et kvart sekunds utdrag fra de rareste låter kan ofte passe utmerket i en helt annen sammenheng.

 

Kvalitet -og- kvantitet

 

I det siste har jeg hatt en slags a-ha-opplevelse for min egen del. Alle ønsker å konstant bli bedre, og det er et veldig godt mål - men det er også mange som ikke kommer noen vei på grunn av perfeksjonismen som fort kan oppstå. "Den forrige låta mi var jo så bra! Hvorfor får jeg det ikke til nå?" har jeg tenkt ved flere anledninger opp gjennom årene. Kreativ sperre oppleves av mange som frustrerende og uforståelig.

 

Her er en alternativ måte å se ting på: Etter X antall forsøk, så kommer du til å komme på noe som er bedre enn din forrige låt. La oss si at det trengs for eksempel 10-20 nye prosjektidéer før du finner noe bra - da er du simpelthen nødt til å bare lage masse musikk for å komme dit. Du vet ikke på forhånd hva som kommer til å gå bra, så bare prøv alle slags sjangere, stemninger, lydvalg, osv. Dette resulterer i mange rare 5-sekunders låter med veldig varierende kvalitet, musikalitet og humor, men plutselig ut av det blå kommer du på noe som kan brukes - enten i sin daværende form, eller som del av en annen idé.

 

Selv synes jeg også at det hjelper å lage musikk til "filmene" i hodet ditt. Det blir mye mer interessant for min egen del, og det tilfører noe ekstra til det du lager. Husk også å lage litt tøysemusikk av og til - det er kjedelig å være seriøs hele tiden.

Endret av Rognalf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Jeg har brukt Ableton Live de siste 10 årene, og kan gjerne hjelpe til hvis det er noe du lurer på.

 

Det viktigste når det kommer til å bli bedre vil jeg påstå er å lage så mye musikk som mulig, forsøke å skildre det som foregår i hodet ditt, og så klart ha det gøy.

 

Jeg har skrevet en del om kreativitet og slikt på http://kristiansmusicproductionblog.com/, selv om enkelte av innleggene begynner å bli litt gamle, og jeg vet ikke om jeg er 100% enig med alt jeg har skrevet tidligere.

 

Musikkteori

 

Når det kommer til musikkteori er det fint å kjenne til akkorder, skalaer, moll/dur, og andre grunnleggende konsepter. Det er også viktig å utvikle gehøret, ved å lytte oppmerksomt og nynne ting, og så klart ved å prøve seg frem - de beste melodiene og progresjonene er ikke alltid 100% "korrekte". Det er som å lære seg et språk, og det gjør man ved å øve jevnt og trutt, og ved å gjøre det interessant for seg selv.

 

Jeg vil råde deg til å utforske all slags sjangere: klassisk, chiptunes, danseband, pop, ompa-schlagere, 80-talls-ballader, eksperimentell musikk, folkemusikk, og til og med boybandmusikk. Selv om du ikke liker en sjanger, er det alltid ett eller annet du kan lære av den, og ved å kjenne til forskjellige typer musikk, vil du ha et bredere fundament for å kunne uttrykke idéer gjennom melodier, akkordprogresjoner og rytmer. Og så er det veldig gøy å høre hva som finnes der ute.

 

Jeg kan egentlig fint lite musikkteori - det er for det aller meste prøving og feiling for min del. Jeg er veldig godt i stand til å lage fengende og vellåtende musikk som jeg liker veldig godt, men jeg kjenner at mangelen på teorikunnskap gjør at jeg ikke er særlig godt i stand til å gjøre noe sammen med andre, som for eksempel å jamme sammen. Det skader nok ikke å ta pianotimer.

 

Plugins og lydkilder

 

Det finnes så mye rart der ute, og alt kan brukes for å lage bra musikk. Det er kjempegøy å prøve demoer, men det kan også ta opp unødvendig mye tid. For nybegynnere tror jeg at Nexus kan være veldig grei og enkel i bruk, og Native Instruments Komplete er en fantastisk pakke. Selv er jeg veldig glad i gratisplugin-en SQ8L (kun Windows, lastes ned ved å klikke på bildet), som byr på fantastiske retro-synthlyder - det samme gjør Korg M1.

 

MIDI-lydene som følger med Windows er skikkelig morsomme å jobbe med. Jeg har skrevet en veiledning for å bruke dem, her.

 

Ableton Live har egentlig ganske mye snasent inkludert av forskjellige effekter, så det er som oftest de jeg bruker. Jeg er også enormt glad i Guitar Rig, som følger med Komplete; den har alt mulig av effekter, og funker utmerket til elektronisk musikk.

 

Når det kommer til trommelyder bruker jeg hovedsaklig lyder fra denne .zip-filen med 200 trommemaskiner. De fleste vil nok foretrekke noe mer moderne, men der vet jeg ikke hva som anbefales.

 

Videre vil jeg foreslå sampling som en måte å utvide "orkesteret" ditt på. Et kvart sekunds utdrag fra de rareste låter kan ofte passe utmerket i en helt annen sammenheng.

 

Kvalitet -og- kvantitet

 

I det siste har jeg hatt en slags a-ha-opplevelse for min egen del. Alle ønsker å konstant bli bedre, og det er et veldig godt mål - men det er også mange som ikke kommer noen vei på grunn av perfeksjonismen som fort kan oppstå. "Den forrige låta mi var jo så bra! Hvorfor får jeg det ikke til nå?" har jeg tenkt ved flere anledninger opp gjennom årene. Kreativ sperre oppleves av mange som frustrerende og uforståelig.

 

Her er en alternativ måte å se ting på: Etter X antall forsøk, så kommer du til å komme på noe som er bedre enn din forrige låt. La oss si at det trengs for eksempel 10-20 nye prosjektidéer før du finner noe bra - da er du simpelthen nødt til å bare lage masse musikk for å komme dit. Du vet ikke på forhånd hva som kommer til å gå bra, så bare prøv alle slags sjangere, stemninger, lydvalg, osv. Dette resulterer i mange rare 5-sekunders låter med veldig varierende kvalitet, musikalitet og humor, men plutselig ut av det blå kommer du på noe som kan brukes - enten i sin daværende form, eller som del av en annen idé.

 

Selv synes jeg også at det hjelper å lage musikk til "filmene" i hodet ditt. Det blir mye mer interessant for min egen del, og det tilfører noe ekstra til det du lager. Husk også å lage litt tøysemusikk av og til - det er kjedelig å være seriøs hele tiden.

Tusen takk for en fantastisk svar. Tror du det hadde vært muligst å kontakte evt skype eller PM? Fordi trur hadde vore kjekt å snakke med noe som har samme interesse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...