Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Metode og økonometri BI (V2015)


Anbefalte innlegg

Jeg tviler sterkt på at man kan uføre særlig (avansert) økonometri med Stata.  Deres såkalte økonometri oppgave er nok snarere presset inn i en tvangstrøye av lineær korrelasjonsanalyse supplert med mer eller mindre relevante tester enn å bidra til å lære faget økonometri.

]

Så var det dette med å lære å krabbe før man kan gå..

 

Og man kan gjøre det meste med Stata, de har ikke helt fått implementert HTCPCP-standarden, men ellers kan du gjøre det meste hvis du spør riktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Ja men å kalle korrelasjonsanalyse økonometri er vel litt drøyt.  Jeg kan jo gi dere som leser dette nok en oppgave.

 

Er korrelasjon en nødvendig og / eller tilstrekkelig betingelse for årsakssammenheng (kausalitet)?

Lenke til kommentar

Kan noen forklare fremgangsmåten til E på stata? 

 

Etter at jeg har funnet testverdiene og den kritiske verdien har jeg funnet ut hvilke som er signifikante og ikke-signifikante. Men jeg vet ikke hvordan jeg finner de estimerte verdiene jeg skal bruke for å lage den estimerte modellen uten ikke-signifikante variabler. Må jeg ikke legge til noe nytt i STATA for å finne disse verdiene? 

Jeg er litt usikker på hva du mener. Men det jeg tror man gjør er å ta vekt på venstre side og d3 og tid (ikke signifikante variablene) også ikke krysse av på "suppress...". Dette for å estimere modellen tror jeg. Jeg skjønner ikke hvordan man skal bruke dette til oppgave 9. Har du gjort oppgave 9 ?

Lenke til kommentar

 

Noen som kan forklare hvordan vi lager dummy-variabler i Stata? Hva er det vi egentlig skal skrive i "specify a value or an expression"?

 

Eks: Lage tre dummy-variabler kalt onsdag, torsdag og fredag. Onsdag skal være lik 1 når premieredag=3 og 0 ellers, torsdag skal være lik 1 når premieredag=4 og 0 ellers, mens fredag skal være lik 1 når premieredag=5 og 0 ellers.

 

Hvordan skal jeg legge dette inn i Stata?!

 

På forhånd, takk! :)

 

For å lage dummy variablene til dette arbeidskravet må du :

Trykke data- create a new variable

På variabel navn skriver du d1 

og på specify..: fortype==1

 

også en gang til: variabel navn: d2 specify..: fortype==2 osv helt til d4.

 

Hei, jeg har lagt in Dummy variablene men så skal man  Beregn korrelasjonsmatrisen til Dummy variablene tid og vekt (dvs beregn utvalgskorrelasjonene mellom disse variablene) Hvordan kan jeg gjøre dette ? Takknemlig for hjelp

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ingenting av dette arbeidskravet:( har vi i det hele tatt lært noe om dette i forelesninger?? Noen som vil dele framgangsmåter? Ser noen har delt fasit, men vil gjerne lære hvordan jeg skal gå frem i stata. Er helt lost, vet ikke hvor jeg skal begynne å lete etter hvordan jeg skal gjøre det engang..:/

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ingenting av dette arbeidskravet:( har vi i det hele tatt lært noe om dette i forelesninger?? Noen som vil dele framgangsmåter? Ser noen har delt fasit, men vil gjerne lære hvordan jeg skal gå frem i stata. Er helt lost, vet ikke hvor jeg skal begynne å lete etter hvordan jeg skal gjøre det engang..:/

Hvilke oppgaver er det du lurer på? Kanskje jeg kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner ingenting av dette arbeidskravet:( har vi i det hele tatt lært noe om dette i forelesninger?? Noen som vil dele framgangsmåter? Ser noen har delt fasit, men vil gjerne lære hvordan jeg skal gå frem i stata. Er helt lost, vet ikke hvor jeg skal begynne å lete etter hvordan jeg skal gjøre det engang..:/

Hvilke oppgaver er det du lurer på? Kanskje jeg kan hjelpe deg.

 

 

Foreløbig 5, 8, 9. Hadde vært supert med litt hjelp :)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg skjønner ingenting av dette arbeidskravet:( har vi i det hele tatt lært noe om dette i forelesninger?? Noen som vil dele framgangsmåter? Ser noen har delt fasit, men vil gjerne lære hvordan jeg skal gå frem i stata. Er helt lost, vet ikke hvor jeg skal begynne å lete etter hvordan jeg skal gjøre det engang..:/

Hvilke oppgaver er det du lurer på? Kanskje jeg kan hjelpe deg.

 

 

Foreløbig 5, 8, 9. Hadde vært supert med litt hjelp :)

 

Jeg har ikke greid oppgave 8 og 9. Men kan hjelpe deg med nr 5.

Først må du legge til en ny variabel : (vekt-vektfdsl)/tid 

 

også estimerer du modellen i case H som er (vekt-vektfdsl)/tid på venstresiden og d1 d2 d3 d4 på høyresiden

Så er det bare å lese av coeff til d4 som er 9,04 altså ca 9 gram svaralternativ D. Skjønte du det? :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg skjønner ingenting av dette arbeidskravet:( har vi i det hele tatt lært noe om dette i forelesninger?? Noen som vil dele framgangsmåter? Ser noen har delt fasit, men vil gjerne lære hvordan jeg skal gå frem i stata. Er helt lost, vet ikke hvor jeg skal begynne å lete etter hvordan jeg skal gjøre det engang..:/

Hvilke oppgaver er det du lurer på? Kanskje jeg kan hjelpe deg.

 

 

Foreløbig 5, 8, 9. Hadde vært supert med litt hjelp :)

 

Jeg har ikke greid oppgave 8 og 9. Men kan hjelpe deg med nr 5.

Først må du legge til en ny variabel : (vekt-vektfdsl)/tid 

 

også estimerer du modellen i case H som er (vekt-vektfdsl)/tid på venstresiden og d1 d2 d3 d4 på høyresiden

Så er det bare å lese av coeff til d4 som er 9,04 altså ca 9 gram svaralternativ D. Skjønte du det? :)

 

 

Åhh takk!! Hadde laget den nye vektvariabelen uten parantes, derfor det ble feil!:)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg skjønner ingenting av dette arbeidskravet:( har vi i det hele tatt lært noe om dette i forelesninger?? Noen som vil dele framgangsmåter? Ser noen har delt fasit, men vil gjerne lære hvordan jeg skal gå frem i stata. Er helt lost, vet ikke hvor jeg skal begynne å lete etter hvordan jeg skal gjøre det engang..:/

Hvilke oppgaver er det du lurer på? Kanskje jeg kan hjelpe deg.

 

 

Foreløbig 5, 8, 9. Hadde vært supert med litt hjelp :)

 

Jeg har ikke greid oppgave 8 og 9. Men kan hjelpe deg med nr 5.

Først må du legge til en ny variabel : (vekt-vektfdsl)/tid 

 

også estimerer du modellen i case H som er (vekt-vektfdsl)/tid på venstresiden og d1 d2 d3 d4 på høyresiden

Så er det bare å lese av coeff til d4 som er 9,04 altså ca 9 gram svaralternativ D. Skjønte du det? :)

 

 

Åhh takk!! Hadde laget den nye vektvariabelen uten parantes, derfor det ble feil! :)

 

Genaro skal gå gjennom arbeidskravet  torsdag etter påske i 2 og 3 time så da får vi vite oppgv 8 og 9 :)

Lenke til kommentar

 

 

Noen som kan forklare hvordan vi lager dummy-variabler i Stata? Hva er det vi egentlig skal skrive i "specify a value or an expression"?

 

Eks: Lage tre dummy-variabler kalt onsdag, torsdag og fredag. Onsdag skal være lik 1 når premieredag=3 og 0 ellers, torsdag skal være lik 1 når premieredag=4 og 0 ellers, mens fredag skal være lik 1 når premieredag=5 og 0 ellers.

 

Hvordan skal jeg legge dette inn i Stata?!

 

På forhånd, takk! :)

 

For å lage dummy variablene til dette arbeidskravet må du :

Trykke data- create a new variable

På variabel navn skriver du d1 

og på specify..: fortype==1

 

også en gang til: variabel navn: d2 specify..: fortype==2 osv helt til d4.

 

Hei, jeg har lagt in Dummy variablene men så skal man  Beregn korrelasjonsmatrisen til Dummy variablene tid og vekt (dvs beregn utvalgskorrelasjonene mellom disse variablene) Hvordan kan jeg gjøre dette ? Takknemlig for hjelp

 

da trykker du på statistics, summaries..., summary and... også correlations også velger du dummy variablene og tid og vektfdsl.

her kan du se film http://www.sucarrat.net/metribok/2/video/HvordanBeregnerJegKorrelasjonsMatrisenTilEnGruppeVariabler18sek.mp4

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen mellom RSS med restriksjoner vs. RSS uten restriksjoner?

Forskjellen er at RSS m restriksjoner er den RSS'en du leser av på den estimerte modellen når du har lagt inn parameter restriksjonene fra H(null).

Eksempel: vi har denne ligningen Y= b1+b2x2+b3x3 

 

H0: B2=0 B3=0

 

Da setter vi dette inn i ligningen Y=b1+0*x2+0*x3 som da blir Y=b1

 

Når du skal estimere modellen tar du altså Y på venstre side og b1 på høyre siden. 

 

Den modellen som er uten restriksjoner blir den opprinnelige ligningen man har fått oppgitt, i dette tilfelle  

Y= b1+b2x2+b3x3 

 

Skjønte du det? :)

Endret av bi-ruler
Lenke til kommentar

 

Hva er forskjellen mellom RSS med restriksjoner vs. RSS uten restriksjoner?

Forskjellen er at RSS m restriksjoner er den RSS'en du leser av på den estimerte modellen når du har lagt inn parameter restriksjonene fra H(null).

Eksempel: vi har denne ligningen Y= b1+b2x2+b3x3 

 

H0: B2=0 B3=0

 

Da setter vi dette inn i ligningen Y=b1+0*x2+0*x3 som da blir Y=b1

 

Når du skal estimere modellen tar du altså Y på venstre side og b1 på høyre siden. 

 

Den modellen som er uten restriksjoner blir den opprinnelige ligningen man har fått oppgitt, i dette tilfelle  

Y= b1+b2x2+b3x3 

 

Skjønte du det? :)

 

Ja, nå skjønte jeg det! Tusen takk :)

Lenke til kommentar

Sliter med Caseoppgave G i arbeidskrav 2:

Estimér følgende modell:

ln(vekt) = B1 + B2( D2 + 4*D3 + 3*D4 ) + B5 tid + B6 ln(vektfdsl)

 

Estimerer man denne på samme måte som de tidligere modellene? Isåfall skjønner jeg ikke hvordan man setter inn ( D2 + 4*D3 + 3*D4 ) som kommando...

Lenke til kommentar

Sliter med Caseoppgave G i arbeidskrav 2:

Estimér følgende modell:

 

ln(vekt) = B1 + B2( D2 + 4*D3 + 3*D4 ) + B5 tid + B6 ln(vektfdsl)

 

Estimerer man denne på samme måte som de tidligere modellene? Isåfall skjønner jeg ikke hvordan man setter inn ( D2 + 4*D3 + 3*D4 ) som kommando...

Det du må gjøre er opprette en ny "variabel" for parantesleddet, på følgende måte: gen parentesledd= (d2 + (4*d3)+(3*d4)). 

Nå kan du estimere som vanlig; reg lnvekt parentesledd tid lnvektfdsl

Lenke til kommentar

 

Sliter med Caseoppgave G i arbeidskrav 2:

Estimér følgende modell:

 

ln(vekt) = B1 + B2( D2 + 4*D3 + 3*D4 ) + B5 tid + B6 ln(vektfdsl)

 

Estimerer man denne på samme måte som de tidligere modellene? Isåfall skjønner jeg ikke hvordan man setter inn ( D2 + 4*D3 + 3*D4 ) som kommando...

Det du må gjøre er opprette en ny "variabel" for parantesleddet, på følgende måte: gen parentesledd= (d2 + (4*d3)+(3*d4)). 

Nå kan du estimere som vanlig; reg lnvekt parentesledd tid lnvektfdsl

 

Det gir selvfølgelig mening. Takk!

Lenke til kommentar

Er det noen som skjønner spørsmål 6?

Ja.

LnVekt= B1+B2d2+B3d3+B4d4+B5tid+B6ln(vektfdsl)

 

 

 

Hvilke parameterrestriksjoner kan man gjøre med denne modellen slik at vi får

Lnvekt=B1+B2(d2+4d3+3d4)+B5tid+B6ln(vektfdsl)

 

Da kan vi sette B3=4B2 og B4=3B2

 

LnVekt= B1+B2d2+(4B2)d3+(3B2)d4+B5tid+B6ln(vektfdsl)

Og da bruker vi bare matteregler og kan sette B2 utenfor parantesen

=B1+B2(d2+4d3+3d4) ....

Skjønner?

Endret av bi-ruler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...