Gå til innhold

Motivasjon til trene?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har i 1,5 år slitt med å motivere meg selv til å begynne å trene. Bestandig har jeg lurt meg selv med å nevne til kompiser og bekjente at "ja, jeg skal begynne å trene neste uke, nå skal jeg bare daffe ut denne uken". Etter å ha lest litt på treningslogger her på forumet blir jeg veldig "misunnelig" på de som har et system og virkelig klarer å fokusere på treningen > selv er ikke jeg der i nærheten, men håper at jeg en dag kan gjøre det samme.

 

Det utrolige er at jeg har vært støttemedlem på treningssenteret. :w00t:

 

Jeg var veldig aktiv for 4-5 år siden da jeg fikk talentstipend innenfor min idrett og var en av fylkets beste. Så døde onkelen min, som var min motivator, og etter da la jeg all trening på hyllen og fokuserte all fritidstid på hobbyprosjekter.

 

Jeg sitter stortsett i ro hele dagen, snuser og er daff. Jeg vet at jeg har potensiale til å endre på livsstilen min, men jeg mangler altså motivasjon da denne er på 0.

 

Har du noen tips og råd, eller andre innspill som kan hjelpe meg? Alle svar settes pris på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skaff deg en "Just do it"-holdning. Skap deg ikke dumme unnskyldninger (sov 20 minutter for lite i går, spiste en brødskive for mye, nye sesong av House of Cards kommer ut i dag) osv.

Det viktige er jo at du syns det er gøy. Har du det ikke moro/ålreit, så gidder man heller ikke i lengden.

 

De første ukene klarer de fleste å holde motivasjonen høyt. Dette er jo fordi når man er "noob" så får man raskt resultater de første månedene, også dabber det av. Muskelveksten går saktere også videre. Det er da mange begynner å gi opp, men det er heller her du må legge inn det ekstra giret.

 

Bruk gjerne vidoer, bilder, og andre mennesker som motivasjon. Skaff deg mål. Mål på kort og på lang sikt. Sett også mål som du vet blir tunge og tar lang tid, og bygg deg opp og i mot målene du setter.

 

En annen smart ting er f.eks å logge øktene dinne (her på diskusjon) og ta bilder. Ta bilde hver uke f.eks. Resultatene vil være en flott motivasjon.

 

Alt ligger rett og slett i hodet (mentalt) ;)

Rutiner er også viktig. Selv er jeg et ekstremt rutinemenneske, og å trene på spesifikke dager til spesifikke tider gjør det enkelt å planlegge dagene og ikke sluntre unna.

 

Og følg et program som StrongLifts 5x5 eller Starting Strength. Førstnevnte har en veldig finn app på mobilen som gjør det lett å holde styr på vekt osv.

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei,

 

Har i 1,5 år slitt med å motivere meg selv til å begynne å trene. Bestandig har jeg lurt meg selv med å nevne til kompiser og bekjente at "ja, jeg skal begynne å trene neste uke, nå skal jeg bare daffe ut denne uken". Etter å ha lest litt på treningslogger her på forumet blir jeg veldig "misunnelig" på de som har et system og virkelig klarer å fokusere på treningen > selv er ikke jeg der i nærheten, men håper at jeg en dag kan gjøre det samme.

 

Det utrolige er at jeg har vært støttemedlem på treningssenteret. :w00t:

 

Jeg var veldig aktiv for 4-5 år siden da jeg fikk talentstipend innenfor min idrett og var en av fylkets beste. Så døde onkelen min, som var min motivator, og etter da la jeg all trening på hyllen og fokuserte all fritidstid på hobbyprosjekter.

 

Jeg sitter stortsett i ro hele dagen, snuser og er daff. Jeg vet at jeg har potensiale til å endre på livsstilen min, men jeg mangler altså motivasjon da denne er på 0.

 

Har du noen tips og råd, eller andre innspill som kan hjelpe meg? Alle svar settes pris på!

Jeg var slapp og deprimert i 1 år etter kyssesyken og ble så syk at jeg ble helt slapp og "fjern" og havnet på psykiatrisk avdeling i 5mnd. Da var jeg ikke slapp lenger, bare livredd. Går turer hver dag og stapper i meg masse vitaminer for å holde meg borte derfra. Før hadde jeg 10 min konsentrasjon. 1 år senere holder jeg meg glad og våken mesteparten av dagene, motivasjon?

Endret av Btbw
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

For meg er loggføring og statistikker en fantastisk motivasjon. Bruker pulsklokke til å registrere alle treningsøkter, enten det er løping eller styrke. Får en glimrende oversikt på nett som gir enda bedre motivasjon, får tilbakemeldinger etter endt treningsøkt osv.

 

Hadde det ikke vært for pulsklokken så hadde jeg enda funnet unnskyldninger for å utsette treningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg var veldig aktiv for 4-5 år siden da jeg fikk talentstipend innenfor min idrett og var en av fylkets beste. Så døde onkelen min, som var min motivator, og etter da la jeg all trening på hyllen og fokuserte all fritidstid på hobbyprosjekter.

 

 

 

Har du noen tips og råd, eller andre innspill som kan hjelpe meg? Alle svar settes pris på!

Tør jeg spørre hvilken idrett du var så god i? 

Musikk er også viktig, og kanskje det viktigste som er nok søvn.

Endret av Rapture
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bytt ut hva du har av kjøretøy (bil, mc, scooter, flygende teppe etc.) med noe skikkelig bedrittent... etter kort tid blir du drit motivert til å komme deg fra A til B på en pålitelig måte og øynene kommer til å gå til joggesko, sykkel og annet transport som gir deg både trim og pålitelighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...