Gå til innhold

Hva bør friåret brukes til?


crazylazyboy

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Etter mye tenking er jeg nå ganske sikker på at neste år blir et friår. Jeg går påbygg etter fullført service & samferdsel. Jeg tenker i retning av friår fordi jeg rett og slett ikke vet hva jeg vil bli, og ikke har noen drømmer heller. Jeg har deltidsjobb som kanskje kan økes litt, så den økonomiske delen går greit.

 

Er det noen som vet om jeg må gjøre noe for å ha et friår? Blir det bare automatisk slik når jeg ikke søker noe?

 

Videre tenker jeg litt på hva annet jeg skal bruke dette året til. Selvfølgelig skal mye gå til å finne ut hva jeg skal studere eller gjøre, men jeg vil også ha noe annet å holde på med.

 

Jeg har tenkt på 3 ting:

 

Ta opp matte r1 og r2 og gå opp som privatist. Jeg har bare 6-ere i p-matte og får ikke lov til å gå høyere på påbygg. Læreren min sier han tror jeg har evner til å klare dette om jeg virkelig går inn for det. Men så tenker jeg litt videre at om dette er opptakskrav til en eventuell skole, så finnes der forkurs, som kanskje er en bedre læringsarena. Dette blir ikke akkurat et friår fra skolen heller, noe jeg kanskje tror jeg trenger.

 

Lære meg programmering. Jeg har alltid hatt lyst å kunne programmere programmer og nettsider, og kanskje tjene litt penger på det/få meg jobb innenfor det. Jeg ser på dette som et veldig stort prosjekt, og har derfor ikke startet noe. Jeg er litt redd for at jeg ikke skal like meg.

 

Satse på youtubekanal om reising. Jeg er totalt bitt av reisebasillen så å reise litt kommer jeg uansett til å gjøre dette året. Jeg har nå vært i 22 land, og interessen gir seg ikke. Kanskje jeg skulle gjort noe mer ut av det? Går man gjennom nåløyet her så kan man faktisk få inn litt i kassa også etter noen år.

 

Totalt sett har jeg mest lyst til det siste, men jeg vet at det øverste er lurest med tanke på studie.

 

Andre ting kan også være aktuelle.

 

Tar gjerne imot noen råd :)

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange kjente har tatt folkehøyskole. Og ingen har angret et sekund. Alle har sett på det som et friår med mye sosialt. Og hvor mye av tiden blir brukt til det en har lyst til. Finnes ganske mange folkehøyskoler med alt mulig innen data, grafikk, programmering osv. osv.

Noen av disse skolene har kanskje også reiser på messer ute i verden om en sjekker de ut.

Eller velge en mer ren folkehøyskole med reiser.

Hvordan mulighetene for fordypning i valgbare emner under folkehøyskolen om en ønsker kan sikkert andre svare på.

Kjekke med folkehøyskole kontra friår er jo at skolene er delevis statlig støttet. Så en betaler mye mindre en det en opplever ofte. Og anbefaler eventuelt å søke på erfaringer tidligere elever har hatt.

 

En bonus er senere når en skal ut i arbeidslivet står det ikke et "tomrom" i CV'n. De fleste arbeidsgivere ser på folkehøyskole som en dannelsereise, og noe positivt. Men et rent friår (der det for deg kanskje viste seg at en ikke har fått til det en hadde i intensjonen) kan fort bli sett på som om en er tiltaksløs og har en slapp holdning.

I mange høyere jobber blir de med hull i CV silt ut, for det finnes andre som da kan vise til mer erfaring.

 

 

Om deltidsjobben du har nå ikke er noe du har tenkt å bli gammel i. Så er det alltids en deltidsjobb i nærheten av de fleste folkehøyskolene. Og etterpå er det kanskje studier/jobber andre steder som blir gjeldende uansett. Så vet ikke hvor viktig den deltidsjobben er i livet ditt...

Endret av Nervevrak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen, gode forslag :)

 

 

Mange kjente har tatt folkehøyskole. Og ingen har angret et sekund. Alle har sett på det som et friår med mye sosialt. Og hvor mye av tiden blir brukt til det en har lyst til. Finnes ganske mange folkehøyskoler med alt mulig innen data, grafikk, programmering osv. osv.

Noen av disse skolene har kanskje også reiser på messer ute i verden om en sjekker de ut.

Eller velge en mer ren folkehøyskole med reiser.

Hvordan mulighetene for fordypning i valgbare emner under folkehøyskolen om en ønsker kan sikkert andre svare på.

Kjekke med folkehøyskole kontra friår er jo at skolene er delevis statlig støttet. Så en betaler mye mindre en det en opplever ofte. Og anbefaler eventuelt å søke på erfaringer tidligere elever har hatt.

 

En bonus er senere når en skal ut i arbeidslivet står det ikke et "tomrom" i CV'n. De fleste arbeidsgivere ser på folkehøyskole som en dannelsereise, og noe positivt. Men et rent friår (der det for deg kanskje viste seg at en ikke har fått til det en hadde i intensjonen) kan fort bli sett på som om en er tiltaksløs og har en slapp holdning.

I mange høyere jobber blir de med hull i CV silt ut, for det finnes andre som da kan vise til mer erfaring.

 

 

Om deltidsjobben du har nå ikke er noe du har tenkt å bli gammel i. Så er det alltids en deltidsjobb i nærheten av de fleste folkehøyskolene. Og etterpå er det kanskje studier/jobber andre steder som blir gjeldende uansett. Så vet ikke hvor viktig den deltidsjobben er i livet ditt...

Jeg har også tenkt på folkhøyskole. Da vil jeg i så fall sikte meg inn på noe med reising er jeg ganske sikker på, men jeg liker ikke helt tanken på å ta opp lån for det. Men mange velger jo folkehøyskole selv om økonomien ikke er så god så det bør jo egentlig ikke være noe problem for meg heller. Det er bare så vanskelig når jeg ikke vet klart hva jeg vil :hm:

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på hvorfor du ønsker å ta opp r1 og r2. Er det et spesielt studie du tenker på? Velger du å ta forkurs til f.eks. ingeniør, så må du regne med å gå et år ekstra. Det er vel kanskje mulig å ta det i løpet av en sommer, men jeg vet ikke om det er å anbefale når du bare har hatt P-matte. Jeg sier ikke at det ikke går, men da skal du være virkelig glad i matematikk.

 

Når det gjelder programmering, så er det bare å starte opp og prøve. Fiks deg programvare og kjøp en bok. Se om du liker det rett og slett. Det virker som at du har veldig lyst til det siste alternativet, men jeg vil tro at du kanskje kan få tid til noe annet ved siden av.

 

Når du ikke søker utdanning, så får du jo automatisk et friår fra skolen. Hadde jeg vært deg ville jeg brukt tiden til å finne ut hva jeg ønsket å studere. Du kan jo f.eks. tenke ut ulike ting som du kunne tenke deg å drive med, og deretter stikke en tur på biblioteket og kikke litt i bøker relatert til de ulike emnene. Du kan jo bruke litt tid nå i sommer på akkurat dette her. Da vet du hvilke fag som du eventuel trenger å ta som privatist. Søkndasfristen for å melde seg opp i privatistfag er vel rundt 15. september. I mellomtiden kan du jo snuse litt på programmering. Som hobby ved siden av kan du sjekke ut youtubekanal om reising.

Endret av bird and cloud
Lenke til kommentar

Om du uansett skal ta opp R1 og R2 så kan du jo gå forkurs. Om du er interessert i programmering så kan jo du da bruke det forkurset til å gå dataingeniør for eksempel neste år :)

 

Ang folkehøgskole så syns jeg det er bare piss. Et vekkastet år, penger etc for en utdanning du med høy sannsynlighet ALDRI kommer til å få bruk for. Jeg syns det er dumt å måtte gå et år på et tullestudie for å finne ut hva man skal bli.

Lenke til kommentar

Mange kjente har tatt folkehøyskole. Og ingen har angret et sekund.

 

Selvsagt har ingen angret et sekund. Det er ingen som vil innrømme for seg selv eller andre at de har brukt et år og rundt 100 000 kroner på noe som ga lite utbytte.

 

Folkehøyskole kan sikkert være artig. Men det må være et gjennomtenkt valg. På tida og pengene som folkehøyskolen koster, kan man gjøre veldig mye annet som er artig og givende.

 

 

Om deltidsjobben du har nå ikke er noe du har tenkt å bli gammel i. Så er det alltids en deltidsjobb i nærheten av de fleste folkehøyskolene. Og etterpå er det kanskje studier/jobber andre steder som blir gjeldende uansett. Så vet ikke hvor viktig den deltidsjobben er i livet ditt...

 

Det er kanskje mulig, men det er lettere sagt enn gjort å bare skaffe seg en ny jobb. Arbeidsmarkedet er vanskelig for unge og uutdannede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er derfor spørsmålet om dette var en jobb en kanskje vil øke andelen i, og jobbe mer i senere. Eller en jobb innen service-yrket en kanskje ikke hadde tenkt seg i mange år uansett.

Det å skaffe seg en deltidsjobb for å ha litt ekstra til eventuelt skole en måtte velge seg er rimelig enkelt. Spesielt innen serviceyrket.

 

Joda, en kan gjøre veldig mye artig og givende for det folkehøyskole (litt rart at det er ordet høy der egentlig...) koster. Men kontra det å plutselig ende opp med å ikke gjøre noe et år så er det ofte et bedre alternativ mener nå jeg.

Men en kan jo være heldig å bli den neste Jørgen Kjønø.

Endret av Nervevrak
Lenke til kommentar

Mange vanskelige spørsmål her nå :)

 

Jeg tenkte på matte r1 og r2 fordi jeg er glad i matte, og vil gjerne prøve meg på en del høyere nivå, fordi jeg aldri har fått noen utfordringer i faget. Jeg tenkte også at det ville være et pluss med videre utdanning. I mange tilfeller trengs også andre fag som jeg ikke har, noe som gjør at jeg kanskje må gå forkurs likevell. Det er ikke lett når jeg ikke vet hva jeg skal rette meg mot.

 

Jeg har tenkt veldig mye de siste dagene og gjort et stort fremskritt. Uten å helt vite om jeg vil eller ikke så har jeg søkt på en folkehøyskole som ligger ganske i nærheten. Det er slik at med litt planlegging så kan jeg fortsette å jobbe. Det er ikke mye penger jeg drar inn i løpet av skoleåret, men det å sikre seg en sommerjobb til neste år er også veldig sentralt. Nå var det selvfølgelig noe jeg ønsket på den folkehøyskolen også, en veldig spennende reiselinje. Så vil jeg bare ta beslutningen senere om jeg får godkjent søknad. Om jeg blir hjemme vil jeg nok satse på å ta opp matte, og prøve å dyrke en av de 2 andre tingene utenom.

 

Uansett hva som velges, skal jeg bruke mye tid på å reflektere over fremtiden, og forhåpentlig vis komme frem til hva jeg vil gjøre med livet.

 

Tusen takk for svar alle sammen, det er veldig nyttig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...