Gå til innhold

[Løst] To biler inn på forkjørsvei


oyztein

Anbefalte innlegg

Jeg har en sak jeg har grublet en stund på. Tenk deg at to biler skal inn på en forkjørsvei. Den ene (bil B) skal svinge til høyre inn på veien, og skal ikke krysse en kjørebane. Den andre (bil A) skal svinge til venstre i samme retning, og må krysse motgående kjørebane.

 

Teoretisk sett har bil A vikrplikt fra høyre, altså for bil B. Men han er jo inne på forkjørsvei? Hvordan er reglementet her?

 

Har illustrert situasjonen under.

post-195906-223802_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har i grunn aldri vært et problem, men i en verden hvor mange grisekjører og er svært aggressive i trafikken, så kan det vel fort hende at den kryssende bilen (bil A) ikke senker farten sin og drar en skikkelig rask manøver slik at det blir farlig situasjon (om jeg svinger til høyre, dvs. bil B i tegningen).

Har alltid trodd det var høyreregel som her gjalt, og har dermed ikke tenkt så mye over det, men at det i det hele tatt er diskusjon rundt det, betyr kanskje at dette ikke er den allmenne oppfatningen, og dermed kan forvente en farlig situasjon om jeg ikke passer meg for slike i kommende fremtid?

 

Altså, det virker jo som om folk er enige i at det er et tvisttilfelle, som igjen betyr at den mest aggressive bilisten er den som står i favør, som da naturlig får mest kontroll over situasjonen pga. sin høye fart og raskere kan utføre en endring, og kan finne på å suse forbi slik at man enten sneier ham, eller treffer hekken hans. (for selv om han skaper den farlige situasjonen, så kan det raskt hende man treffer i bakenden på bilen etc..) :huh:

 

Rart det ikke skulle stå noe mer spesifikt om noe så grunnleggende, annet enn at det bare blir et "tvisttilfelle".

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...