Gå til innhold

Syklister og blinkende lys


Kaffiflekken

Anbefalte innlegg

Blinkende lys er tillatt forutsatt at den blinker minst 120 ganger per minutt, https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-02-19-119

Det er verdt å merke at for at et lys skal blinke, så må det fungere på en måte så det blinker fra starten av.

F.eks Fluroscene lys, som i f.eks billedrør, blinker.

CRT skjermer blinker, da de tegner skjermen linje for linje.

CRT skjermers tegning er godt synlig på 85hz, og det skulle ikke forundre meg om de er godt synlige på 120hz, men ikke et irritasjonsmoment. '

Angående lysrør: Lysrør blinker på 50Hz, vis de er på T8 standarden. Hvor mye de blinker(de når top lys 50 ganger i sekundet, men hvor mye de synker/blir mørke varierer), er en annen sak. Men de blinker, og de kan bli veldig tydelige.

 

Det er faktisk veldig spennende at det er en god lovgivning på området. Det er veldig spennede at det selges blinkende lys, som er ulovelig å montere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-t8fn5F

Har hatt lappen i eit halvt år nå og har allerede rukket å legge bak meg vell over 18.000km. Og i løpet av denne tiden, spessielt nå i vinter, har eg oppdaga ein direkte farlig situasjon.

 

Syklister som bruker blinkende lys fremme.

 

Eg skjønner absolutt ikkje behovet, og eg ser ikkje korleis dette hjelper syklisten i det hele tatt. Tenk om bilen sine lys skulle blinke konstant. For det første får ikkje føreren av sykkelen eit bra syn av vegbanen, og personen blender ned alt av trafikk.

 

Forrige helg møtte eg på ein sykkel med dette fenomenet. Ikkje bare var lykta satt på "ekstreme disco modus", den var også plassert _alt_ for høgt opp. Så itedenfor å lysa ner på vegen, lyste den _rett_ inn i kupeen på bilen min.

 

Er dette lovlig? Eg konfronterte personen med dette og han sa "det var for å gjøre så bilister ikkje kjørte han ned."

 

Kva kan eg gjer i ein slik situasjon? Å blinke med langlysene har pr. dags dato aldri fungert. Er det eit lovverk å henvise til?

 

Jeg kan prøve å forklare hvorfor man som sykelist bør bruke blinkende lys.

Måten jeg kan gjøre det på, er å komme med et eksempel på hva som kan skje om man sykler og har fast lys kontra blinkende lys.

På vedlagte link, så bekreftes det via en dom at siden billisten ikke kunne skille forskjell mellom en bil som kom langt unna og en sykelist som var veldig nær, så var der grunnlagt for tvil og dermed ble billisten frikjent.

Ved å bruke blinkende lys, ville det i den situsjonen ikke kunne brukes som argument for ikke å ha sett syklisten som kom.

 

Jeg tror IKKE billisten kjørte på sykelisten med vilje, men heller et uhell som lett kunne vært ungått.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/Frikjent-for-a-ha-pafort-syklist-hjerneskade-2830923.html

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

 

Har hatt lappen i eit halvt år nå og har allerede rukket å legge bak meg vell over 18.000km. Og i løpet av denne tiden, spessielt nå i vinter, har eg oppdaga ein direkte farlig situasjon.

 

Syklister som bruker blinkende lys fremme.

 

Eg skjønner absolutt ikkje behovet, og eg ser ikkje korleis dette hjelper syklisten i det hele tatt. Tenk om bilen sine lys skulle blinke konstant. For det første får ikkje føreren av sykkelen eit bra syn av vegbanen, og personen blender ned alt av trafikk.

 

Forrige helg møtte eg på ein sykkel med dette fenomenet. Ikkje bare var lykta satt på "ekstreme disco modus", den var også plassert _alt_ for høgt opp. Så itedenfor å lysa ner på vegen, lyste den _rett_ inn i kupeen på bilen min.

 

Er dette lovlig? Eg konfronterte personen med dette og han sa "det var for å gjøre så bilister ikkje kjørte han ned."

 

Kva kan eg gjer i ein slik situasjon? Å blinke med langlysene har pr. dags dato aldri fungert. Er det eit lovverk å henvise til?

 

Jeg kan prøve å forklare hvorfor man som sykelist bør bruke blinkende lys.

Måten jeg kan gjøre det på, er å komme med et eksempel på hva som kan skje om man sykler og har fast lys kontra blinkende lys.

På vedlagte link, så bekreftes det via en dom at siden billisten ikke kunne skille forskjell mellom en bil som kom langt unna og en sykelist som var veldig nær, så var der grunnlagt for tvil og dermed ble billisten frikjent.

Ved å bruke blinkende lys, ville det i den situsjonen ikke kunne brukes som argument for ikke å ha sett syklisten som kom.

 

Jeg tror IKKE billisten kjørte på sykelisten med vilje, men heller et uhell som lett kunne vært ungått.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/Frikjent-for-a-ha-pafort-syklist-hjerneskade-2830923.html

 

Har du sett. Det var jo eit godt eksempel på bruk av blinkende lys.

Syntes forøverig det var feil at kvinnen ble frikjent, men det får bli i ein annen tråd :)

 

Takk for linken :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg sykler til og fra jobb når det er bart på veiene. Og tidlig på våren eller sent på høsten er det gjerne mørkt når jeg skal hjem. Da har jeg et lys på 1000 lumen, og det bruker jeg for å se, lyse opp veibanen for å unngå å kjøre på ting som ligger der, ikke bare bli sett. Det lyset har jeg selvfølgelig montert på styret, og det er stilt slik at jeg lyser opp veibanen foran sykkelen. Baklyset er et rødt "kattøye". Hvorfor folk har lys montert på hjelmen skjønner ikke jeg. Det er rimelig idiotisk.

 

Edit: unntaksvis, når det er lyst også på kveld/natt har jeg også lys. Men da har jeg lyset på det svakeste, men ellers på samme måte. Klart, selv på kvelden/natten på sommeren når jeg sykler langs sykkelveier er det greit med et lys som kan brukes til å se, ikke bare bli sett, for belysningen langs sykkelveier er til tider svært mangelfull.

Endret av stigfjel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...