Gå til innhold

Musikkbransjen lønn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken type utdanning? Utøvende musiker, studiotekniker, livetekniker, skribent, komponist? Generelt er musikkbransjen vanskelig å leve av. Uten at jeg har tall på det, ville jeg gjette på at de aller, aller fleste med utdanning innen musikk jobber som musikklærere. Det skal forferdelig mye til å klare å jobbe av å være musiker.

Lenke til kommentar

Lønna vil variere svært mykje alt etter kva jobb du sikter deg mot (eller kva jobb du ender opp med).

 

Ofte er det desverre slik innanfor kunst og kultur faget at lønna vil ofte variere meir med kvor flink du er (summen av talent + øvelse) enn kva formell utdanning du har.

 

Det store fleirtallet av musikere vil slite med å kunne leve kun av musikken, ein del vil kunne få seg greit betalte jobbar då ofte basert på kun kveldsarbeid, og eit lite mindretall vil ende opp med å tjene store summar.

 

Dette er med andre ord eit yrkesvalg der det er store kontrastar og høg usikkerheit.

Lenke til kommentar

Utdannelse betyr lite her. Du utdanner deg fordi du trenger å lære "håndverket" Så snart du er ferdig betyr det nesten ingenting. Du kan kanksje komme i betraktning/få en audition pga av utdannelse. Ellers betyr alt hvor godt du yter og hvor profesjonell du er. Trynefaktor her er også viktig. Nettverk er veldig viktig. Kjenne noen som kjenner noen. For frilansere varierer honorar veldig. Innen institusjoner er lønna ok men ikke godt betalt.

Lenke til kommentar

Hvilken type utdanning? Utøvende musiker, studiotekniker, livetekniker, skribent, komponist? Generelt er musikkbransjen vanskelig å leve av. Uten at jeg har tall på det, ville jeg gjette på at de aller, aller fleste med utdanning innen musikk jobber som musikklærere. Det skal forferdelig mye til å klare å jobbe av å være musiker.

Tenker å utdanne meg innen forretnignssiden i musikkbransjen. Music management altså

Lenke til kommentar

Hvilken type utdanning? Utøvende musiker, studiotekniker, livetekniker, skribent, komponist? Generelt er musikkbransjen vanskelig å leve av. Uten at jeg har tall på det, ville jeg gjette på at de aller, aller fleste med utdanning innen musikk jobber som musikklærere. Det skal forferdelig mye til å klare å jobbe av å være musiker.

Om jeg velger denne utdannelsen så er det på forettningsiden i musikkbransjen. Music management

Lenke til kommentar

Utdannelse betyr lite her. Du utdanner deg fordi du trenger å lære "håndverket" Så snart du er ferdig betyr det nesten ingenting. Du kan kanksje komme i betraktning/få en audition pga av utdannelse. Ellers betyr alt hvor godt du yter og hvor profesjonell du er. Trynefaktor her er også viktig. Nettverk er veldig viktig. Kjenne noen som kjenner noen. For frilansere varierer honorar veldig. Innen institusjoner er lønna ok men ikke godt betalt.

Tenker å utdanne meg innen forretnignssiden i musikkbransjen. Music management altså

Lenke til kommentar

En kamerat av meg gikk Music Management på Rena. No jobs whatsoever. Gå BI hvis du i det hele tatt skal ha sjangs å få jobb, hvis du ikke har et ekstremt talent og kjenner de riktige folka.

Takk for svar! Det var Rena jeg tenkte på. Så du mener det ikke er verdt det? Går det evt. ann å gå BI og likevel komme seg inn i musikkbransjen?

Lenke til kommentar

 

En ren økonomi-utdanning er nok det beste, da. Kanskje du er heldig og kommer deg inn som en "Music manager", men det ville jeg ikke satsa på. Er nok i så fall mer sannsynlig å få jobb f.eks. i en av MI-distributørene i bransjen.

Høres kanskje litt dum ut men hva mener du med MI-distributørene?

 

 

Beklager, jobber i bransjen selv og tar det for gitt at folk vet hva det er. MI = musikkinstrument. Altså de som importerer instrumenter og annet utstyr og distribuerer det til butikker og nettbutikker i landet.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg heller ville gått andre veien. Altså å ta en bachelor i Økonomi og adm. for deretter å ta en master i Music Management (UiA tilbyr dette). Da har du en "safe" bachelor i baklomma. Jeg vil også gjette at det kan være vanskeligere å få godkjent en bachelor i Music Management som grunnlag for Master i Øk./adm. Det er ikke meningen å drepe drømmene dine, men musikkbransjen er en bransje som det er omtrent umulig å tjene penger på sånn som verden har blitt. Selvfølgelig betyr ikke penger alt, men om det ikke finnes jobber i det hele tatt er det jo kjedelig å bruke 3 år og 300.000 kroner på det.. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg heller ville gått andre veien. Altså å ta en bachelor i Økonomi og adm. for deretter å ta en master i Music Management (UiA tilbyr dette). Da har du en "safe" bachelor i baklomma. Jeg vil også gjette at det kan være vanskeligere å få godkjent en bachelor i Music Management som grunnlag for Master i Øk./adm. Det er ikke meningen å drepe drømmene dine, men musikkbransjen er en bransje som det er omtrent umulig å tjene penger på sånn som verden har blitt. Selvfølgelig betyr ikke penger alt, men om det ikke finnes jobber i det hele tatt er det jo kjedelig å bruke 3 år og 300.000 kroner på det.. :)

Takk for bra svar:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...