Gå til innhold

Hvilke skole er best av BI og NHH for siviløkonom-utdanning?


NieelsAbel

Anbefalte innlegg

Ta opp fag mens man studerer går det. Begynner på 2. året Finans i Nydalen i august og i løpet av første året har jeg tatt opp samf, rle, historie, geo, naturfag og S1. Men start lesingen på privatistfagene tidlig! Der bomma jeg litt og det førte til at jeg fikk 4 i rle og historie.

Endret av TheNarsissist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Du må i stor grad selv kjenne etter hva du har mest lyst til. Man kan sikkert modne, få andre nyttige erfaringer og tjene litt penger på et friår, men samtidig er det, som du sier, slik at man blir ferdigstudert senere og taper fremtidig inntekt. Og selv om det er godt med en god pause etter mange år med skole, er det kanskje ikke så kult å ha ferie eller gjøre en drittjobb i et år, spesielt ikke hvis alle vennene dine utfører verneplikten, går på folkehøyskole, begynner å studere eller av andre grunner er utilgjengelige. Da kan man fort bli lei når sommerferien for de fleste er over.

 

Selv hadde jeg planlagt å avtjene verneplikten, men siden jeg ikke ble tjenestedyktig, begynte jeg rett på studiene. Det er kanskje ikke vanlig å angre på et friår heller, men jeg angrer i hvert fall ikke på at jeg droppet friåret. Tre år senere har jeg fått en bachelorgrad og skal ta et pauseår fra studiene nå. Men jeg har fått en relevant praksisplass som jeg kan ha nytte av karrièremessig senere. Jeg kunne ikke fått en relevant jobb for en økonomistudent for tre år siden. Og jeg synes ikke de studentene på kullet mitt som utsatte studiene er nevneverdig mer modne enn de yngste studentene.

 

Det er kanskje ikke hensiktsmessig å studere med en gang hvis man er dritlei skolen eller er usikker på hvilken vei man vil gå. Men samtidig er det ikke lurt å ta et friår uten å være sikker på at man har jobb, slik at man ikke bruker lang tid på å søke jobber og kanskje forblir arbeidsløs. Siden du er motivert for et skoleår, er det kanskje mest fornuftig å begynne med en gang og heller ha litt tid til gode hvis du får lyst på en pause senere.

 

Når det gjelder reising i studietida, har man tid til det hvis man vil og klarer å planlegge studiene. Det står mer på hva du har råd til enn hva du har tid til. Man har ikke veldig mye fritid, men som student er du mer fleksibel enn i arbeidslivet. Det er også en mulighet å reise på utveksling. Selv var jeg på en studietur i Paris dekket av skolen og dro senere på utveksling til Tyskland under studiene.

Takk for svar! Det er mye som må overveies merker jeg.

 

Jeg regner med at det første året på øk.ad studiet på HiB er rimelig likt som på NHH, tror du at det vil være gjennomførbart å ta opp 1P, og S1 matematikk samtidig som man studerer? Vil matematikken man lærer dette første året hjelpe til som repetisjon av 1P og S1 pensum eller er det mye nytt stoff som krever mye oppmerksomhet? Det vil også naturligvis være mye nytt når man starter på skolegangen etter VGS, er det bedre å holde sterkt fokus på fagene på studiet, eller er det mulig å ta opp fag slik jeg beskriver?

 

Jeg har nemlig to leie treere fra 1p og s1 som omgjort til femmere kunne oppfylt kravet til NHH i 2016. Jeg fikk forøvrig 4 i S2 og er en person som må jobbe mye med matematikk for å skjønne det.

 

Jeg vet ikke hvordan studieplanen til HiB ser ut og NHH har ny studieplan i år, så jeg vet ikke hvor like studiene er. Jeg har heller ikke hatt 1P eller S1, så jeg vet ikke hvor mye nytt det er. På NHH er derivasjon, integraler, grafer, matriser og optimering sentralt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...