Gå til innhold

Harddisk som streiker


Anbefalte innlegg

Hei,
Jeg har et problem med en harddisk som har begynt å streike i det siste. Dvs. det gjelder spesielt musikkmappen min som består av utallige CDrips i flac som det vil være veldig surt å miste (resten har jeg klart å få tatt backup av). Det som skjer er at denne mappen, som var på godt over 500GB nå sier at den bare er på 1.9GB, selv om ikke dataene er fjernet fra harddisken (den har ikke fått mer plass tilgjengelig). I iTunes får jeg beskjed om at den ikke finner filene.

I det siste har jeg merket at harddisken har gått treigere og treigere i noen mapper, (som feks å importere musikk til iTunes har tatt evigheter), og nå finner jeg ikke filene lengre.

Jeg lurer på om noen av dere vet om noen gode metoder/programmer for å scanne og fikse harddisken? Den er NTFS formatert og 2 TB stor. Det er ikke OS-harddisken min.
Jeg har prøvd med Error Checking av harddisken, men denne ser det ut som stagnerer på et visst punkt (rundt 10%) og tid som gjenstår bare øker og øker og øker.

Jeg har også prøvd å google etter andre disk-programmer, men føler jeg drukner litt i alle alternativene. Jeg bruker Windows 8.1.

Har dere noe å anbefale?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SpinRite fra grc.com - koster vel $89, men hva er filene dine egentlig verdt?

 

edit: SpinRite sørger for at disken blir lesbar igjen, men hvis filpartisjonstabellen har blitt såpass ødelagt at den fortsatt insisterer på at den er på 1.9GB, så kan det hende du må bruke noe a la Active@ Partition Recovery (eller File Recovery Pro) for å rette opp dette, eller I hvert fall for å hente ut filene fra disken og kopiere dem til en annen disk.

 

Når du har fått disken I såpass tilstand at du kan lese alle filene, så ville jeg snarest mulig byttet ut disken med en ny og frisk en.

 

Slike ting er forøvrig mye enklere å håndtere dersom man har backup av alle filene.

Carbonite.com koster vel en krone pr. dag eller deromkring, og da har du en kopi av filene dine oppe i en eller annen sky.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Filene er ikke verdt mer enn ufattelig mengde tid brukt på å få musikkbiblioteket i stand.

 

Jeg tenker egentlig helst på programmer som kan fikse harddisken, dersom det er mulig, slik som jeg håpet chkdsk (Error Checking) kunne gjøre. (Er det vanlig at det tar flere timer å kjøre gjennom en harddisk slik?).

 

Det virker som om resten av harddisken funker fint, med gode kopieringshastigheter og uten feil. Men akkurat denne musikkmappen har slått seg helt vrang.

 

edit:

Takk for tipset om SpinRite. Skal sjekke det ut og se om det kan hjelpe.

Oppklaring: Det virker som om resten av harddisken funker fint, bare akkurat ikke musikkmappen (som var 500GB, men nå påstår den er 1.9GB).

 

edit2:

SpinRite fant en kritisk feil i harddisken som den ikke klarte å fortsette videre ifra. Måtte avbryte og restarte. Antar det er noe skikkelig galt med den da, så den må nok dessverre skiftes. Litt dumt, for det er en heftig WD Black. :-(

Endret av Oktober1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...