Gå til innhold

Du vil ikke tro hva som er i denne tråden! (om clickbait)


PuterDude

Anbefalte innlegg

Jeg er litt interessert i deres meninger angående nettaviser og overskrifter.

 

Selv er jeg innom VG, DB, Nettavisen og TU, i den rekkefølgen, flere ganger daglig (må jo holde prokrastineringen ved like). Jeg har begynt å tenke mer og mer over på hvor misvisende og lite informative majoriteten av overskriftene er, spesielt på de tre førstnevnte nettavisene. De prøver konstant å lure en til å trykke på alt mulig, som man egentlig ikke har interesse av, men ikke har mulighet til avgjøre selv fordi overskriften ikke sier noe som helst om innholdet. Det eneste området hvor de til dels eier skam er bare på de aller alvorligste sakene.

 

Jeg bet meg spesielt merke i en sak fra i fjor. Samme dag som Formel 1-føreren Jules Bianchi var i en alvorlig ulykke under Japan Grand Prix, døde en annen tidligere Formel 1-fører i en motorsykkelulykke. Jeg husker ikke overskriften ordrett, men VG formulerte den så man skulle tro at det var Bianchi det var snakk om, og som hadde dødd.

 

Denne oppførselen er vel et resultat av at nettavisene er gratis å lese. Selv bruker jeg nettavisene for deres underholdningsverdi (i den grad den finnes), og bruker nrk.no til å få med meg nyhetsbildet.

 

Mener dere at det at nettavisene er gratis rettferdiggjør hvordan de holder på? Selv er jeg såpass ung at det var ca. på samme tid som nyheter på nett begynte å bli vanlig, at jeg begynte å interessere meg for nyheter. På den måten har jeg egentlig ikke noe forhold til hvordan det var å lese nyheter før internett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo ikke noe som er kommet med nettaviser. Avisene har alltid hatt slike feil.

Husker en gang det var en mordsak i Oslo, hvor både offer og gjerningsmann ble navngitt i førstesideoppslag.

Men VG og Dagbladet hadde hver sin mening om hvem som var hvem.

Dette var før det fantes nettaviser.

Lenke til kommentar

Overskrifter av typen «clickbait» (i mangel på et bedre ord på norsk) er grunnen til at jeg aldri leser Dagbladet og VG, verken på nett eller avis. VG er Se&Hør i avisformat, og Dagbladet er ikke langt etter. Jeg får nok nyheter fra NRK, Aftenposten og en rekke lokalaviser.

 

Slike overskrifter irriterer meg nesten like mye som nettsider som buzzit.no.

Lenke til kommentar

Det er jo sant at både VG og Dagbladet har sånne overskrifter på forsiden av tabloidutgavene. Inni avisene synes jeg at overskriftene er mer informative. Jeg prøver også å kutte ned på de verste, men det er fort gjort å plutselig være inne på sidene og klikke på alt man kommer over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...