Gå til innhold

DNB pensjossparing er det en god løsning?


Janbanan123

Anbefalte innlegg

Hei. er 30 år gammel og har startet en pensjonssparingsavtale med DNB. Jeg tok 50 profilen, les mer her: https://www.dnb.no/portalfront/nedlast/no/privat/livprodukter_2014/1133_faktaark_Pensjonsspar_0114_tgs.pdf?popup=true

 

Jeg setter av 1000 kroner i måneden og lurer på om dette er en bra løsning på lang sikt eller om det finnes bedre løsninger. Er denne løsningen hos DNB bra eller finnes det andre banker med bedre løsninger?

 

En ting til jeg lurer på er at jeg har 300 000 kroner som står på bankkonto. Med tanke på dagens lave innskuddsrente så er de bedre plassert andre steder, men er det uforsvarlig å investere en så stor sum med en gang eller må jeg dele beløpet opp i flere omganger for å minimere risiko?

 

Sorry for dumme spørsmål, men jeg er helt grønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort svart: nei,

løsningen hos DNB er ikke bra. Du har nå bundet deg til en såkalt spareforsikring, en form for livsforsikring der forsikringssummen bare utbetales ved en viss nådd alder. I tillegg betaler du nesten en hel prosent av innestående i "gebyr" til DNB for å få lov til å spare 50 % i fond.

 

I stedet kunne du f.eks selv satt av et månedlig beløp i et indeksregulert fond som du selv kan bestemme når du vil realisere. Disse har lave forvaltingsgebyr (rundt 0.3%, du finner også genyrfrie "superfond"). Det kan likevel være lurt for deg å spre risikoen mellom forskjellige fond, innenlands/utenlands etc. Dette står det mye om i de forskjellige fondstrådene her inne.

 

Dersom du ikke har oppfylt BSU, bør dette være din priotitet nr. 1, da dette lønner seg over alle spareformer sett opp mot risiko.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kan jo åpne med konklusjonen: Nei!

 

Etter min mening er dette produktet så dårlig at det ikke burde være lovlig å selge.

 

1. DnB tar 0,15 % bare for å la deg ha pengene på en bankkonto. Det finnes gratis bankkontoer med høyere rente enn DnB.

2. Bankinnskudd har ingenting å gjøre i en langsiktig sparing. Til det er forventet avkastning alt for lav. Man kan holde av noen kroner på en høyrentekonto, men aldri et kombinasjonsfond som vist her.

 

 

For å summere det har denne løsningen ingen av de ønskede egenskapene til langsiktig sparing. For langsiktig sparing ønsker man seg billige fond med høy forventet avkastning (høy andel aksjer og noe obligasjoner 60/40 eller 80/20). Denne løsningen er det stikk motsatte dyr og med lav forventet avkastning. Det kan også være greit at investeringen er likvid dersom du skulle få økonomiske problemer (miste jobben), det er den heller ikke.

 

Ønsker du relativt sikre investeringsmetoder (60 % aksjer / 40 % obligasjoner) anbefaler jeg KLP Kombinasjon. Hvis du ønsker 100 % aksjer anbefaler jeg KLP Verden Indeks. Begge har lave kostander (0,3 % per år)

 

Edit:

Og en siste ting man ønsker seg av en investering er lav skatt. Løsningen hos DnB faller ikke under skjermingsfradraget. Du betaler derfor mer i skatt enn nødvendig.

Endret av Wisd0m
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kort svart: nei,

løsningen hos DNB er ikke bra. Du har nå bundet deg til en såkalt spareforsikring, en form for livsforsikring der forsikringssummen bare utbetales ved en viss nådd alder. I tillegg betaler du nesten en hel prosent av innestående i "gebyr" til DNB for å få lov til å spare 50 % i fond.

 

I stedet kunne du f.eks selv satt av et månedlig beløp i et indeksregulert fond som du selv kan bestemme når du vil realisere. Disse har lave forvaltingsgebyr (rundt 0.3%, du finner også genyrfrie "superfond"). Det kan likevel være lurt for deg å spre risikoen mellom forskjellige fond, innenlands/utenlands etc. Dette står det mye om i de forskjellige fondstrådene her inne.

 

Dersom du ikke har oppfylt BSU, bør dette være din priotitet nr. 1, da dette lønner seg over alle spareformer sett opp mot risiko.

 

 

BSU er no jævla dritt som bare subsidierer de rike.

Lenke til kommentar

BSU er no jævla dritt som bare subsidierer de rike.

 

Dersom du er opptatt av trygg avkastning på inskutt kapital, noe jeg anser at hensikten med innlegget ditt var, så er BSU det fornuftigste.

 

Dersom du ikke allerede har etablert BSU, har du nå fire år hvor du kan sette inn tilsammen 100.000.

En del banker praktiserer med oppunder 10% rente første året. Dvs. at på fire år vil få 10.000 kr i renter på dine 100.000 (gitt snittrente på 4.8%) i tillegg til totalt 20.000 i skattefradrag.

 

Dersom du ønsker å si nei takk til 30.000 kr på fire år, altså 30% avkasting, fordi "BSU er no jævla dritt", værsågod, men da lurer jeg på hvorfor du i det hele tatt spør om råd i økonomiforumet..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...