Gå til innhold

[Løst] Bytte fra Windows 8.1 32bit til 64bit?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en Asus T200 med windows 8.1 32bit.

 

Etter å ha postet litt i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1650318&do=findComment&comment=22313527 har jeg funnet ut at jeg har behov for windows 8.1 64bit.

 

I utgangspunktet skulle man tro at maskinen kom med det OSet som passet best til maskinen, men denne maskinen støtter jo 64bit:

post-156767-0-78113400-1423309782_thumb.jpg

 

Finnes det noen god grunn til å ikke bytte til 64bit?

Endret av 3irik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg hadde kontaktet Microsoft og Sony support med det spørsmålet leeeenge før jeg hadde prøvd noe så hårete som å bytte OS på den saken.

Microsoft kommer til å si at kun 64bit windows kan bruke 64bit programmer/apper.

 

Sony har jeg kontaktet, de kommer ikke til å lage en 32bit versjon med det første.

 

 

Du svarer fortsatt ikke på spørsmålet mitt. Hvorfor er det så hårete å bytte OS? Asus har allerede drivere for 64bit, så jeg tror ikke det skulle bli noe problem i seg selv.

Lenke til kommentar

Du får mindre minne til overs.

64bit os har større overhead bruk for minneblokk allokering.

Og med kun 2GB er det total waste å bytte fra 32bit til 64bit windows 8 da du får mindre minne igjen til programmer og applikasjoner enn nå.

Og de programmene og applikasjoner får og større overhead og minneforbruk.

 

Så det er helt unyttig det du rådspør om. Det er imot enhver hensikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. Jeg bruker noen ganger maskinen til bilderedigering med Lightroom. Det fungerer, men er ganske tregt (strengt tatt er jeg overrasket over hvor raskt det er, for jeg trodde ikke det ville funger i det heletatt).

 

Hvis jeg mister 2-300MB så vil det ha mye å si.

 

 

 

Gikk egentlig ut i fra at det var en god grunn til at maskinen kom med 32bit, men jeg ble overrasket over at jeg hadde 64bit cpu.

Lenke til kommentar

Det er ganske vanlig med 32bits os på små maskiner med < 4GB ram uavhengig av om prosessor tar 64bit instruksjons sett. Og det har nok med dette å gjøre.

Akkurat. Det var jeg ikke klar over. Har egentlig ikke så mye erfaring med maskiner med <4GB ram.

 

Etter litt googling ser det ut til at den eksisterer i en versjon med 4gb og 64bit OS.

Regner med at det bare var billigere å lage samme maskinen med halvparten så mye ram i stedet for å bytte ut prosessoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...