Gå til innhold

Arbeiderpartiet og venstre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7WVSGN

Venstre ønsker niqab og andre muslimske plagg i statlige personell, samt ønske om en stor økning i innvandringen. De ønsker også å gjøre Norge om til en republikk. Jeg kan ikke se at AP ønsker dette, om jeg tar feil så kan dere jo bare si i fra...

Lenke til kommentar

Ap-politikere foreslår avskaffelse av kongedømmet

http://www.nrk.no/norge/ap-ber-stortinget-vedta-republikk-1.10954369

 

Intern Ap-splid om niqab- og burkabruk

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arbeiderpartiet/intern-ap-splid-om-niqab-og-burkabruk/a/10011232/

 

 

Det stemmer nok at venstre er litt mer liberale enn Ap mtp innvandring, men de er langt fra å ønske fri ferdsel

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Venstre har rett og slett en relativt tydelig borgerlig profil. Så vidt jeg husker ønsker de blant annet:

 

- Moderate skattelettelser

- På flere områder større liberaliseringer i arbeidsmiljøloven enn det Høyre tar til ordet for

- Å redusere oljepengebruken

- Opphevelse av en god del forbud

- Nedsalg i enkelte statlige selskaper

 

Dette er relativt høyrevridde standpunkt i norsk politikk.

 

Partiet er et av de opprinnelige borgerlige partiene i Norge, og har vel samarbeidet relativt tett med Høyre siden topartisystemets fall.

 

Ville til og med kanskje omtalt dem som "mer borgerlige" enn KrF og FrP. Tror velgerne deres i større grad kommer fra det man kan kalle "borgerskapet", og de virker tydeligere på ønsket om en stram finanspolitikk.

 

Saken som i størst grad kompliserer et samarbeid med Arbeiderpartiet er muligens arbeidslivspolitikken, der de i Stortinget nesten er som motpoler å regne. Dette er en viktig sak for Arbeiderpartiet, som har tette bånd til fagbevegelsen. Ellers har Venstre også en langt "grønnere" (mer miljøvennlig) profil, og kan sies å være mer liberale i justispolitikken.

 

Er nok mye man kan dra inn her, men dette er en kort oppsummering av slik jeg har oppfattet det :)

Endret av LucarioX
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar! Er det flere forskjeller? :)

De har som mål å være mer liberale enn arbeiderpartiet.

Så i en del saker er de mer liberale (tolerante) enn AP, og ønsker ikke så mye regulering, lover osv, som dem. De bygger på en helt annen platform, sosialliberalismen, mens AP bygger på sosialdemokratiet. I praksis så er vel forskjellene ganske få. Det det dreier seg om er vel mer prioriteringer. Venstre mener kanskje veldig mye av det samme, men de prioriterer annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Venstre ønsker niqab og andre muslimske plagg i statlige personell, samt ønske om en stor økning i innvandringen. De ønsker også å gjøre Norge om til en republikk. Jeg kan ikke se at AP ønsker dette, om jeg tar feil så kan dere jo bare si i fra...

 

Vel, det var Venstre`s Skei Grande som nå nektet å reise til Saudi-Arabia fordi religiøst hodeplagg var obligatorisk, mens AP`s Anniken Huitfeldt tok gladelig turen..

 

Venstre er selvfølgelig er langt mer liberale enn AP på så godt som alle områder og jeg tror ett liberalistisk parti vil stå enda hardere opp mot totalitære styresett og andre som begrenser individets frihet enn ett sosialistisk parti vil gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Venstre har rett og slett en relativt tydelig borgerlig profil. Så vidt jeg husker ønsker de blant annet:

 

- Moderate skattelettelser

- På flere områder større liberaliseringer i arbeidsmiljøloven enn det Høyre tar til ordet for

- Å redusere oljepengebruken

- Opphevelse av en god del forbud

- Nedsalg i enkelte statlige selskaper

 

Dette er relativt høyrevridde standpunkt i norsk politikk.

 

Partiet er et av de opprinnelige borgerlige partiene i Norge, og har vel samarbeidet relativt tett med Høyre siden topartisystemets fall.

 

Ville til og med kanskje omtalt dem som "mer borgerlige" enn KrF og FrP. Tror velgerne deres i større grad kommer fra det man kan kalle "borgerskapet", og de virker tydeligere på ønsket om en stram finanspolitikk.

 

Saken som i størst grad kompliserer et samarbeid med Arbeiderpartiet er muligens arbeidslivspolitikken, der de i Stortinget nesten er som motpoler å regne. Dette er en viktig sak for Arbeiderpartiet, som har tette bånd til fagbevegelsen. Ellers har Venstre også en langt "grønnere" (mer miljøvennlig) profil, og kan sies å være mer liberale i justispolitikken.

 

Er nok mye man kan dra inn her, men dette er en kort oppsummering av slik jeg har oppfattet det :)

Med andre ord, og kort sagt:

De er litt bedre enn AP, og har fokuset på litt viktigere ting enn AP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Takk for svar! Er det flere forskjeller? :)

 

Egentlig er der enorme forskjeller selv om de kan virke små om du er nærsynt. Bilde, om to skip legger fra samme kai med marginalt ulik kurs, kan det ene ende på Svalbard, mens det andre ender i Australia.

 

Punktvise ulikheter:

  1. Økonomisk politikk. Arbeiderpartiet er sterk tilhenger av et spleiselag (skatter og avgifter) som skal finansiere en solid velferdsstat.
  2. Arbeidsliv. Venstre ligger til høyre for Høyre i synet på arbeidstagerorganisasjoner generelt og LO spesielt. Venstre er enige med FrP og vil vel nærmest avskaffe LO.
  3. Overvåking for eksempel datalagringsdirektivet. Her er Høyre og Arbeiderpartiet enige, mens Venstre vil ha større individuell frihet og mindre overvåking.
  4. EU - Venstre var for EØS avtalen. Mange i Høyre og Ap vil ha Norge inn i EU.
  5. Asylsøkere. Venstre vil at asylsøkere skal kunne arbeide mens deres søknad vurderes.
  6. Miljøvern. Venstre er mer for miljøvern enn Ap og Høire, men ikke like mye som MDG.

For øvrig, lytt til politiske diskusjoner og ikke legg for stor vekt på partiprogrammer som vrir halsen om på alle unge levedyktige sannheter.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Kort fortalt er Venstre hakket mer liberale, både økonomisk og samfunnspolitisk, mer fokusert på miljø og mer positive til innvandring, spesielt asylinnvandring der alle de større partiene står for en streng linje. Ellers er de relevante forskjellene godt oppsummert i postene over.

 

Som en som har stemt Venstre ved alle stortingsvalg vil jeg allikevel advare mot å knytte for store forventninger til dem basert på partiprogrammet deres, spesielt om du vingler mellom AP og Venstre fordi du har sansen for en sterk velferdsstat, synes AP er for lite liberale i en del spørsmål men ikke ønsker å bevege deg lengre ut på høyresiden. Venstre har ved flere anledninger unnlatt å gjennomføre liberal politikk i tilfeller der de ville hatt flertall for det på tinget, selv om politikken er programfestet. I tillegg til disse snuoperasjonene har den nåværende Venstre-ledelsen liten teft for hva som fenger velgerne, og fokuserer nærmest utelukkende på upopulær politikk som miljøavgifter og friere innvandring, til tross for at partiet har mye annen og mer fristende politikk på programmet. Resultatet blir at de har veldig lav oppslutning og får gjennomført lite av politikken sin.

 

Så vær advart; om du stemmer Venstre risikerer du at den liberale politikken de reklamerer for blir tilsidesatt eller drastisk moderert i siste liten og at du til slutt bare sitter igjen med en plastposeavgift som det eneste konkrete utfallet av stemmen din. ;) Når det er sagt er det åpent spørsmål hva du skal stemme for i stedet. For meg er Venstre fortsatt det minste av flere onder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hei!

 

Jeg lurer på hva som er hovedforskjellene på arbeiderpartiet og venstre, og hvilke saker er de uenige i?

 

Ettersom jeg ser det er de enige i det meste, men prioriterer kanskje litt annerledes. MEN så er jo venstre i koalisjon på høyresiden av politikken..

Slik jeg ser det så er det i praksis ingen forskjell på de to dersom man ser på de store linjene. Både AP og Venstre er begge tilhengere av følgende:

  • En stor stat med mye byråkrati som har som mål å detaljestyre våre liv.
  • Mange og ikke bærekraftige velferdsordninger.
  • Høye skatter og mange avgifter for å finansiere nevnte velferdsordninger.

Joda det er nok helt klart forskjeller på de to, men slik jeg ser det så blir det bare på mikronivå. Ellers så "sier" jo venstre at de er liberale, men politikken de fører i praksis sier noe helt annet.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Slik jeg ser det så er det i praksis ingen forskjell på de to dersom man ser på de store linjene. Både AP og Venstre er begge tilhengere av følgende:

 

  • En stor stat med mye byråkrati som har som mål å detaljestyre våre liv.
  • Mange og ikke bærekraftige velferdsordninger.
  • Høye skatter og mange avgifter for å finansiere nevnte velferdsordninger.

Joda det er nok helt klart forskjeller på de to, men slik jeg ser det så blir det bare på mikronivå. Ellers så "sier" jo venstre at de er liberale, men politikken de fører i praksis sier noe helt annet.

 

 

Uten å debattere påstandene som er flettet inn i denne listen så vil jeg si at dette er politik er grunnleggende enighet om ikke bare mellom AP og Venstre, men helt fra SV til FrP. Det er i dag ingen debatt om hvis vi skal sjenerøse velferdsordninger og en stor statlig sektor, men graderinger av disse.

 

Selvfølgelig må man gjerne stemme på partier som står for en drastisk annerledes linje, men da snakker vi om rene prinsippstemmer på mikropartier som neppe vil ha noen innflytelse i Norge i den nærmeste fremtid, om noensinne.

Lenke til kommentar

 

Det er i dag ingen debatt om hvis vi skal sjenerøse velferdsordninger og en stor statlig sektor, men graderinger av disse.

Der er ingen debatt på Stortinget, men her på diskusjon.no derimot...

 

 

Jo, men å sammenligne diskusjon.no med en offentlig debattarena blir som å sammenligne politiske lokallag med Sirkus Merano. Når jeg av morbid nysgjerrighet klikker på "vis nytt innhold" er det ikke fritt for at jeg gjør noen anslag på hvor mange av innleggene som har en diagnose bak seg.

Lenke til kommentar

les partiprogrammet til venstre og AP. Har du hodet på rett plass så klarer du å konkludere med at alt er bullshit og lokkemat for å få deg til å stemme.

 

Et godt eksempel er at alle borgerlige partier gikk til valg på å heve tollgrensa til minimum 400kr. Nå er den av ukjente årsaker hevet til kun 350kr. Forstå det den som kan. Hjelper ikke å love en hel masse, få flertall, og først da innse at man må utrede konsekvenser av alt man har lovet. Vi burde ha strenge lover mot slike løftebrudd!

 

Hvorfor denne gjengen med klovner får tillit år etter år vites ikke!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...