Gå til innhold

[Løst] Canal digital - Feil med signaler og internett


Anbefalte innlegg

Goddag godtfolk.

 

De siste 3 årene har vi hatt problemer med dekoderen og internettet i kollektivet jeg bor i. Vi har hatt circus 8 teknikere innom og de sier det samme hver gang, at det skal være i orden nå. De har også sagt at vi har for gode signaler inn. Det vi har funnet ut selv er at internett faller ut i intervaller på 2 timer. Det ser også ut til å være en kobling med at internett faller ut og tv-signalene blir dårlige. Tv-bilde blir hakkete, forsvinner gjerne helt og lyden faller ut. Vi er usikre på om vi fikser dette selv eller om at hver gang vi slår av og på så kommer det tilbake. Har noen en eller annen løsning eller forklaring på dette?

Dekoderen er en canal digital hdmi TNR-2840C koblet direktekoblet til vegg. Tror det ikke har noe med dette å gjøre da vi har byttet både modem og dekoder.

 

Mvh OP-phoenix

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er godt mulig for sterke signaler fører til problemene dere opplever. På det forrige stedet hadde jeg Get og da fikk jeg en hvit "dings" til å ha i støpselet i veggen til uttaket for internett og tv. Jeg husker ikke hva den heter (kan se når jeg kommer hjem da jeg tok den med da jeg flyttet) men den skal iallefall kunne regulere signalene ut av kontakten.

 

Edit: det var noe ala denne men bare at du stakk den rett inn i boksen på veggen.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Takk for svar. Den enheten hårek linker til ser ut som den vi har ut av veggen. Dog at vi har en innfelt type, men utgangene er de samme. Jeg har tenkt litt på om vi kanskje trenger et galvanisk skille, men er litt usikker da jeg ikke helt forstår feilen og det gjør de tydligvis ikke hos canal digital heller. Det de har funnet ut er at vi mister internett annenhver time igjennom hele døgnet. Internett ser ut til å være borte til vi slår av og på selv eller at det kommer igjen av seg selv. Jeg aner ikke om vi faktisk løser problemet når vi slår av og på eller at det tilfeldigvis kommer tilbake da. Det er mulig at det samme skjer med tv-signalene, men er vanskelig å sjekke da kollektivet er i forbindelse med jobb og jeg har ikke anledning til å være der konstant. Jeg har vært inne på dekoderen da feilen oppstår og da viser signalmåleren alt i fra 0 % til 100 % men ikke i noen spesiell rekkefølge, men mer som ved et uvær på en parabol.

 

Dette har vi prøvd:

-ta inn og ut kanalkortet

-flytte på modem og ruter

-tilkalt ish 8 serviceteknikere over 3 år, som alle drar etter 5 min og sier det er i orden

-skrudd av og på alt når feilen oppstår

-bytte av dekoder, ruter og modem

-banket og slått alt vi har av bokser, gjerne i sinne

 

Setter pris på forslag til løsninger evt hva som kan være årsaken da vi står på bar bakke. Dette er forresten på Rena i Hedmark hvis noen har erfart noe tilsvarende i området.

 

Mvh OP-Phoenix

Lenke til kommentar

Hmm, da har jeg kommet meg til Oslo for helgen, men til vanlig ligger det på rundt 67 % der man måler signalstyrken på dekoderen. Når feilen oppstår varierer det mellom 0%, da får vi opp feilmelding og til 100 %. Disse signalene forandrer seg gjerne flere ganger ila sekundet. Jeg har også filmet det og etter å ha sett nærmere på filmen går gjerne kvaliteten ned til 0 % og det samme gjør signalet, men så begynner de å oppføre seg usynkronisert. Signalet kan gjerne ligge på 77% og kvaliteten kan variere mellom 100% og 0%, men så får begge plutselig en drop igjen og vi er tilbake på 0 % på begge. Hvis dette ble uklart kan jeg legge ut en youtube video av dette.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

En teknikker skal ikke gå etter 5min! Her har han en jobb å gjøre... Det kan være flere ting. Alle skjøter/koblinger må sjekkes. En skjerm tråd er nok for å ødelegge... Galvanisk skille hjelper ikke, tvert imot, det blir heller værre. Er signalstyrken opp mot 90 er det for høyt signal inn. Teknikkeren kan logge modemet vært 3min for å se ujevnheter i signalet(eksternt). Teknikker bør reflektere din droppkabel for å sjekke om det er kabel feil.

Mvh ktv teknikker.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

En teknikker skal ikke gå etter 5min! Her har han en jobb å gjøre... Det kan være flere ting. Alle skjøter/koblinger må sjekkes. En skjerm tråd er nok for å ødelegge... Galvanisk skille hjelper ikke, tvert imot, det blir heller værre. Er signalstyrken opp mot 90 er det for høyt signal inn. Teknikkeren kan logge modemet vært 3min for å se ujevnheter i signalet(eksternt). Teknikker bør reflektere din droppkabel for å sjekke om det er kabel feil.

Mvh ktv teknikker.

Takker for svar på dette. Det løste seg. Var en løs kabel nederst i koblingsskapet i blokka jeg bor i. Har ikke hatt problemer etter det. Siste teknikeren ga seg ikke før han fant feilen. Det morsomme var at det ikke tok han mer enn 5 min. Han var den eneste som gadd å gå ned å sjekke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...