Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvorfor byttet Bondepartiet navn?


Anbefalte innlegg

Jeg har en skoleoppgave om Senterpartiet, og jeg lurer på hvorfor de byttet navn fra Bondepartiet til Senterpartiet? Finner ikke noe god informasjon om hvorfor på nettet, så jeg kunne trengt litt hjelp fra dere. Kan det være fordi Senterpartiet er et mer nøytralt navn (ikke bare for bønder)?

Endret av Package
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra 1945 og fremover startet Bondepartiet en stor omveltning. Partiet stilte seg i opposisjon til Arbeiderpartiets storsatsing på utenlandsk kapital og storindustri, samtidig som det krevde sosial utjevning for å sikre levekårene i bygdene. På landsmøtet 3. mai 1959 ble Bondepartiet omdøpt til Norsk Folkestyreparti (demokratene).[3] Navnet ble latterliggjort i pressen og det varte knapt en måned innen et ekstraordinært landsmøte 12. juni 1959 fastsatte navnet til Senterpartiet,[3] etter at landsmøtet slo fast at partiet ikke lenger var en fagbevegelse for bønder, men et selvstendig parti med en politikk som plasserte dem i det politiske sentrum mellom de borgerlige (til høyre) og sosialistene (til venstre).

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Senterpartiet#1945.E2.80.931965:_Fremveksten_av_Senterpartiet

Endret av Zash
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Hadde ikke sagt nei takk til det.

 

Jeg har lest gjennom den, men jeg synes likevel at det er dårlig skrevet og forklart - Wikipedia. Med egne ord så hadde det blitt ti ganger bedre. Takk for hjelpen uansett.

Tips til deg, endr holdningen og jobb som faen med skolen. Om du gjør dette vil det gjøre deg så sinnsykt mye godt fremover i livet, uansett hvor dritt pensum er.

Lenke til kommentar

Fra 1945 og fremover startet Bondepartiet en stor omveltning. Partiet stilte seg i opposisjon til Arbeiderpartiets storsatsing på utenlandsk kapital og storindustri, samtidig som det krevde sosial utjevning for å sikre levekårene i bygdene. På landsmøtet 3. mai 1959 ble Bondepartiet omdøpt til Norsk Folkestyreparti (demokratene).[3] Navnet ble latterliggjort i pressen og det varte knapt en måned innen et ekstraordinært landsmøte 12. juni 1959 fastsatte navnet til Senterpartiet,[3] etter at landsmøtet slo fast at partiet ikke lenger var en fagbevegelse for bønder, men et selvstendig parti med en politikk som plasserte dem i det politiske sentrum mellom de borgerlige (til høyre) og sosialistene (til venstre).

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Senterpartiet#1945.E2.80.931965:_Fremveksten_av_Senterpartiet

 

Navnet Bondepartiet oppfattes som et parti for bønder og andre følte seg ikke like velkomne. Derfor ville de legge om navn til et mer yrkesnøytralt navn i utgangspunktet.

 

Merk at valget senterparti med begrunnelsen at de ligger politisk i sentrum, er partiets (landsmøtets) forvridde og selvsentrerte oppfatning av hvor de ligger politisk. Senterpartiet har av og til noen saker som minner om midten av den politiske skala, men hovedtyngen deres ligger langt ute på venstresiden med en sterk planøkonomisk styring av et voldsomt og omstendlig byråkrati. Men navnevalget skulle i hvert fall bidra til å villede potensielle velgere til å tro de lå politisk i sentrum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...