Gå til innhold

Russiske tropper i Donetsk eller ikke


Anbefalte innlegg

I Norge pågår en assymetrisk informasjonskrig om Novorossia (Donetsk og Luhansk). Assymetrisk vil si at samtlige offisielle medier i Konsensusdiktaturet Kongeriket Norge videretrykker Kiev-juntaens uttalelser og ingen trykker motpartens uttalelser.



Hva krever separatistene i Donetsk og Luhansk? Egne selvstyrte områder innen Ukraina.



Alternative kilder:



novorossia.today



uacrisis.com



rt.com



President Poroshenko på møte i Sveits: 9000 russiske russiske tropper i Donbass


President Poroshenkos generalstab: Ingen russiske tropper i Donbass



http://norwegian.ruvr.ru/2015_01_30/Kiev-erkjenner-ingen-russiske-tropper-i-Donbass-8104/



Den største grupperingen av de ukrainske styrkene er blitt omringet av Donbass-tropper mellom Donetsk- og Lugansk-folkerepublikkene. Sjefen for den ukrainske generalstaben erkjenner at det ikke er russiske militæravdelinger øst i landet. Vestlige politikere foretrekker å ikke legge merke til erklæringen.



Åtte tusen ukrainske militære er blitt omringet av Donbass-militsens styrker. Bosetningen Debaltsevo mellom Lugansk og Donetsk har vært et område for harde kamphandlinger de siste dager. Der har de ukrainske militære som stormet Donetsk gått inn i en felle, den såkalte lomme fra 1941.



De forsetter å gjennomføre artilleri- og bombebeskytninger, deres skarpskyttere arbeider, men de er blitt avskåret fra verden. De får ikke ammunisjon, mat, medisiner. De kan komme ut av omringningen bare hvis de legger ned våpnene frivillig, erklærer Aleksander Zakhartsjenko, leder for Donetsk-folkerepublikken, ved frontlinjen.



– Vi beskyter veien. Hvis noen kommer ut av lommen, kommer man til å bli beskutt av vårt artilleri. Jeg vil henvende meg til ukrainske militære en gang til med et forslag – legg ned våpnene og gå. Dere kjemper ikke mot dem dere ble fortalt at dere skulle kjempe mot. Dere har en sjanse for å bli igjen levende. Gi dere, og dere vil leve.



Jeg lover at alle dere skal komme hjem senere, erklærer Aleksander Zakhartsjenko. Militssoldater har flere ganger bevist at man kan tro på deres løfter om å ikke drepe fanger. De ukrainske militære som kom i lommer før og overga seg og ventet inntil deres mødre og koner kom til dem og kjørte dem hjem. Soldatene sa til militsen at de ukrainske myndighetene forrådte dem. Ikke bare fordi de forlot dem og ikke ytet militærhjelp, men de bedro dem. Myndighetene sa at soldatene skulle kjempe mot russiske aggressorer, men i virkeligheten skjøt de mot lokale gruvearbeidere, korndyrkere som forsvarte sitt land. Kiev påsto at det var regulære russiske tropper som førte kamphandlinger der.



Da erkjente generaloberst Viktor Muzjenko, sjef for den ukrainske generalstaben, at det ikke hadde vært russiske tropper i Ukraina. Han meldte på en briefing med journalister at de ukrainske stridskreftene ikke førte kamphandlinger mot russiske regulære tropper. Man visste bare at enkelte russiske sivile og militære var med på kamphandlinger. Kiev erkjente for første gang det som både militsen og Kreml hadde erklært i lang tid, understreker Viktor Litovkin, krigskommentator.



– Sjefen for de ukrainske væpnede styrkenes generalstab er en mann som er kjent med situasjonen på arenaen for kamphandlinger. Det at han erkjente ingen russiske tropper i Ukraina, tjener ham til ære. Men det viser hvor løgnaktige ordene til Ukrainas president Pjotr Poroshenko og NATOs generalsekretær Jens Stoltenberg og amerikanske politikere var. Alle erklærte de at det var russiske styrker som førte kamphandlinger i Ukraina.



Under dette feilaktige påskudd innførte Vesten sanksjoner mot Russland og ga Ukraina lån og ytet militærhjelp. Nå er det på tide å unnskylde seg og forandre stillingen.


Denne linken viser en ukrainsk stilling som ble stormet av separatistene onsdag 28. januar hvorfra de har skutt mot landsbyen Ozeryanovka:



https://www.youtube.com/watch?v=MCcl60gND7g



Bilder fra 30. januar:



http://www.uacrisis.com/photos-people-of-donetsk-after-being-shelled-by-ukrainian-army/



Kubishevsky i Donetsk i dag:



http://www.liveleak.com/view?i=c17_1422626222



– Hjernen og halve hodet sprengt av en sivil kvinne i pelskåpe



– Arm fra et bombeoffer sprengt av kvinne



– Innvoller spredt ut over

Endret av Harald1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Ja, jeg så den forrige tråden. Personlig synes jeg det var synd den blei sletta. Den enkleste måten å få troll til å sprekke er å få dem ut i solen.

 

Enig i det og enig med deg at den kanskje ikke skulle vært slettet. Nytt i denne tråden er at han ikke trekker inn jødene. Vet ikke om han klipper og limer og poster dette ulike steder på nettet. Det er ikke alltid så vanskelig å finne ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Har hørt at det er russiske separatister som får hjelp med våpen og utstyr fra russiske myndigheter, men det er vel ikke avklart enda?

 

  1. Det er vel ganske sikkert om ikke 95 % av alle vestlige media lyver.
  2. Uten hjelp fra Russland hadde separatistene ikke kunnet stå mot en regulær hær.
  3. Da Krim ble tatt, påstod man også at det var opprørere uten uniform og identitet som sloss mot den Ukrainske hæren.
  4. I dag er Krim Russisk territorium, dog ikke anerkjent i Vesten.
Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Det er mer enn sannsynliggjort at:

- Det er russiske styrker inne på ukrainsk område. Russland påstår det er frivillige, men soldater og soldatmødre har fortalt gjentatte ganger at de ikke hadde noe reelt valg.

- Russland har levert våpen og forsyninger til geriljaen/seperatistene/hvadunåvilkalledem

- Russland rykket inn og demontert og tatt med seg maskiner og utstyr fra ukrainske fabrikker. Bl.a. en fabrikk for produksjon av vifteblader for militære jetmotorer.

Lenke til kommentar

Hvorvidt det er russiske soldater i Ukraina kommer vel an på hvordan man definerer "russiske soldater" ?

 

Dvs. menes

 

a) regulære russiske vernepliktige soldater som da er utkommandert av regjeringen-Putin?

 

eller :

 

b) personer av russisk nasjonalitet (evt. med militær bakgrunn) som melder seg til tjeneste hos separatistbevegelsen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN

Hvorvidt det er russiske soldater i Ukraina kommer vel an på hvordan man definerer "russiske soldater" ?

 

Dvs. menes

 

a) regulære russiske vernepliktige soldater som da er utkommandert av regjeringen-Putin?

 

eller :

 

b) personer av russisk nasjonalitet (evt. med militær bakgrunn) som melder seg til tjeneste hos separatistbevegelsen?

Private militære styrker, er det en mulighet?

Lenke til kommentar

Hvorvidt det er russiske soldater i Ukraina kommer vel an på hvordan man definerer "russiske soldater" ?

 

Dvs. menes

 

a) regulære russiske vernepliktige soldater som da er utkommandert av regjeringen-Putin?

 

eller :

 

b) personer av russisk nasjonalitet (evt. med militær bakgrunn) som melder seg til tjeneste hos separatistbevegelsen?

Eller

c) Soldater som er "meldt frivillig" av sine overordnede.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN

Sikkert ikke bare russere, men også russisk utstyr.

Jeg har egentlig større tro på private styrker med russisk identitet, men jeg har ikke fulgt så godt nøye med på uroen i Ukraina..

Lenke til kommentar

Det kan det vel være?

Og det er det helt sikkert også. Det er garantert en del som av ideologiske grunner har reist over for å kjempe på seperatistenes side. Men når det gang på gang dukker opp intervjuer av russiske soldater som forteller at de har blitt sendt dit av det russiske forsvaret er det noe som skurrer med historien om at det bare er frivillige der. Du kan selvsagt argumentere for at dette bare er ukrainsk propaganda, men mengden av soldater og soldaters pårørende som forteller de samme historiene gjør det argumentet usannsynlig i mine øyne.
Lenke til kommentar

 

Hvorvidt det er russiske soldater i Ukraina kommer vel an på hvordan man definerer "russiske soldater" ?

 

Dvs. menes

 

a) regulære russiske vernepliktige soldater som da er utkommandert av regjeringen-Putin?

 

eller :

 

b) personer av russisk nasjonalitet (evt. med militær bakgrunn) som melder seg til tjeneste hos separatistbevegelsen?

Private militære styrker, er det en mulighet?

 

 

Det er det vel bare USA som har (Blackwater etc.)

 

Eneste i den retningen er at Putin nylig foreslo (uavhengig av Ukraina-issuet) at Russland skal vurdere å opprette en Fremmed-Legion etter mønster fra den franske Fremmedlegionen. Med andre ord, en militær styrke åpen for alle, inkl. utlendinger, og hvor man ikke stiller brysomme spørsmål om fortid. Du forlater det tidligere livet ditt, får ny identitet, og sverger troskap til legionen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

Sikkert ikke bare russere, men også russisk utstyr.

Jeg har egentlig større tro på private styrker med russisk identitet, men jeg har ikke fulgt så godt nøye med på uroen i Ukraina..

 

 

Det har jeg, fordi jeg ikke liker dette. Ukraina bør få bestemme sin egen utvikling og hvem de vil alliere seg med.

 

I går var det en glimrende debatt på SvTv2 forum om hvordan Russisk media manipulerer nyhetsbildet. Jeg finner ikke den debatten på nettet, men i stedet finner jeg disse artiklene på svt.se:

  1. Ryska journalister greps i Ukraina.
  2. Fredssamtal i Minsk stalls inn.
  3. Høgerekstrema europeer vill bilda union med Ryssland.
  4. Grønt ljus før brobygge till Krim
  5. EU forlenger sanktioner mot øst.
  6. Storbritannien kallar til seg Rysslands ambassadør etter flyginsident.
  7. Gorbotjov Kalla kriget er her.

Kan være verdt å lese noen av disse artiklene, da de har en annen vinkling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...