Gå til innhold

Bytte ut Nikon D5000 til annet Nikon


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå har jeg hatt mitt Nikon D5000-kamerahus i snart 7 år. Jeg har lært mye med dette kameraet, og tatt mange bilder. Jeg er veldig glad i det, men det begynner å bli litt lurvete her og der, så tror jeg skal begynne å se etter en arvtager så smått. Merker og at jeg kanskje har vokst litt fra det. Det blir kanskje ikke før om 1-2 år, jeg er student og kan dessverre ikke prioritere et dyrt kamera.

 

Etter at jeg kjøpte kameraet jeg har nå aner jeg ikke hva som finnes der ute lenger, har ikke fulgt med. Så vet ikke hva som kan være en naturlig oppgradering. Siden det er en stund til jeg skal kjøpe kameraet kan jeg da følge med på det som er "nytt" nå, og som forhåpentligvis har falt noe i pris til det er min tur.

 

Er glad i størrelsen til D5000, ligger godt i hånden, og er ikke så tungt som f.eks D300. Utover det vet jeg ikke helt hva preferansene mine er, må jeg innrømme. Men jeg er glad i å ta action-bilder, og ønsker meg et kamera som i noe større grad henger med enn det jeg har nå. Merker det når jeg prøver bedre kameraer enn mitt, hvor mye enklere det er å få et godt bilde (altså mtp. skarphet osv). Merket må være Nikon. Faren min har kjøpt seg et fullformatkamera nettopp, det han har er nok utenfor mitt prisrekkevidde, men jeg tenker at om jeg skal ha det nye kameraet like lenge (eller lenger) enn det jeg har nå, ta like mange bilder, og utvikle meg like mye er det kanskje greit å kjøpe et kamera jeg kan utvikle meg med først som sist, og som ikke begrenser. Som sagt er jeg veldig glad i mitt D5000, men litt raskere kunne det vært, hatt flere megapixler osv. Trenger selvsagt ikke det helt dyreste, skal og legge endel penger i god optikk.

Endret av River Song
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det et et år eller to til du skal handle, så får man vel si at du er ute i god tid. Det er ingen som vet hva som finnes i markedet da. Nikon har nettopp lansert D5500, et kamera som antagelig er en naturlig oppfølger til ditt D5000.

 

Hvis du skal opp et hakk, så er det vel naturlig å se på D7xxx.

 

Men du har jo veldig god tid, så det burde være mulig å lese seg grundige opp i løpet av de kommende månedene. Jeg er personlig imponert over en slik planleggingshorisont, for min del er den horisonten i beste fall snakk om noen få dager...:-)))

Lenke til kommentar

Tja. Siste skuddet på D5x00-stammen er D5500, men da ville jeg heller spart litt penger og gått for forgjengeren D5300. Sensor og autofokussystem er i praksis like, men prisen er det ikke.

 

Ellers så er jo D7x00 en naturlig oppgradering. Du mister den artikulerte skjermen, men får litt bedre kontroller. Hvis du er interessert i actionfoto, så ville jeg kanskje gått for D7100. Det har en noe bedre AF-modul enn D5300/5500 og D7000.

 

Det er for så vidt rykter om at en D7100-etterfølger skal bli annonsert på CP+ i midten av februar. Hvis du ikke har hastverk, så kan det være D7100 dropper litt i pris etter det.

Lenke til kommentar

Jeg er personlig imponert over en slik planleggingshorisont, for min del er den horisonten i beste fall snakk om noen få dager...:-)))

Jeg synes det nesten er på grensen til impulskjøp jeg :)

Prøv og få tak på en pent brukt D7000/D7100' i mellomtiden, kan hende D5xxx blir et bedre/raskere kamera om 2år, og du slipper og vente på noe som ingen kan gi deg svaret på.

Lenke til kommentar

Siden det et et år eller to til du skal handle, så får man vel si at du er ute i god tid. Det er ingen som vet hva som finnes i markedet da. Nikon har nettopp lansert D5500, et kamera som antagelig er en naturlig oppfølger til ditt D5000.

 

Hvis du skal opp et hakk, så er det vel naturlig å se på D7xxx.

 

Men du har jo veldig god tid, så det burde være mulig å lese seg grundige opp i løpet av de kommende månedene. Jeg er personlig imponert over en slik planleggingshorisont, for min del er den horisonten i beste fall snakk om noen få dager...:-)))

 

Sant, har veldig god tid. Så skal definitivt lese meg opp selv og, tenkte bare å få noen tips om hvor det kan være lurt å begynne, men da skal jeg se på D7...

 

Hadde det vært for et halvt år siden hadde jeg nok kjøpt kamera allerede :p Men hunden fikk noen ryggproblemer, så må legge pengene i veterinær, akupunktur og kiropraktikk istedenfor :thumbs: (lett prioritering, men kjedelig læll). D5500 blir vel fortsatt et "billigkamera" for nybegynnere? Sikkert vel og bra, men da beveger jeg meg fortsatt i samme land, innbiller jeg meg da. (Men som sagt, jeg vet egentlig ikke hva jeg snakker om, vet ikke hva som skiller de forskjellige seriene.)

 

 

Jeg er personlig imponert over en slik planleggingshorisont, for min del er den horisonten i beste fall snakk om noen få dager...:-)))

Jeg synes det nesten er på grensen til impulskjøp jeg :)

Prøv og få tak på en pent brukt D7000/D7100' i mellomtiden, kan hende D5xxx blir et bedre/raskere kamera om 2år, og du slipper og vente på noe som ingen kan gi deg svaret på.

 

 

Brukt var lurt, det hadde jeg faktisk ikke tenkt på! :thumbs: Det skal jeg definitivt se nærmere på. Er det finn.no det er best å titte på, eller er det et sted som er dedikert til kjøp og salg av brukte kameraer og optikk?

 

 

Tja. Siste skuddet på D5x00-stammen er D5500, men da ville jeg heller spart litt penger og gått for forgjengeren D5300. Sensor og autofokussystem er i praksis like, men prisen er det ikke.

 

Ellers så er jo D7x00 en naturlig oppgradering. Du mister den artikulerte skjermen, men får litt bedre kontroller. Hvis du er interessert i actionfoto, så ville jeg kanskje gått for D7100. Det har en noe bedre AF-modul enn D5300/5500 og D7000.

 

Det er for så vidt rykter om at en D7100-etterfølger skal bli annonsert på CP+ i midten av februar. Hvis du ikke har hastverk, så kan det være D7100 dropper litt i pris etter det.

 

Artikulert skjerm, slik at den kan vippes? Jeg tror jeg kan telle på to hender hvor mange ganger jeg har vridd på den skjermen, så det blir ikke noe stort savn. Har vært et par ganger det har vært litt praktisk, men det blir definitivt ikke noe stort savn.

 

Takker for tips, da skal jeg titte nærmere på D7100! :) Det er viktig for meg at et nytt kamera egner seg noe bedre til actionfoto.

Absolutt ikke noe hastverk, tenker bare å sondere terrenget da jeg ikke har satt meg noe som helst inn i hva som finnes der ute siden 2008.

Endret av River Song
Lenke til kommentar

Hvis du har god tid, så kan det være lurt å følge med på kampanjer fra butikker som Scandinavian Photo, Japan Photo etc. De kjører jevnlig kampanjer, og da kan du spare noen tusenlapper. Selv har jeg regnet ut at jeg har spart godt over 10.000 kr. over de siste årene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...