Gå til innhold

Linear PCM vs Bitstream DTS og Dolby


Anbefalte innlegg

Veldig forvirret da folk mener helt forskjellig her. Jeg har lenge hatt forsterkern min satt på Multichannel Neo DTS helt til noen poengterte at det burde stå Dolby eller DTS på forsterkern, at Neo DTS er analog DTS lyd. Skiftet på Playstation 4 sånn at det stod Bitstream DTS. Da stod det plutselig DTS på forsterkern.

 

Men leser at folk mener Linear PCM er overlegent bitstream siden det er ukomprimert lyd og støtter flere kanaler det også. Stemmer dette? Er det beste valget?

Endret av Avean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk det du liker som høres bra ut og funker for deg.

Funker PCM så kan du jo bruke det. Ellers pleier som regel Dolby Digital å være mer dynamisk komprimert enn DTS.

 

Det jeg mener er fornuftig er denne prioriteringsrekkefølgen;

 

PCM - Bitstream (slipper transcoding) - DTS (p.g.a dynamikk) - DD (kompatibilitet)

 

Gamle Neo var et svar på Dolby sin prologic fra analogtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruk det du liker som høres bra ut og funker for deg.

Funker PCM så kan du jo bruke det. Ellers pleier som regel Dolby Digital å være mer dynamisk komprimert enn DTS.

 

Det jeg mener er fornuftig er denne prioriteringsrekkefølgen;

 

PCM - Bitstream (slipper transcoding) - DTS (p.g.a dynamikk) - DD (kompatibilitet)

 

Gamle Neo var et svar på Dolby sin prologic fra analogtiden.

 

Samme jeg fant ut jeg også. Virker som mange er forvirret rundt dette, veldig opphengt i at det skal stå DTS eller Dolby på forsterkern. Men er jo samme lyden om ikke bedre i flere tilfeller med PCM da lydsporet forblir som det er tiltenkt og ukomprimert.

Lenke til kommentar

Dette er et spørsmål om hvor du vil at lyden skal pakkes opp. Hvis du setter PS4en din til Bitstream vil den shippe avgårde lyden som komprimert DTS/DD og overlate jobben (oppakkinga) til forsterkeren.

Mange er ofte opphengt i dette fordi de mener at forsterkeren gjør en bedre jobb i å pakke opp DTS/DD enn det PS4en gjør.

Dette kommer jo også ann på hvilken kilde du spiller av

Eksempel: Noen Blu-ray-disker inneholder PCM-lydspor, og da sender PS4en din ut PCM uansett om du har satt den til bitstream eller ikke. Dette er en bra ting, da det ville være lite hensiktsmessig å komprimere lyden i PS4en for så å dekomprimere den i forsterkeren.

Endret av trulseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...