Gå til innhold

Problem med "boot device"


Anbefalte innlegg

Jeg har en SSD og HDD, og jeg byttet ut HDD-en i dag, og når jeg startet PC-en, kom denne meldingen opp (bilde nr. 1):

 

"Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selcted Boot device and press a key_"

 

Så jeg gikk inn i BIOS (bilde nr. 2), valgte Advanced Mode og så Boot øverst, scrollet ned til Boot Option Priorities (bilde nr. 3), valgte Hard Drive BBS Priorities, deaktiverte harddisken uten operativsystemet (bilde nr. 4), gikk tilbake til Boot Option Priorities, og valgte Boot Option #1 (bilde nr. 5), og trykket F10 for å lagre.

Da restartet PC-en, og meldingen kom opp igjen. Jeg har prøvd flere ganger.

 

Så jeg tenkte jeg ikke installerte operativsystemet på SSD-en alikevell, så jeg plugget den ut, og plugget inn HDD-en igjen, men da kom denne meldingen opp:

 

"WINDOWS BOOT MANAGER
Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause. To fix the problem:
1. Insert your Windows installation disc and restart your computer.
2. Choose your language settings, and then click "next".
3. If you do not have this disc, contact your system administrator or computer manufactorer for assistance.
Status: 0xc000000e
Info: The boot selection failed because the required device is inaccesible."
Så jeg plugget ut den nye harddisken, og plugget inn SSD-en igjen, og da kom en WINDOWS BOOT MANGER-melding opp, men med alternativ til å reparere PC-en, som jeg valgte, og nå er skjermen sort, og jeg får ikke gjort noe frem til PC-en er ferdig.
Hvorfor nekter PC-en å starte opp fra SSD-en hvor operativsystemet er installert?

post-292623-0-55920300-1421939198_thumb.jpg

post-292623-0-49370400-1421940436_thumb.jpg

post-292623-0-68010100-1421940457_thumb.jpg

post-292623-0-63619100-1421940622_thumb.jpg

post-292623-0-07115200-1421940702_thumb.jpg

Endret av Tacanacy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper på at det som har skjedd er at du installerte OS'et på SSD'en - samtidig som den gamle HDD'en var tilkoblet.

 

Da har du sannsynligvis fått system på HDD - som igjen betyr at SSD'en er avhengig av at HDD'en er tilkoblet for å kunne boote ( du koblet jo fra den gamle hdd - og klarte deretter ikke å boote )

 

 

Prøve å koble til SSD + den gamle HDD'en

Gå inn i BIOS > Boot og sett den til å boote ifra SSD

 

Gå inn i diskbehandling og gjør SSD'en aktiv.

I tillegg må du sannsynligvis kjøre en repair.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Jeg tipper på at det som har skjedd er at du installerte OS'et på SSD'en - samtidig som den gamle HDD'en var tilkoblet.

 

Da har du sannsynligvis fått system på HDD - som igjen betyr at SSD'en er avhengig av at HDD'en er tilkoblet for å kunne boote ( du koblet jo fra den gamle hdd - og klarte deretter ikke å boote )

 

 

Prøve å koble til SSD + den gamle HDD'en

Gå inn i BIOS > Boot og sett den til å boote ifra SSD

 

Gå inn i diskbehandling og gjør SSD'en aktiv.

I tillegg må du sannsynligvis kjøre en repair.

 

EDIT: Ingen melding om reparasjon kom opp, så etter at jeg gjorde som du foreslo, plugget jeg ut HDD-en, og plugget inn den nye harddisken, men da kom en ny melding opp (se bilde).

post-292623-0-60117100-1421954571_thumb.jpg

Endret av Tacanacy
Lenke til kommentar

At du fikk den meldingen opp med den nye harddsisken er som forventet.

 

Når du koblet til den gamle hdd'en , har du vært i BIOS og sjekket at den booter opp ifra SSD ?

 

Jeg husker ikke hvilken harddisk som var valgt, men jeg gjorde som du foreslo; jeg satte SSD til Boot Option #1 under Boot Option Priorities og i Hard Drive BBS Priorities. Jeg tror HDD var valgt i Hard Drive BBS Priorities, men så deaktiverte jeg den og endret til SSD.

Lenke til kommentar

Kan du prøve dette :

 

Koble fra harddiskene slik at kun SSD'en er tilkoblet.

 

Boot så opp ifra installasjons CD'en

Istedet for å installere OS'et velger du "Repair"

 

Velg så "Command Prompt"

 

DISKPART> list disk Nå kommer det sannsynligvis opp disk 0

DISKPART > select disk 0

DISKPART > active

 

Avslutt , restart og prøv å se om SSD'en booter.

 

 

Hvis SSD'en er partisjonert kan du prøve dette :

 

DISKPART > list disk

DISKPART > select disk 0

DISKPART > list partition

Hvis partisjonen på 100 MB kommer frem velg den partisjonen ( select partition etterfølgt av den på 100 MB )

DISKPART > active

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...