Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å starte en elevbedrift (skole). Jeg er under 18 år. Jeg har tenkt til å selge deksler siden jeg ikke vil måke eller bygge noe. Jeg har tenkt til å importere deksler fra irak. Hvis jeg kjøper 100 deksler for 1000 irakiske dinar hver, så blir det nærme 700 kroner. 1000 IQD er ca 6,4 NOK så vi sier 7 kr.

 

Hvis jeg selger hver deksel for 70 kr så tjener jeg 7000 kr.

 

Er det noe som er feil her? Er dekslene overpriset? Dekslene koster jo 150 - 200kr. Kan noen se om jeg har beregnet noe feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Porto, moms og fortollingsgebyr for det første.

Vil tro du slipper unna mva på salg på 25% ved såpass lite salg.

 

Og regnestykket blir ikke fullt så lukrativt dersom du ikke får solgt alt sammen... Er kvaliteten like god som ellers? Fargene kule nok til å konkurrere mot øvrige deksler på markedet?

Hvem skal du selge til?

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Porto må du nesten finne ut selv... Det varierer fra gratis for en del Kina/Singapore-bedrifter, og opp til 30-50 dollar for USA.

Moms er et påslag på 25% av varesummen+porto. Fortollingsgebyr på 135kr i tillegg.

Så la oss si 700kr for varen, 100kr i porto, 200kr i moms, 135kr i fortollingsgebyr. 1135 skulle det bli.

Lenke til kommentar

Porto må du nesten finne ut selv... Det varierer fra gratis for en del Kina/Singapore-bedrifter, og opp til 30-50 dollar for USA.

Moms er et påslag på 25% av varesummen+porto. Fortollingsgebyr på 135kr i tillegg.

Så la oss si 700kr for varen, 100kr i porto, 200kr i moms, 135kr i fortollingsgebyr. 1135 skulle det bli.

 

Synes du at ideen er bra? Jeg må nok reklamere litt og.
Lenke til kommentar

Jeg vil si at sannsynligheten for å gå i null er større enn å ha 5000 i profitt.

Hvor skal du selge? I klasserommet? På gata?

Ikke meninga å drepe gleden, bare sier at det er stor risiko for å sitte igjen med lommepenger for masse arbeid.

Men på en annen side er det enkelte tiggere som drar inn respektabelt med penger, så skal egentlig aldri undervurdere markedet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aliexpress er en del av Alibaba, Kinas største nettsalgssted. Kan sammenlignes med Ebay. De gikk på børs i septeber ifjor. De var ihvertfall ved børsnoteringstidspunktet verdsatt mer enn Coca Cola og Facebook.

Så selskapet i seg selv er troverdig. Usikker på brukerne da...

 

Men hvilke fordeler er det å kjøpe 7-kroners-deksler fra deg til 70kr, når jeg på egen hånd kan kjøpe dem til 7 kr?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Går det ann å få folk til å bestille via nettet og så sender jeg dekslet via posten?

Da trenger du en nettbank-løsning, og det koster masse penger.

Så får du arbeid med logistikk, porto, løpe til postkontoret, kjøpe bobleplastkonvolutter, garanti/reklamasjon dersom deksler går i stykker i posten, erstatning dersom noe blir borte osv.

 

Tror du bør tenke deg godt om. Worst case er riktignok kun bagatellmessig tusenlapp og noen timer av livet ditt du aldri får igjen, ikke direkte verdens undergang.

Men man skal selvfølgelig applaudere innsats og litt gründersjel :)

Lenke til kommentar

Aliexpress er en del av Alibaba, Kinas største nettsalgssted. Kan sammenlignes med Ebay. De gikk på børs i septeber ifjor. De var ihvertfall ved børsnoteringstidspunktet verdsatt mer enn Coca Cola og Facebook.

Så selskapet i seg selv er troverdig. Usikker på brukerne da...

 

Men hvilke fordeler er det å kjøpe 7-kroners-deksler fra deg til 70kr, når jeg på egen hånd kan kjøpe dem til 7 kr?

 

Det finnes "dumme" folk som kjøper i butikken og som ikke vet om alibaba. Så da kommer de til meg
Lenke til kommentar

Men man skal selvfølgelig applaudere innsats og litt gründersjel :)

Gründersjelen som ligger bak tanken å bestille jalla-vare fra utlandet og selge her kan diskuters sytes jeg...

 

 

Bør jeg ta sjansen?

Du har ikke kjempemye å tape på det, antagelig tjener du ikke så mye heller.

Men, du kan jo kjøre på om du vil, worst case er at du taper litt penger og sitter igjen med masse deksler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikke helt fått med meg hvordan distribusjonen skal foregå... Du sier du skal reklamere med plakater, reklameaviser, facebook osv. Men hvor skal kjøperne dra for å kjøpe varene? Ikke har du avtale med VISA og Mastercard, så du får ikke solgt på internett. Å sende med post koster i tillegg absurd mye. Regn med ca 18-20kr i porto og 5-8kr pr bobleplastpose.

 

Stand på gata i sentrum? Det er vel i all hovedsak ulovlig uten løyve. Kunder reise til deg?

Tror du bør tenke litt gjennom hele salgsprosessen og hvordan den skal foregå. Det er begrenset med mennesker som går en omvei for å kjøpe små ting, og sende i post er både dyrt og umulig (iogmed at du ikke har nettside og VISA-autorisasjon).

 

Når salgsplanene er i boks er det bare å kjøre på.

Lenke til kommentar

Du misforstår hovedutfordringen, pengene man kan tjene på å reselle mobildeklser i Norge er hovedsaklig knyttet opp mot det å få tak i kunder som ønsker produktet ditt. Det er et hav av selgere på finn, nettbutikker og andre steder som prøver det samme. Hva skal du gjøre anderledes?

 

Grunnen til at det kan se ut som god buisness er at det ligger en del utgifter i sending av produktet og at arbeid i Norge er høyt priset. Du har mulighet til å jobbe "gratis" siden det er elevbedrift, men det kan fortsatt være vanskelig å komme skikkelig i gang med salg. 2% av jobben er å finne produktet, 98% er å selge.

 

Idéer kan være å undersøke mer rundt om det er noen smarte/kule deksler som ikke er tilgjengelig i Norge enda, Volvik selger Justin Beiber ting over en lav sko, selv om det kan bli problemer hvis du kjøper piratvarer. Det billigste av det billige fra Kina er ofte av elendig kvalitet, neppe det man ønsker hvis du har en telefon til 5000+.

 

Personlig ville jeg også kikket på crowdfunding ideer, gjerne litt eldre, små, smarte "oppfinnelser". Det positive her er at de mest sannsynlig er av bedre kvalitet hvis et amerikansk selskap ol. står bak. Da har du noe unikt og bra du kan selge i Norge som ingen andre har. Igjen er utfordringen salg, salg, salg, ikke å lene seg tilbake for å vente på kunder.

 

http://www.dn.no/talent/2015/01/01/2159/Karriere/mye-glitter-lite-glam

Var litt overrasket over dette selv, burde være business for flere steder enn Oslo hvis du bor nærme en større by.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...