Gå til innhold

Slik fungerer alarmen som et nervesenter i hjemmet ditt (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Er dette reklame? Eller redaksjonelt innhold? Når jeg leser igjennom dette så føler jeg at dette er «produktplassering» eller betalt innhold i fra produsenten. Det står en disclaimer på toppen, men den føler jeg at den er der for syns skyld.

 

Ingen negative sider blir tatt opp, kun positive sider ved produktet. Det var vel i forrige uke at Nettavisen.no ble felt i PFU for samme type artikler som denne.. Itillegg så hadde de merket sakene sine med reklame på toppen av artikkelen.

 

Lovprising av et produkt blir bare for dumt.. Hadde dere gjort jobben deres så hadde dere dykket i dybden, sammenlignet flere produsenter sine «pro and cons» og kommet opp med hvilken som var best der ute i markedet basert på bruk i det daglige..

Lenke til kommentar

 

Personlig synes jeg ikke det er verd det å betale for kobling inn mot sentral, har "min egen" alarm, og håper det er nok.

... og du har vel uansett vesentlig mer funksjonalitet enn Verisure tilbyr.

 

 

Det har jeg nok, men selve "alarmdelen" er bare en bieffekt, og således ikke mer avansert enn at om noen detekteres av bevegelsesdetektorene så uler det i noen høyttalere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tilgang til artikkelen. Dersom det dreier seg om løsninger konkret via Verisure, så ønsker jeg å dele følgende hendelse:

Verisure sin påstand om at anlegget selv varsler om egenfeil, er feil!...

 

Jeg ruslet inn hjemme, litt stressa og tenkte ikke på alarmen. Først etter litt tid slo det meg at jeg jo ikke hadde rørt alarmen når jeg kom hjem. Jeg til alarmpanelet og så at alarmen var aktivert.

 

Selskapet fant ut at sensor i stua og en annen komponent ikke virket. Dette ble fikset.

 

Men.... Anlegget varslet ikke om denne feilen på noen måte, hvor lenge det ikke var i full drift blir bare spekulasjon fra meg. Jeg fikk heller ingen forklaring på hvordan dette var mulig, når anlegget er så "high Tech" med sabotasjesikring og diverse.

 

Mitt tips er: Test din alarm av og til med å selv løse den ut, ikke stol på selvtest m.m.

 

Når et alarmanlegg blir så mye mer, så gjelder det nok å av og til teste selv det man har av funksjoner.

 

En helt annen historie: På min jobb ble alarmselskapet arbeidsplassen hadde overtatt (kjøpt opp) av annet selskap. Når jobben litt senere ønsket en oppgradering på anlegget, visste ikke det nye firmaet om anlegget, men fakturert ble vi :-)

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Dette føltes veldig som en Verisure reklame, og jeg regner med at de er tilfredse med vinklingen og artikkelen. De har kanskje fått godkjenne teksten på forhånd også, eller skrevet deler av den selv?

At dette er en Extra sak ser jeg på som svært problematisk, da jeg forventet å finne redaksjonelt stoff her, ikke reklameoppgulp jeg finner på hjemmesiden til alarmselskaper.

Extra stoff som dette bør istedet være av DIY typen med gode tips og lenker til videre ressurser for de som har lyst til å pusle med det på egen hånd. Svakt av HW.no dette her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten å kommentere produktplassering diskusjonen:

Har faktisk Verisure anlegg, og er egentlig så langt fornøyd med dette. Har også lagt til Yale Doorman lås som fungere bra sammen med resten av anlegget.

Det jeg derimot savner er muligheten til å integrere andre komponenter/systemer slik at f.eks. Vbox'en kan brukes til mer enn i dag, om ikke annet for å gi info til andre systemer, men helst muligheten til interaksjon mellom systemer. Dette er i dag et lukket system som gjør at det er umulg å få til et reelt "smart" hjem da mulighetene i systemet er altfor begrenset. Har allerede mange automatiserte komponenenter hjemme som jeg har sydd sammen med SDK fra leverandørerene. Smart-hjem i dag er en utopi så lenge det ikke finnes gode, åpne "standarder" som kan snakke sammen. Man ender opp med flere systemer for å håndtere hele "stacken".

Utfordrer gjerne Verisure til å frigi et SDK hvor man (i første omgang) kan lese data som man kan bruke i et integrert helheltlig system...:-)

Lenke til kommentar

Kjører faktisk Verisure på 433 MHz? Høres ikke nødvendigvis "very sure" ut, som det vises i videoen. Mange komponenter med 433.92 Mhz støyer, bare sjekk med en Nexa-modul. Kan fort skape problemer med kommunikasjonen.

 

 

Men det kan forklare enkelte av mine 433 MHz-relaterte problemer, da flere av naboene har installert Verisure-systemer det siste halvet året. Salgs-"konsulentene" ringer jo på med 3 ukers mellomrom... :confused:

Lenke til kommentar

Smart-hjem er ingen utopi, åpne systemer og standarder finnes, du har bare valgt deg et av systemene som ikke er det.

 

AtW

 

Jeg bruker ikke Verisure som et smart-hjem system, det er et alarmsystem med noen (veldig) basis utvidelser. Smartpluggen de har er ikke akkurat "smart" + at den er intrusiv i seg selv basert på størrelse og at den er en "ekstern" enhet. Minner litt om gamle X-10 plugger...

Jeg bruker andre løsninger for å styre f.eks. varme og lys.

Poenget her er marginale muligheter for integrasjon (mellom alle systemer) enn at Verisure er et "lukket" alarm/smart-hjem system.

Hvis du kan referere til åpne systemer og standarder som gir et fullverdig smart-hjem og som ikke koster 100K + setter jeg pris på det. Gjerne med egen SDK'er som gir rom for integrasjonsmuligheter. Blant andre problemer jeg har erfart er ettermontering av systemer i hus, hvor smart-hjem ikke var påtenkt under bygging. Det kan bli dyrt....

Lenke til kommentar

Hvis du kan referere til åpne systemer og standarder som gir et fullverdig smart-hjem og som ikke koster 100K + setter jeg pris på det. Gjerne med egen SDK'er som gir rom for integrasjonsmuligheter. Blant andre problemer jeg har erfart er ettermontering av systemer i hus, hvor smart-hjem ikke var påtenkt under bygging. Det kan bli dyrt....

 

Plugin-moduler er typisk på den størrelsen uavhengig av protokoll, har jeg sett. Eneste praktiske unntak er muligens Fibaro Wall Plug, men den kan ikke dimme.

 

Hvis du skal ha ettermontering kan du se etter f.eks. Z-wave-utstyr (Z-wave er derimot ikke "open source", men har likevel bred støtte). Andre standarder finnes også, som f.eks Zigbee, EnOcean, etc.

 

Men kanskje du vet dette allerede siden du har andre løsninger for varme og lys?

 

 

 

Det finnes vel ikke noe som er SÅ åpent uansett hvilket teknologisk område vi snakker om, at absolutt alt lar seg integrere uansett produsent. Det gjøres tilpasninger i en eller annen form. Med andre ord: Noen må gjøre noen valg. Og til hjemmeautomasjon er Verizure et sterkt begrenset valg, det er poenget.

Lenke til kommentar

Kjører faktisk Verisure på 433 MHz? Høres ikke nødvendigvis "very sure" ut, som det vises i videoen. Mange komponenter med 433.92 Mhz støyer, bare sjekk med en Nexa-modul. Kan fort skape problemer med kommunikasjonen.

 

 

Men det kan forklare enkelte av mine 433 MHz-relaterte problemer, da flere av naboene har installert Verisure-systemer det siste halvet året. Salgs-"konsulentene" ringer jo på med 3 ukers mellomrom... :confused:

Jeg har byttet til Visonic system (Fra Verisure) og den bruker multi frekvens (868Mhz - 433Mhz - 915Mhz) Jeg ska gjøre noen egne tester på det ...

 

http://www.visonic.com/Products/PowerG-Wireless-Property-Protection

 

(Verisure system er produsert i Japan av Panasonic...)

Endret av GDX65
Lenke til kommentar

100K for hva? Det er en veldig upresis ting å spørre om. Noen installasjoner er så store at 100K er en spottpris, for andre installasjoner er 100K langt over hva det koster. Og er det for ettermontering eller nybygg? Men man har ihvertfall ting som KNX Enocean,, Z-wave, Generell 433 mhz osv.

 

AtW

 

Tror det kan være på sin plass å presisere her. Jeg forsvarer *ikke* Verisure som et smart-hjem system!

Jeg bruker i dag bl.a. Nexa system med Telldus gateway som fungerer helt OK, men som med de fleste andre systemer kunne jeg ønske meg mer integrasjon. Og det er her åpne systemer er viktig. F.eks. KNX Enocean er etter mitt syn ikke åpent, men har fått med seg flere som tilpasser seg deres løsning og det er jo bra, selv om de også bare er en av flere "lukkede" system, men som er flinke til å markedsføre seg.

Hvis smart-hjem skal bli mer mainstream trenger vi åpne standarder, ikke minst på protokollnivå. På panelovner har jeg kjørt Glamox ovner med Harmony styring. I etterkant kan man beklagligvis se at dette ikke var den beste løsningen med tanke på null videreutvikling og at de ikke gir ut noe informasjon om protokoll osv.

Litt av poenget mitt (egentlig) er en frustrasjon med tanke på at man "låser" seg inn i et system og/eller leverandør fordi det *ikke* finnes gode nok standarder, og det er en jungel veldig mange ikke kllarer å finne fram i.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...