Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

VLAN oppsett og enheter


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har altibox hjemme og vil gjerne bli kvitt hjemmesentralen og erstatte den med min Asus AC66U. Grunnen til dette er att hjemmesentralen er stor og stygg, og ikke minst bare er ett mellomledd for øyeblikket da den er satt i Bridge-mode.

 

Noe som jeg har lyst til er å få nett og TV til stua, uten å trekke _enda_ en kabel under gulv og kjellertak. Da tenkte jeg VLAN...

 

Det jeg vil ha er nett og TV ut på port #2 og bare nett på port #3

fra port #3 skal det bare gå direkte til en switch som deler ut nett til huset.

Port #2 derimot, går til stua og der vil jeg ha nett og TV, via VLAN.

 

"tegnet" litt i MS Paint for å illustrere: :omg:

post-182316-0-90927300-1421783452_thumb.png

 

 

VLANs altibox bruker:

100 = tlf / config av router(hjemmesentral)

101 = tv net

102 = internet

Lurer også på, jeg må vel ha enda en switch med VLAN mulighet for å få 2 VLAN i stua via en kabel, så hvilken er billig og god? :)

 

 

Bare å rope om dere trenger mer info!

 

MVH

Tommy

Endret av MiiX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oo...

 

Hvordan fungerer det mtp hastighet? har hørt tidligere att TV hadde "unlimited" med hastighet, og kunne bruke ganske mye, men vet ikke om dette er realitet nå.

 

Hvordan er det å sette opp? Har ikke gjort så mye med VLAN tidligere, men regner med det er ganske greit å sette opp mtp. alle trådene om det.

 

Fungerer oppsettet mitt(tegningen)?

Endret av MiiX
Lenke til kommentar

Du kan regne mellom ~15mbps på HD kanaler. Noe under for vanlige. I det store og det hele mister du fryktelig lite kapasitet pga av TV. Lyse har ikke mer enn gbit til endepunktet hos deg uansett, så det eneste du taper er litt på lokalnettet, men dette er neglisjerbart.

 

EDIT: Og ja, tegningen fungerer så lenge Asusen støtter VLAN tagging og muligheten for å opprette trunk på de forskjellige switch portene.

 

EDIT2: Tegningen er feil. VLAN 102 termineres i Asusen, det blir eget VLAN for LAN (192.168.X.X addresse typisk). Dette vil typisk være default vlan 1.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Etter hva jeg ser så gjør du en feil, du piper VLAN 102 videre, noe du ikke trenger å gjøre.

På port 3 så kan du sende pakkene untagged, det vil si uten VLAN siden du bare har ett nettverk ut.

I tillegg må du jo ha ditt eget nettverk, det vil si en DHCP server med lokale adresser da du bare får 1 offentlig IP fra Altibox, og sender du 102 videre, så får du problemer med at bare 1 enhet kan fungere om gangen.

På Port 2 derimot så må du sende VLAN 101 videre da disse skal autentisere seg mot Altibox sitt nett, og naturligvis må du ha ditt eget VLAN nummer (Ville valgt å sende noe annet enn 102 slik at du har forskjellig nummer på det som tilhører Altibox og det som er ditt eget.) ut "tagged" sammen med VLAN 102, og switchen din må da konfigureres til å sende VLANet ditt og VLAN 102 "untagged" til 2 porter på switchen du har i stua.

 

Men hvordan du setter opp dette på ASUSen vet jeg ikke, og om du har muligheten til å velge slikt i orginal firmwaren, riktignok ville jeg ikke stolet på en ASUS enhet på utkanten av nettverket lengere med ASUS sin firmware.

Lenke til kommentar

Kan sette dette opp på Asus ruteren med orginal firmware, flere som har gjort det. Men om den er stabil nok eller ikke får jeg bare prøve, og ta backup av settings med og uten VLAN slik att jeg kan sette den tilbake relativt kjapt. Skal ta og prøve dette til helga om jeg har tid.

 

Usikker påd et du sier med tagged og untagged, men kan dette være "PRIO"?

Endret av MiiX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...