Gå til innhold

Hva kreves for en slik jobb? Hva bør jeg søke videre?

Moontear

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo folkens,

Jeg går VG3 allmenn, hvor jeg har studert nå 2 år med Informasjonteknologi. Vi har lært primært om veldig grunnleggende aspekter i IT. Fokuset gjennom disse to årene har vært på:

IT 1 bestod av:

- HTML

- CSS

- Web design

- Generelt forstålse av funksjonene til de ulike komponentene en PC består av.

- Databaser

- PHPmyAdmin

- Dynamiske sider ved bruk av databaser, registrering, bestilling, etc.

- Dreamweaver

- Toucha en smule innom bilde behandling i Photoshop

IT 2 så langt består av:

- Å lese koder i Actionscript 3, flash.

- Å programmere/scripte koder i Actionscript 3, flash.

- Grunnleggende funksjoner i Actionscript

- Variabler

- Multimedier

Da jeg gikk i 10.klasse på ungdomsskolen var jeg usikker på hva jeg ønsket å bli. Derfor valgte jeg ikke IKT linja i VG1, VG2 og VG3.

Jeg har nå funnet jobben som passer for meg. Jeg ønsker å bli IT-ansvarlig ved en barneskole/ungdomsskole. Samtidig, ønsker jeg å undervise i noen fag på samme skole om dette er aktuelt.

Det blir som en slags IT-ansvarlig/lærer jobb. Derfor har jeg noen spørsmål.

- Hva kreves egentlig for å være en IT-ansvarlig på en barneskole/ungdomsskole?

- Hvilken utdanning bør jeg ta videre?

- Er det mulig å være IT-ansvarlig og lærer samtidig?

Om du har noen som helst relevant informasjon jeg kan ha nytte av, vil jeg bare takke på forhånd å si tusen, tusen takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle du blitt IT-ansvarlig på skolen måtte du nok gått IKT-servicefag istedet samt at du først måtte gått i lære osv. Eventuelt tatt høyere utdannelse. Merk dog at en slik stilling stort sett er mildt sagt elendig betalt.

Om det er mulig å være både IT-asnvarlig og lærer samtidig tror jeg kommer an på flere ting. For det første må du jo nødvendigvis ha utdannelse i ett av fagområdene. Undervise i noen fag? Hvilke? Skal du lære bort matte må du nødvendigvis ha en lærerutdannelse (master/lektor). Hva som kreves for å bli IT-lærer er jeg usikker på.

Hva med fagstoffet du har lært på skolen innen webutvikling/design? Finnes flere bachelorprogram som bygger videre på det du allerede har lært og gir deg en ettertraktet utdannelse med gode lønnsmuligheter og mye spennende arbeid.

Skrevet

Min gamle lærer i IKT-driftsfag var ansatt som lærer, men var i tillegg noen prosent på IT-avdelingen, dog sammen med andre.

Du bør nok satse på å utdanne deg som lærer, og eventuelt bygge på med noen IT-fag når det passer seg.

For å være IT-konsulent (IT-ansvarlig blir feilt ord, da mesteparten styres gjennom kommunen) på en videregående skole kommer du langt med fagbrev.

Skrevet

På mange barne- og ungdomsskoler, som eies og drives av kommunen, er det en sentral IT-avdeling som dekker hele kommunen (og ofte flere kommuner om det er snakk om små kommuner). Det er vanlig at en eller to lærere er lokal IT-ansvarlig, og de får noen tusenlapper i tillegg for dette hvert år. En slik jobb krever primært utdannelse som lærer, fordi det er den primære oppgaven, og jobben som IT-ansvarlig vil nok tilfalle noen med interesse for (men ikke nødvendigvis utdannelse innen) feltet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...