Gå til innhold

Kabinett til nytt selvbygd NAS


Anbefalte innlegg

Skal bygge meg NAS. Pr nå så har jeg 3 stykk Synology NAS med tilsammen 18 disker i diverse størrelser, men ønsker å koke dette ned til 12-16 disker i nytt NAS som skal kjøre freenas.

 

Trenger litt hjelp til å finne kabinett til dette. Ønsker både tips om tower og rack kabinett.

 

glemte å nevne at det må være diskbayer for 10-16 disker. Altså mulighet for å hotswape diskene enkelt. Pris er ikke så nøye, sålenge jeg ser jeg kan leve en stund med det. 10 disker er minimum, helst 12 eller mer. Må støtte 3.5" disker i bayene.

 

Rack er å foretrekke.

 

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke annet enn at jeg har siklet på det selv. Legg merke til videoen under Additional information.

 

Synd folk ikke forstår forskjell på penger og valuta, racket er blitt betydelig dyrere i papir siden jeg vurderte det; målt i gull er prisen omtrent lik. Du finner forøvrig en haug av rack på de kinesiske "ebayene" som du kanskje sparer noen kroner på, ellers har nextron/iwill tilsvarende rack til rundt 8k, dog med red. psu.

Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at det er billigere da? Det virker jo perfekt å ha mulighet til 20 disker. Da kan jeg leve litt fremover også ;) freenas blir en ny spennende ting for meg. Før synology boksene (som jeg har 3 av) så kjørte jeg openfiler..

 

Etter 2 fullstendige raid kresj så droppa jeg selvbygger nas og kjøpte ferdig.

Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at det er billigere da? Det virker jo perfekt å ha mulighet til 20 disker. Da kan jeg leve litt fremover også ;) freenas blir en ny spennende ting for meg. Før synology boksene (som jeg har 3 av) så kjørte jeg openfiler..

 

Etter 2 fullstendige raid kresj så droppa jeg selvbygger nas og kjøpte ferdig.

Grunnen til at den er billigare veit eg ikkje, kan kansje vere at det kostar mindre å produsere desse då dei er større? Min 424 pro har iallefall ikkje vore noko feil med sidan eg fekk han.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en interesse av denne tråden da jeg har et (mulig) fremtidig NAS i tankene. Kabinettene dere har diskutert ovenfor er 4U og er derfor større enn plassen jeg ønsker å bruke. Jeg har sett litt på X-CASE RM 212 GEN II da den har plass til mange harddisker.

 

Hva vil det si at overnevnte kabinett har Caddy Pwr? Såvidt jeg skjønner kobles alle diskene til en backplane som en så kobler til hovedkortet? Trengs feks eget RAID-kort for å ta hånd om diskene?

 

edit: planen er å kjøre ESXi på systemet.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Snip

1) Hva vil det si at overnevnte kabinett har Caddy Pwr?

- Dette tyder at du koblar ein molex per backplan, som så forsyner diskane med straum. Men var det "Caddy Pwr and Activity Lights" du tenkte på så er det noko så enkelt som at skuffene har staum og aktivitets lys. som viser om disken er på, og aktiviteten.

 

2) Såvidt jeg skjønner kobles alle diskene til en backplane som en så kobler til hovedkortet?

- Både ja og nei. Ut i frå backplana er det ein 8087 port, denne kan enten delast opp med ein "Omvent" 8087 til 4x sata kabel eller 8087 til 8087 på eit RAID kort eller HBA.

 

3) Trengs feks eget RAID-kort for å ta hånd om diskene?

- Nei, men det spørs om du finn eit hovudkort med 12 sata portar.

 

- Sogndal94

Endret av sogndal94
Lenke til kommentar

 

*snip*

 

Takk for svar.

 

Jeg hadde egentlig sett meg ut et LSI 9211 eller IBM m1015 med 8 porter så går jeg for det kabinettet bør jeg vel gå for et RAID-kort med mulighet for 12 disker. Eller er det bedre med to RAID-kort med 6 disker hver?

 

Er det Softwareraid trur eg det ikkje er noke stor betydning kva du veljer. =)

 

- Sogndal94

Lenke til kommentar

Jeg kjører nok på med en av de 20 Bay kabinettene over her tror jeg. Litt usikker på om jeg skal kjøpe med hovedkort osv fra supermicro, eller om jeg skal kjøpe noe kjipass greier i første omgang.. Har vært på reisejobb de siste ukene, så har ikke fått lest meg skikkelig opp på freenas og zfs enda.

 

Det blir nok det jeg kjører på med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...