Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PC restarter når idle, eller når spill/programmer avsluttes


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I sommer fikk jeg den gamle maskinen til en kollega når han kjøpte seg ny, og bygget meg en ny maskin med en blanding av hans, mine og nye komponenter. Kjempebra! Bortsett fra at maskinen hadde restartet hver gang jeg kom hjem fra jobb.

Etter å ha oppdatert BIOS og søkt litt på nettet begynte jeg å mistenke at PC'en fikk for lite strøm når den var idle. Jeg slo av alle strømsparingsalternativer, og rotet rundt med LLC og andre ting jeg heller ikke hadde mye peiling på, og plutselig var problemet borte. Flott! Helt til jeg byttet prosessorkjøler nå i julen.

Jeg tok ut prosessoren når jeg skulle fjerne den gamle kjølepastaen, og da jeg var ferdig med kjølerbyttet, så virket det som om maskinen trodde den hadde fått ny prosessor. Ikke et problem i seg selv, bortsett fra at restartingen begynte igjen.

 

Går jeg fra PC'en uten at den jobber med noe spesielt, så restarter den hvert 30-50 minutt, og ofte når jeg avslutter en spilløkt så restarter den i det jeg avslutter spillet. Jeg har aldri opplevd en restart mens jeg spiller.

 

Jeg har forsøkt å gjøre det samme jeg gjorde sist, men jeg vet ærlig talt ikke hva som fikset problemet forrige gang. Temperaturene i HWmonitor ser helt fine ut, så kan ikke forstå at overoppheting skal ha noe med saken å gjøre. Basert på mine søk, kan det se ut som om det har noe med CPU og voltstyrke å gjøre. I følge eventloggen har dette skjedd 224 ganger de siste syv dagene, altså 30+ ganger per dag.

Er det noen som kan hjelpe meg?

 

Specs

Asus P8P67 LE
Intel 2500k
Corsair TX750
XFX R7 260X
2x4 GB HyperX 1600
Samsung 840 Evo 120 GB (OS) + Samsung HD501LJ 500 GB (lagring)

 

Info fra Event log

Kilde: Kernel-Power
Event-ID: 41
Task: 63

Keywords: 0x8000000000000002

TL;DR: PC restarter når idle og etter spilling. Mistenker voltstyrke.

Mvh
Andreas

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar! Ville ikke en defekt PSU ha ført til reboots under belastning heller enn når den er idle? Og hvordan kan det da ha seg at jeg fikk slutt på restarter sist gang bare ved å endre innstillinger i Windows og BIOS?

Kan godt hende at dere har helt rett, jeg er langt utenfor komfortsonen min her, men synes det høres litt rart ut at komponentene skal være defekte.

Mvh
Andreas

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis. Hoveddelen av reboots skjer når PC'en bare står idle. Hvis maskinen står på over natten, som den ofte gjør, så kan jeg se på eventloggen at den har restartet hvert 30-50 min hele natten gjennom. Men den rebooter også ofte når belastningen på maskinen avtar. Dette kan være fordi jeg avslutter et spill etter en spilløkt, eller for noe så lite som at jeg pauser/lukker en Youtube-video. Mens jeg spiller har den derimot aldri restartet, bare etterpå.

Det er dette som får meg til å mistenke at maskinen prøver å minske spenningen til CPU når aktivitetsnivået går ned, og at den ender opp med å gi så lav spenning at PC'en bare kutter. Vet ikke om dette er logisk, bare en idé jeg har snekret sammen i samarbeid med diverse Google-søk.

Lenke til kommentar

Det høres ut som du trenger å justere noen bios innstillinger.

Har vært mye fuzz med Asus sine default instillinger på kort i p67 z68 serien. (har hatt noen erfaringer selv)

 

Se spesielt på

fsb/pci-e frequency

Bruk SPD med 1.65V fremfor Xmp

Slå av Asus turbo-v og epu , velg efi normal mode fremfor fast/aggressive.

Sett Internal PLL overvoltage til Disable (det er bug med denne)

Disable EIST og C1E

Ha kun STR S3 aktivert.

 

Kan høres ut som p-states i c1e/eist får prosessoren til å klikke når den idler på lav multiplier og tilhørende lav power state.

 

Og for all del - avinstaller ai tweaker under feilsøkingen.

 

kernel power eventuelt får man alltid i etterfølgende boot i Windows etter et power event/bortfall på system/CPU.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...