Gå til innhold

Vintersykling i Norge - Guide på vintersykling


Anbefalte innlegg

10433127_768056199935539_601005690475279
Her er en liten generell guide og huskeliste på vintersykling.

 

Om Sykkelen og kjøreteknikk:

  • Om du har plass. sett sykkelen inn på natten! Dette er for at sykkelen skal få tint fra seg og at bremser,gir,osv ikke skal frosse.

 

  • Skal sykkelen stå lenge uten bruk burde den settes inn! Da den frosser veldig lett når den ikke brukes hver dag. Om du ikke har plass inne, bruk en presenning over, eller sørg for at den står godt innunder tak. Det finnes ferdig formsydde.

 

  • Ikke ta en våt sykkel innefra og ut i kulda, om du skal sette den fra deg ute! Da frosser den. Vent heller til den er helt tørr.

 

  • Kjør inn piggdekkene! Sørg for å kjøre en stund på hard asfalt før snøen kommer, om du har helt nye piggdekk. Da kjører du dem inn slik at du ikke mister noen pigger. Kommer tilbake til hvordan piggdekk du burde velge...

 

  • Ha litt mindre luft i piggdekkene, det sikrer bedre grep! Med mindre luft i dekkene (iforhold til sommerdekkene) får du flere pigger i bakken. Dermed får du bedre grep.

 

  • Sett setet lengre ned enn vanlig, da får du bena lettere i bakken! Ved å sette setet lengre ned kommer du raskere til om du skulle skli, og du får bedre kontroll over sykkelen.

 

  • Ha godt med blinkende reflekser bak, samt godt med kjørelys! Det er livsviktig for å bli sett. Husk at det er ikke alle steder en billist forventer at det kommer en syklist på vinterstid. Krasjer du og blir bevisstløs i veien så blir du sett, og ikke kjørt over. Refleks, refleks og refleks! Det er mye viktigere på vinterstid!
    post-292790-0-75302500-1421263893_thumb.jpg post-292790-0-44085500-1421263894_thumb.jpg

 

  • Saltet er ikke bare bilens værste venn, men også sykkelens! Sørg for å rengjøre sykkelen et par ganger iløpet av vinteren, når det er plussgrader. Da holder sykkelen lengre. Men du vaske den grundig på våren, før du setter den bort, eller eventuelt tar den i bruk! (du kan også være ekstra snill og demonter deler) Ellers kommer saltet til å ligge i kriker og kroker og storkose seg hele sommeren, og tærer godt på sykkelen. Et skrekkeksempel: http://goo.gl/K45tpw

 

  • Husk at det blir lengre bremselengde om vinteren! Kjør med huet, er det nysnø, kjør forsiktig, sirkle deg sakte gjennom nysnøen. Du sklir veldig lett i nysnøen, faktisk lettere enn du gjør på isen. Kjører du på is, så er det en gang slik at det er tryggere enn å sykle med sommerdekk i løs grus. Men kjør allikevel forsiktig, du kan skli, og da er det viktig å ikke ha for høy fart. Ikke brems slik at hjulet låser seg, da sliter du fortere ned dekket. Brems forsiktig.

 

  • Kjøreteknikken er viktig! Du burde ikke ta for krappe svinger, prøv deg fram i begynnelsen. Det gjelder spesielt i nysnø. Har du gode dekk er det ikke noe problem.

 

  • Også til det viktigste punktet: Valget av piggdekk. Du burde aller helst velge et par piggdekk med over 250 pigger og hver pigg på "egne knaster". 
    post-292790-0-25207400-1421175888_thumb.jpg
    Schwalbe Ice Spiker Pro er desidert det beste du får tak av idag. Koster rundt 700kr per dekk og oppover. Biltema's piggdekk er bare å glemme. Dette kommer også helt ann på hvor du sykler, sykler du etter veien med rett og slett vei så vil det fungere med at par billigere enn Schwalbe. Men over 250pigger er noe som man må ha. Her er en veldig fin test: http://goo.gl/14Icmb

 

  • Hvilken type sykkel burde jeg velge? Det finnes et utall av forskjellige type sykler. Det beste du kan velge er en MTB/Offroad type sykkel, og vil du gå et hakk lengre er Fatbike et godt valg, men dog tyngre og mer for offroad i naturen. Det vil gå helt fint med en vanlig hybrid sykkel også, men det fungerer best med en MTB som tåler en trøkk.
  •     Mange mener at en ny sykkel er det beste, da den ikke er så nedslitt og er i god stand. Det kan diskuteres, jeg selv sykler på en rundt 20 år gammel sykkel på vinterstid, en DBS hybrid. Fungerer fjell det. Det beste er såklart at man kjøper seg en ny sykkel.
  •     Anbefaler å kjøpe en sykkel med demping foran, da man kjenner godt i kroppen om man ikke har det. Aller helst i aluminium, det tåler mest.
  •     I tillegg er det sterkt anbefalt med skivebremser, da det er bedre mot salt og har mindre vedlikehold. V-bremser med klosser får gjerne et islag utenpå seg og det gir mindre grep, i tillegg til at de ikke liker salt. Jeg sykler med V-bremser som første sykkel denne sesongen og blir garantert oppgradert til skivebremser. Snøen klapper seg i V-bremsene, og da ender man til slutt slik, og uten bremser:
    post-292790-0-83154700-1421334242_thumb.jpg post-292790-0-34238300-1421334266_thumb.jpg
    Eller så ender man slik, etter en halv sesong, med nedslitte klosser, mye på grunn av salt og vinter, og aktiv bremsing:
    post-292790-0-87377500-1421872590_thumb.jpg
  •     Det er bedre å kjøpe Navgir, det tåler en bedre trøkk enn vanlig bakgir. Man har sjeldent bruk for alle gira når man vintersykler, da man tar det rolig. Men foretrekker du flere gir, så vil det fungere med vanlig bakgir, men krever mer vedlikehold.

 

Om Klær:

  • Det er viktig å kle seg godt! Fryser man, eller er litt kald yter man værre i oppoverbakker, og man fryser mye lettere i nedoverbakke.

 

  • Bruk gjerne trekk over hjelmen, eller lue under. Det hjelper stort mot motvind og slik at du ikke fryser.

 

  • Bruk ei vindtett, men foret jakke. Det at jakken er vindtett er viktig for at du ikke skal fryse i motvind.

 

  • Ha et skjerf i halsen. Du fryser veldig lett i motvind uten og da holder du varmen lengre.

 

  • Ha på deg en regnbukse, utebuske eller lignende. Da slipper du å bli våt. Da snøen og grus spruter veldig lett på grunn av piggene.

 

  • Ha et par skikkelig gode vintersko! Da holder du varmen bedre, og om du vil toppe det kan du bruke skotrekk. Men joggesko og skotrekk fungerer dårlig, og du fryser lett.

 
Nyttige lenker:

 

 

  • Lurer du på å ta elsykkelen ut på vinteren? http://goo.gl/IqKVQI Det finnes også flere i Facebook-gruppen med erfaring angående dette.

Galleri:

post-292790-0-26454500-1421263679_thumb.jpgpost-292790-0-75302500-1421263893_thumb.jpgpost-292790-0-44085500-1421263894_thumb.jpgpost-292790-0-32193000-1421323739_thumb.jpgpost-292790-0-29247800-1421323742_thumb.jpgpost-292790-0-62038800-1421323744_thumb.jpgpost-292790-0-44677200-1421334038_thumb.jpgpost-292790-0-42580700-1421334058_thumb.jpgpost-292790-0-90802200-1421334073_thumb.jpg

 

 

Spørsmål og Svar

 

Krise!! Hvordan skal jeg få med skiene til skiløypene?!?

post-292790-0-47830900-1422451612_thumb.jpgpost-292790-0-89439100-1422451618_thumb.jpg

 

Kom gjerne med innspill om du har noen generelle tips! :)

Endret av KontorPult
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang. piggdekk så kan man se ann føret man typisk sykler. Er vintervedlikeholdet bra slik at man i hovedsak må hanskes med slett is og lite snø da kan lettere dekk som marathon winter være bra nok (Og det merkes på motstanden). Har man isvuller og dypere snø/snøslaps/saltslaps å hanskes med er jeg enig at ice spiker pro er tingen. De ruller vesentlig lettere enn nokians tilsvarende (Men det er fortsatt tungrodde saker)

 

Er det kaldt er gjerne den største utfordringen å holde seg varm på hender og føtter. Votter er lite egnet og hansker blir fort kaldt. Hummerhansker kan funke, eller for ekstreme forhold er pogies tingen.

 

På bena har jeg god erfaring med wölvhammer sko ved sterk kulde, eller bruker jeg northwave vintersko. Anbefaler å bruke vintersko fremfor skotrekk.

 

For pålitelighet kan man vurdere å bruke girnav fremfor vanlige utenpåliggende gir. De tåler vesentlig mer is og slaps og lar en bruke kraftigere kjede eller belte som tåler vinterforholdene bedre enn de tynne girende kjedene. Noen girnav har push-pull wire (rohloff og nuvinci) disse er veldig robuste mot ising av kabelen siden man altid trekker kab el, fremfor å la en fjær trekke.

 

Dempegafler er lite glade i saltslaps, samtidg er det desto mer behov for demping over isvuller og andre kanter om vinteren.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang. piggdekk så kan man se ann føret man typisk sykler. Er vintervedlikeholdet bra slik at man i hovedsak må hanskes med slett is og lite snø da kan lettere dekk som marathon winter være bra nok (Og det merkes på motstanden). Har man isvuller og dypere snø/snøslaps/saltslaps å hanskes med er jeg enig at ice spiker pro er tingen. De ruller vesentlig lettere enn nokians tilsvarende (Men det er fortsatt tungrodde saker)

 

Er det kaldt er gjerne den største utfordringen å holde seg varm på hender og føtter. Votter er lite egnet og hansker blir fort kaldt. Hummerhansker kan funke, eller for ekstreme forhold er pogies tingen.

 

På bena har jeg god erfaring med wölvhammer sko ved sterk kulde, eller bruker jeg northwave vintersko. Anbefaler å bruke vintersko fremfor skotrekk.

 

For pålitelighet kan man vurdere å bruke girnav fremfor vanlige utenpåliggende gir. De tåler vesentlig mer is og slaps og lar en bruke kraftigere kjede eller belte som tåler vinterforholdene bedre enn de tynne girende kjedene. Noen girnav har push-pull wire (rohloff og nuvinci) disse er veldig robuste mot ising av kabelen siden man altid trekker kab el, fremfor å la en fjær trekke.

 

Dempegafler er lite glade i saltslaps, samtidg er det desto mer behov for demping over isvuller og andre kanter om vinteren.

Piggdekk anbefales uansett å ha over 250 pigger, alt under holder ikke på is, og glipper mye lettere. Det de aller fleste snakker om i grupper, og det jeg har hørt ifra gruppen "Vintersykling i Osloområdet". Dempegaffel av aluminium tåler en trøkk. Det mes sko glemte jeg i farta, takk! Gir kan jeg også legge til noe om etterhvert idag :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 år senere...

På fredag er det den internasjonale vintersykling til jobben-dagen se  International Winter Bike to Work Day

 

Selv bruker jeg denne doningen til jobb, og sykler over 100 km i uken, uansett vær.

Telles ikke. Det der er ikke en sykkel, men en motorvogn. Elsykkel er juks. Selv kjører jeg over 100 km/uke på en sånn, mao. en ordentlig sykkel.

 

cannondale-caadx-ultegra-disc-2016-cyclo

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Bra post. Er dog litt uenig i at piggdekket MÅ ha over 250 pigger for å duge.Jo flere pigger du fordeler vekten på jo mindre trykk får du mot isen og resultatet kan faktisk være at du sklir mer med mange pigger og feite dekk.

 

Det er også en fordel å smøre sykkelen oftere om vinteren. Snø og slaps skraper bort mye av fettet og da står du igjen med et oljetørt drivverk.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet-t8fn5F

Bra post. Er dog litt uenig i at piggdekket MÅ ha over 250 pigger for å duge.Jo flere pigger du fordeler vekten på jo mindre trykk får du mot isen og resultatet kan faktisk være at du sklir mer med mange pigger og feite dekk.

 

Det er også en fordel å smøre sykkelen oftere om vinteren. Snø og slaps skraper bort mye av fettet og da står du igjen med et oljetørt drivverk.

Jo flere pigger som er i inngrep i isen, jo tryggere er det.

 

Alternativet er at det bare er en og en pigg i isen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Bra post. Er dog litt uenig i at piggdekket MÅ ha over 250 pigger for å duge.Jo flere pigger du fordeler vekten på jo mindre trykk får du mot isen og resultatet kan faktisk være at du sklir mer med mange pigger og feite dekk.

 

Det er også en fordel å smøre sykkelen oftere om vinteren. Snø og slaps skraper bort mye av fettet og da står du igjen med et oljetørt drivverk.

Jo flere pigger som er i inngrep i isen, jo tryggere er det.

 

Alternativet er at det bare er en og en pigg i isen.

 

 

Jeg ville valgt (og velger) heller et 1.9" bredt dekk med 200 pigger fremfor et 2.35" dekk med 250 pigger. Av den grunn at lavt marktrykk og mange pigger sitter dårligere på isdekket asfalt enn et smalt dekk med mindre pigger. Med 200 pigger har du fremdeles nok pigger i bakken samtidig. Jeg snakker selvfølgelig ikke om dekk med 60-80 pigger her (som typisk er det antallet man måtte hatt for å ha en og en pigg nedi bakken).

 

Skal man derimot ut og sykle på snø og i skiløyper ville det stikk motsatte vært aktuelt, størst mulig dekk og antagelig ikke en eneste pigg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Min erfaring fra et 32 mm dekk med 216 pigger og et dekksett på 2.2 tommer med 312 pigger, er jeg ikke i tvil om hvilket dekksett jeg føler meg tryggest med på det verste føres.

Det er alltid de verste forholdene man må ta hensyn til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...