Gå til innhold

Pc restarter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først vil jeg kondolere, fordi sist jeg så den blåskjermen var det min IBM 75GXP 45GB som døde på seg. Slå på S.M.A.R.T. i BIOS og se om du får noen feilmeldinger. Det er forresten nesten garantert den disken du har OS'et på....

 

S.M.A.R.T.:

Self-Monitoring Analysis and Reporting Technology (S.M.A.R.T.) is an interface between a computer's start-up program or BIOS (basic input/output system) and the computer hard disk. It is a feature of the Enhanced Integrated Drive Electronics (EIDE) technology that controls access to the hard drive. If S.M.A.R.T is enabled when a computer is set up, the BIOS can receive analytical information from the hard drive and determine whether to send the user a warning message about possible future failure of the hard drive.

 

Dette var for min del utrolig kjekt da min kjære WD120GB (8mb cache) fikk det for seg at den var lei av livet i kabinettet mitt. Jeg fikk reddet 99% av all dataen som jeg hadde der (var et par filer som var døde, men de var ikke interressante uansett ;) )

 

Men mitt kort er at det er disken din som dør på seg i alle fall. (Håper du har harddiskkjøling, for hvis ikke er det din feil at den dør :yes: )

 

[?dit: må se å få fikset avataren min - men det er ikke lett når man bor på hybel og får vite at sentralen er full (no ADSL) - argh!]

Endret av Tresprit
Lenke til kommentar

Ville ikke satset på å reddet den.

Jeg kan ikke garantere at det er noe galt med disken, men jeg er i alle fall 90% sikker. (/me kjenner igjen symptomene). Men sjekk det med S.M.A.R.T. og se om du får noen feilmelding. Gjør du det, er du i alle fall sikker. Har du garanti på disken fremdeles, så er det bare å finne frem returskjemaet... (ikke nevn manglende HD-kjøling da ;) )

 

Hvis ikke så er det bare å finne frem VISA-kortet og browseren :mrgreen:

 

Forresten, hvis du har viktige data på disken (les: ting du ikke vil miste, mp3, filmer, [p0rn?], warez og annet rart) så ikke bruk disken mer enn nødvendig og ta backup så fort du har mulighet til å gjøre det....

 

 

the bottom line: den er nok doomed ja....

Lenke til kommentar

Har hatt et lignende problem...da viste det seg at det var den ene RAM-brikka som sakte men sikkert tok kvelden (ble dårligere og dårligere....!) Til slutt fikk jeg ikke boota før jeg hadde tatt ut brikka, og satt den inn igjen.

Byttet ut denne, og PC'en har vært OK i et år etter det ! :-)

 

....bare en tanke, før disken finner veien til søppelkassa......

PKA

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...