Gå til innhold

Oppgradere i7-4790k vs i7-5820k


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Skal oppgradere CPU (har nå i5-3570) og har i all hovedsak veldig lyst på i7-4790k(Tror dette skal være et greit valg om jeg ikke har tenkt til å bytte på en stund?).

 

Dog ser jeg da at jeg også må ha nytt HK og jeg titter da på oppgraderingspakkene på komplett.no og finner følgende:

 

https://www.komplett.no/oppgraderingspakke-core-i7-5820k/823787

 

https://www.komplett.no/oppgraderingspakke-intel-core-i7-4790k/783616

 

Slik JEG ser det her vil det være dumt å gå for i7-4790k pakka da pakken med i7-5820k kun koster 300,- mer og selv om jeg får 8gb minne mindre vil rammen være mye raskere i pakken med i7-5820k. Samt om jeg skulle ønske litt mer GHz i i7-5820k'en er vel dette en relativ meget enkel operasjon med en litt bedre kjøler?

 

Eller burde jeg bare vente på Intel's nye CPU'er som blir lansert snart? :)

 

Ønsker gjerne tips og innspill her om jeg er på rett spor eller helt på bærtur?

Endret av superglenn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med det Nizzen sier, men til en gaming rigg gir 4790K mer spill ytelse for pengene per i dag. En 5820K bør overklokkes for at den skal være grei for gaming (selv om stock MHz ikke er så ille heller). Så er det det med RAM. Joda 8GB holder fortsatt til gaming, men vil anbefale deg 16GB. DDR4 16GB er også dyrere enn DDR3 16GB.

Lenke til kommentar

Takker for svar! Så beste løsningen her ser ut til å være i7-5820k så lenge jeg klokker den opp.

Dog ser jeg at i7-5820k'en bruker 140w og i7-4970k'en bruker 88w.

Jeg har en xfx550w PSU jeg er meget fonøyd med og vil helst ikke bytte den ut. Kan 5820k'en bli for strømkrevende?

 

Skjermkortet mitt er Asus 970 Strix som er ganske strømgjerrig og jeg opplevde ingen problemer da jeg hadde et eldre 660kort som brukte nesten 3 ganger mer strøm så da burde vel dette gå opp i opp om jeg nå da velger en CPU som bruker litt mer strøm?

Lenke til kommentar

Går fint det. 5820k er nok i nedre del av "140w", mens 4790k er i øvre sjiktet av "88W". Intel deler bare opp i noen grove hovedgrupper. Og 5820K er i nedre del av sin hovedgruppe (samme som 5960x, til tross for at 25% av kjernene er deaktiverte, og minimalt høyere frekvens).

 

Mens 4790k er i øverste av sin hovedgruppe, og har meg bekjent både høyere spenning og frekvens enn de fleste andre 88W TDP CPUer.

Så reelt sett er nok forskjellen mindre.

 

Uansett så passer PSUen bra. 550w holder i mengder. Reelt sett trekker nok ikke en slik maskin stort mer enn 250W. Og du kan nok overklokke en god del om du vil.

Lenke til kommentar

Andrull : Jo men med 4790K trenger han ikke overklokke siden den allerede har en 4.0 base og 4.4 boost. Overklokker han 5820K opp til 4790K nivå, så økes watt bruket. Om hans 550W PSU er av god kvalitet, så ja burde den holde, men hva om den bare klarer 400W på 12V railen reelt? Poenget mitt er at det kan være kjekt med noe 'headroom'.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Ja du har jo rett i at overklokkingsmulighetene er nesten borte på førstnevnte, hehe. Og at du nok raskt havner godt over 140W med litt OC på 5820k. Men selv med heftig OC på vann så vil nok fortsatt strømtrekket holde seg under 400W.

 

Helt enig med headroom, men nå kan det nevnes at jeg også kalkulerte med at PSUen er laget av seasonic (han nevnte det var XFX), og stort sett god kvalitet på komponentene. :)

 

Og de PSUene leverer 550W pluss headroom over det altså. Ikke sånne juksewatt som tar kvelden om du drar dem litt lengre. ^^

 

Til info: Den minste, billigste og eldste (core ed) legger på 528W på 12v rail.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

4790K har boost 4.2Ghz alle 4 kjerner (4 av 4) 5820K booster til 3.4Ghz stock (6 av 6) de er nesten kaldere enn delidded I7 4770K ihvertfall, ikke langt unna, og klokker bedre (ihvertfall min Chip)

 

Med I7 4770K 4.5Ghz 1.290V = 78¤C under load

 

5820K 4.5Ghz 1.220V = 74¤C under load

 

Samme kjøler, er bare volten som er kraftig lavere på min Chip.

 

Jeg oppgraderte fra 4770K til 5820K, Det var verdt det i min mening, dog jeg fikk en unik mulighet,

 

Hadde gjort det igjen.

Lenke til kommentar

 

Jeg oppgraderte fra 4770K til 5820K, Det var verdt det i min mening, dog jeg fikk en unik mulighet,

 

Jeg oppgraderte fra en i7 2600K til 5960X, så har rask nok CPU en stund :p

Nå trenger jeg bare raskere skjermkort som kan drive min 32" 4K skjerm (970 SLI er for slapt).

 

Prøv 3x Titan II, Prisen til en ganske grei bruktbil, eller båt, men hva gjør man ikke for ultra settings^^

 

970 kort har du? 980 skal til rma pga dau dvi port, tenker å spytte inn en ekstra 700Kr og skaffe meg 970 sli.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...