Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Skal senke 35mm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja. Et moderat senkesett og noen finere felger er alltid en suksess på originale biler. 35mm senk vil ikke gjøre annet enn å minske/fjerne åpning i mellom dekket og hjulbuen.

 

Mange sier at man ikke trenger å bytte støtdempere før man skal ha 40mm senking, eller lavere. Hvorvidt det senker levetiden på originale dempere aner jeg ikke, men har du bare vanlige dempere på bilen hadde jeg ikke kjøpt nye dempere før de gamle var gåene uansett.

 

Nei, senking vil ikke gi noen komplikasjoner annet enn at du ikke lenger skal være like modig når du kjører på veldig dårlig vei eller er på tur på den halvdårlige veien til hytta. Eneste er at du må informere selger om at du har 4motion eller bestille senkefjærer til bil med dette. Normalt sett er en bil med trekk på alle fire litt tyngre bak og dermed trenger litt stivere fjærer for å nå samme høyde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at 35mm senk er innenfor fornuften, MEN.... Skal du har kortere og hardere fjærer bør du ALLTID kombinere dette med kortere og hardere dempere, SPESIELT det at de bør være hardere. Støtdemperens funksjon er å kontrollere tilbakeleveringen av lagret energi i fjæra. Når du har kortere og hardere fjærer er vandringen over et kortere slag. Standard støtdempere demper ikke nok til å gjøre samme jobben som før over et kortere slag. Resultatet blir en bil som oppleves som den spretter mer over humper, veigrepet blir dårligere enn det kan være og den får mye lettere for å slå nedpå enn om det monteres støtdempere som er satt opp for typen fjærer som brukes. Hardere støtdempere gir bedre kjørekomfort på harde fjærer enn standarddempere. Skulle jeg velge mellom enten støtdemperbytte eller fjærbytte med tanke på grep og komfort hadde jeg bytta dempere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...