Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Pumpe til hagevanning, hva vil passe av type pumpe?


Anbefalte innlegg

Hei sann!

Jeg bor utenbys og vil trenge hagevanning til vår og sommer.


Bor like ved et passeig stort vann. Det er ca 30 meter fra boligens hjørne og bort til vannet. Høydeforskjell ca 2 meter. Så går det oppover fra husets hjørne, en ca 15 meter i lengde langs boligen, høydeforskjell ca 5 meter. Her tenkte jeg at ei pumpe kunne besørge for litt hagevanning. Da er høydeforskjellen 7 meter, mens pumpen skal levere vann med ca 45-50 meters lengde


Hva mener dere en slik pumpe kunne være å anbefale? Tenkte meg en jordkabel, tilknyttet til nett spenning og som drivkraft til pumpa. Hva bør jeg her tenke på, med valg av pumpe, type, utforming, egenskaper?


Gartneren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker. Kam sjekke ut Gardena sine pumper også.

Etter mitt behov og bedømme, kan jeg kun bruke pumper som er beregnet for kontinuerlig drift. Liter per time er ikke særlig nøye, men ser at dette kan ligge på mellom 1500-2500 l/time. Har mest skepsis til høyden som pumpen kan klar, der det er snakk om mange meter som pumpen skal frakte vannet, før høyden inntreffer.

 

Så kom jeg over, ei pumpe her Rover sine pumper? Jeg ble anbefalt slike her:

http://stroem.no/product/487

 

Ser at Rover har revers funksjon, ypperlig når høsten kommer og kan pumpe vannet fra 1000 liters tanken tilbake igjen. En lukke/åpne ventil i bunnen av tanken kunne også tjene til samme hensikt.

 

Flygt (?) og ABS pumper har jeg hørt om, men er på jakt etter råd (og dåd), for mitt pumpeprosjekt.

 

Takker for erfaringer og innspill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...