Gå til innhold

Er dette en grei selvbygd NAS?


Anbefalte innlegg

Skulle kjøpe meg NAS i høst, men lang ventetid på deler, gjorde at jeg bare droppet hele saken.

Nå er jeg ute etter en NAS igjen. Komplett.no har kuttet ut Synology så er det ikke noe annet som frister. Og jeg kjøper data/deler kun fra komplett/MPX så holder meg der.

 

Tenkte derfor å bygge en NAS, så bruke Windows Server 2012 R2 (+Storage spaces) eller kun kjøre enkelt disker som jeg gjør i dag.

 

Følgende oppsett har jeg sett meg ut, som burde være kraftigere enn ferdige NASer til samme pris? (Windows lisenser har jeg gratis allerede)

 

I tillegg kommer det et PCI SATAIII kort med 4 SATA porter.

 

Pris (uten ekstra PCI kort) 3.995 kroner.

 

Kabinettet kan ta 8 interne 3.5 disker + 2 x 2.5 disker. Så blir jo egentlig en 10 bay NAS for 4.000 kroner.

Kan sikkert gå ned på noe for å få det enda billigere?

Eller må jeg opp i pris på noe?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men 3.2 Ghz burde da funke, siden NAS bokser kjører på Atom CPUer med 1.7 Ghz etc?

Men som du sier, så kan jo den CPUen der overklokkes.

 

Noen spesiell grunn til å bytte ut SSD? Har Kingston dårlig rykte på seg?

Skal kun kjøre OS. Kommer ikke til å bruke denne til å kjøre noe annet.

Lenke til kommentar

Nja ikke noe spessielt dårlig rykte. Men de er ikke de beste. Spessielt ikke når du får intel ssd 530 series 120gb for samme pris på netonnet. På mpx/komplett vet jeg ikke.

Men de funker men ser ingen grun til å ikke bytte den ut hvis du finner samsung/crucial/intel i samme klasse.

 

Ja du trenfer vell ikke clocke. Det var bare hvis du ville dra absolutt maks ytelse ut av den:) for med solid oc holder den ganske bra trett med i5. LinusTechTips gjorde en test på det, der den overasket :)

 

Mvh

Lenke til kommentar

Ville byttet SSDen, Kingston's billige disker har ett dårlig rykte

 

 

Mye som ikke er på lager på komplett. Så neste på listen etter Kingston til 539 til Crucial MX100, som "bare" har 150 MB/s skrive hastighet og koster 150 kr mer, kontra Kingstons 450 MB/s.

Intel 530 serien koster 799, altså mer enn 250 kroner mer enn Kingston.

 

 

Du kan gå for en AMD 4 Core + CPU til samme pris/billigere, som vil ha samme/bedre ytelse ;)

 

Som sagt, skal kun være en NAS. Skal ikke en gang surfe på den, ingen ting annet enn å levere data til nettverket mitt. Og ut i fra hardware på ferdigbygde NAS bokser, så er vel denne milevis over?

Og, holder meg til Intel som jeg har gjort siden 90 tallet ;)

 

Sett på Node 304 kabinett?

 

Nei, finner det ikke på komplett. Og som nevnt, kun der jeg kjøper data/deler.

 

Du har Windows og disker fra før? :p

 

Ja, tenkte litt nytt og litt gammelt. Har bl.a 3 x 3 TB nye disker liggende på lur. Så har jeg et par 1.5 TB disker jeg tar fra den gamle serveren. Da har jeg plass til litt utvidelse når behovet oppstår.

Og Windows Server 2012 R2 (og alt annet Microsoft har laget) har jeg så mye lisenser til at jeg aldri går tom, så ikke noe behov for å kjøpe noe der (Takk til Technet og MSDN/BizSpark kontoene mine)

 

 

Ja du trenfer vell ikke clocke. Det var bare hvis du ville dra absolutt maks ytelse ut av den:) for med solid oc holder den ganske bra trett med i5. LinusTechTips gjorde en test på det, der den overasket :)

 

Mvh

 

Som sagt, skal kun være en NAS, uten noen andre oppgaver i det hele tatt. Det tar andre pcer/servere seg av. :D

 

Lenke til kommentar

Av erfaring; ikke vær gjerrig med ram, kjør på!

 

Mer enn 8 GB på en NAS? Ferdigbygde NASer leveres jo med max 1 GB RAM. Og Windows Server 2012 R2 er ikke mye ressurskrevende. Kjører det fint på en XEON 3210 server med 8 GB RAM i dag, og den serveren gjør alt mulig, inkludert å kjøre virtuelle test pcer ved behov.

Lenke til kommentar

Jaja men det er bare gærne folk som meg som drar på lan og bygger pcen der og da :p

Da er det jo en fordel. Er fysisk butikk en mulighet som elkjop etc?

 

Nei, nevner for tredje gang at jeg kun kjøper pcer og datadeler på komplett/mpx. Før var det en kombinasjon av de to og Netshop, når de gikk konk, ble det bare komplett igjen (siden mpx er det samme som komplett), men de har ulike priser til tider, samt at nå kjører komplett med fri frakt, det gjør ikke MPX.

Jeg bor 10 minutter unna komplett i Sandefjord (bor i Larvik) så synes det er veldig greit å kjøpe alt på ett sted.

Elkjøp hadde jeg ikke kjøpt en SATA kabel fra en gang ;) bare av prinsipp.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

 

 

Av erfaring; ikke vær gjerrig med ram, kjør på!

Mer enn 8 GB på en NAS? Ferdigbygde NASer leveres jo med max 1 GB RAM. Og Windows Server 2012 R2 er ikke mye ressurskrevende. Kjører det fint på en XEON 3210 server med 8 GB RAM i dag, og den serveren gjør alt mulig, inkludert å kjøre virtuelle test pcer ved behov.

Hvis du skal kjøre ECC ram m/ freeNAS, kommer helt ann på hvilket disk system du har tenkt. Ja de ferdige boksene kommer m lite ram men vil "stick my neck out" og si at det er mer muligheter i freenas og egenbyde nas bokser. Feks ZFS spiser ram.

Mer ram, hvertfall 16gb. Da slippern flaskehalser. Bare et tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...