Gå til innhold

Valg av ny "brettmobil": iPhone 6 Plus vs. SGN4


niqen

Anbefalte innlegg

har vimset litt til og fra med kjøp av ny telefon.

har både en note II samt en iphone 4s, men begge disse begynner å bli slitne på hver sin kant. min note II har knust skjerm, og min iphone 4s har så vidt begynt å vise tegn til sviktende batteri.

 

har over tid lagt av litt her og der, og føler nå at tiden er inne for å

kjøpe en ny telefon. jeg har gjort mye research, og føler at jeg har klart å kartlegge det som er av positive ting, og negative ting (for mitt bruksområde)

på samtlige av de telefonene jeg har kikka på som interessante kjøpsobjekter.

 

nå føler jeg at det er en noe ubehagelig jevnhet mellom iphone 6, 6 plus og

galaxy note 4. note edge vet jeg ikke helt om jeg skal inkludere da selve "edgen" som er tilføyet ikke kommer til å gange mitt bruk nevneverdig. derfor ville også over 2000 kroner ekstra (kontra prisen til note 4) være absurd.

 

ubehagelig jevnhet ja, hva er nå det.. vel, det er slik jeg føler det.

 

vippepinnen / vektskåla står sånn omtrentlig på stedet hvil, og jeg begynner å oppleve vanskeligheter ved å finne mer motvekt, til både iphone 6, 6 plus eller note 4. de stiller i mine øyne ganske likt. totalt forskjellige telefoner, uten tvil. men samtidig, for mitt bruk ligger disse ganske skulder til skulder.

 

 

jeg føler jeg har sånn noenlunde god peiling på pros og cons her.

 

det jeg vektlegger mest ved kjøp er:

 

kamera, og dets funksjoner (foran og bak).

design.

responstid.

batteritid.

allsidighet.

 

noen inputs, før jeg begir meg ut på turen til butikken i morgen og

tar et valg? :)

Endret av niqen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte Note 4 for omtrent to måneder siden, og jeg er mer enn fornøyd.

Fantastisk kamera (eller kameraene - begge to), masse moduser (f.eks. food eller selfie modus)

Jeg liker design veldig godt, og aluminiumramme føles flott ut!

Batteritid - perfekt + du får en lader med fast charging-funksjon, og da kan du lade din Note 4 ultra raskt.

Personlig er jeg en Android-gutt, elsker widgets, elsker masse funksjoner og muligheter, og det er nettopp det man får med Note 4 :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er jeg enig med MobilNerd. Her henger det sammen med valg av OS rett og slett.

 

Note 4 og Iphone 6 er topptelefoner som er raske, bra kamera osv osv. Den åpenbare forskjellen ligger i valg av OS. Hva føler du deg mest komfortabel med? Selv om du har en gammel note 2 og iphone 4s må du vel ha gjort deg opp noen tanker på hva du foretrekker.

 

Personlig ville jeg gått for Z3 Compact til 2995 kr, som er på kampanje på Elkjøp og Expert. Har den selv, og har aldri opplevd noe lignende når det gjelder batteritid på en smarttelefon... og jeg foretrekker 4.6" displayet, perfekt for litt mindre hender. Skjønner at den ikke kan sammenlignes med Note 4 i størrelse, men value for pengene er drøy..

Endret av fflex
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sitter som trådstarter å vurderer dem samme telefonene. Jeg har ikke bestemt meg helt enda men lener meg mer å mer mot iPhone 6 +.

 

Grunnen til dette er OS. Note 4 har Samsung sitt TouchWiz inteface som jeg finner meget stygt og lite brukervennlig. Hadde Note 4 vært en ren Android telefon uten den dritten der så hadde jeg nok lent meg mye mer mot Note 4 en jeg gjør nå.

Lenke til kommentar

Enig i at Touchwiz ikke er ideelt, men akkurat på brukervennlighet ser ikke jeg utfordringen med det skinnet. For min del går det mer på unødvendig bloatware, og at Touchwhiz har forsårsaket en viss "lagg" selv med toppspeks innabords.

Ser dog ut som utfordringene med lagg er borte med Android 5.0, som rulles ut i januar fra Samsung.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Nei touchwiz vil fortsatt være der i nyere versjoner, men liker det jeg ser av previews på youtube. Note 4 har også fordelen av å faktisk utnytte stor skjerm og høy oppløsning på en god måte, med funksjoner som er tilpasset stort display. Iphone 6+ gir hovedsakelig en ekstra rad med ikoner i menyene.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Ah ok.

 

Ja en kan gjøre ting med Note4 som tar nytte av størrelsen på skjermen. Men personlig så vil jeg nok kjøre 2 applikasjoner 1 gang bare for å prøve og aldri igjen. Ser ikke helt poenget med det. Ikke til mitt bruks område ihvertfall.

 

Men nå skal ikke jeg bruke telefonen til jobb. Dette er kun for å ha noe gøy å leke med. Dyr leke kanskje men... :D

 

Men har sett litt på Motorola Nexus 8 og HTC ONE M8...dem også kan jo være noe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-169651

Det er grunn til å anta at du vil bli veldig fornøyd uansett hvilken du velger. Begge er vel så bra som det går an å få tak i.

 

De er like men forskjellige på mange måter. Og på hver sin måte. F.eks kameraet. Her vil du oppleve at iPhone 6+ sannsynligvis har det bedre kameraet, mens Note4 vil gi deg flere muligheter til å stille inn.

 

Det kommer litt an på om du vil ha alt ferdig og klart til bruk (iPhone) eller om du liker å stille inn på alt, tilpasse og endre på innstillinger(Note4). Selv bruker jeg nå en Note 3, som er veldig bra i bruk. Men noen ganger litt for mange klikk for å få ting til. På den annen side er det mulig å få ting til på flere måter enn iPhone.

 

Jeg ville valgt den som passer best for deg. Vil du ha muligheter til å stille inn på ALT, eller vil du ha ferdige valg som allikevel er veldig gode valg?

 

Hvis du er ute etter en stor telefon, har du vurdert Nokia Lumia 1520? En del billigere, men dog en meget kapabel telefon, med et litt annerledes operativsystem.

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar

jeg kommer fra både note II samt iphone 4S, har på en måte vekslet mellom disse to.

 

jeg har testet samtlige telefoner som er aktuelle for meg og mitt bruk i butikk, og note 4

føltes veldig riktig. note edge har jeg ikke hatt gleden av å prøve enda, men det skal jeg sørge å få gjort

før jeg bestiller, selvfølgelig. må jo vite om den er god å holde i, og er bitte litt skeptisk til hvordan

edge displayet passer seg inn i håndflaten min. men det finner vi ut av!

 

meget dyr telefon, men jeg har spart opp over lengre tid, så prisen kan for mitt vedkommende være høy,

såfremt at jeg får nøyaktig den telefonen jeg aller helst ønsker meg. note edge og alle funksjonaliteten du får via note serien, og da pluss edge displayet som gir real time multitasking + div andre muligheter pirret nyskjerrigheten min. det blir nok enten note 4 eller note edge, og heller litt mot edge som nevnt ovenfor.

 

nå gjelder det egentlig bare å få prøveholdt den, samt finne eventuelle butikker som ikke selger til blodpris. dyrt blir det uansett, men er det noen kroner å spare så er jo ikke det så dumt! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...