Gå til innhold

Hjelp til ny bærbar pc - HP?


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny pc og trenger litt hjelp ettersom jeg har lite peiling. Pcen blir brukt til bilder, vanlig browsing på nett, en del streaming av serier og filmer, samt office pakken og slike vanlige ting. Den jeg har ble veldig fort treg etter den ble kjøpt så jeg vil gjerne ha en som er ganske kjapp og varer en stund.

 

Jeg har sett på HP 15-R059NO

http://www.expert.no/baerbar-pc/hp-15r059no-156-laptop/p/24254/

 

og lurer på om HP er et bra merke?

 

Har dere eventuelt andre pcer å anbefale i noenlunde samme prisklasse (opptil 5-6000 kr)? Hvilke merker er best?

 

På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg ville anbefalt å gå for noen av disse: http://www.prisjakt.no/category.php?o=price_inc_shipping&b=s197803987#prodlista

Du nevner at du ser en del på filmer/serier så da vil jeg anbefale å gå for en pc med 1080p IPS skjerm som disse skal ha ;). Dette gir en bye bedre opplaglese :).

Hvis du kan gå opp til 6.5k kan du få Acer sin v5 nitro, den er kanskje litt "overkill" for ditt bruk da. Den skal dekke alle behovene dine og litt til :p.

Endret av ScaryTIGerEye
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg ville anbefalt å gå for noen av disse: http://www.prisjakt.no/category.php?o=price_inc_shipping&b=s197803987#prodlista

 

Du nevner at du ser en del på filmer/serier så da vil jeg anbefale å gå for en pc med 1080p IPS skjerm som disse skal ha ;). Dette gir en bye bedre opplaglese :).

 

Hvis du kan gå opp til 6.5k kan du få Acer sin v5 nitro, den er kanskje litt "overkill" for ditt bruk da. Den skal dekke alle behovene dine og litt til :p.

 

 

 

Tusen takk for svar. HP er altså ikke så mye å vurdere?

 

Har sett litt på Nitroen, men hva er det egentlig som er så spesielt med den?

 

Kom gjerne med forslag til pcer de selger på expert da jeg har gavekort der jeg gjerne skulle brukt :)

Lenke til kommentar

HP er noe du egentlig bør holde deg unna, eller var hvertfall tidligare at dem bare heiv noen deler inn i "kabinettet" og ikke tenkte på hvordan luften skulle gå, så du fikk glo varme PCer og støyet som innihel....

 

Skulle man tidligare ha seg HP, måtte man kjøpe buisness utgavene, da disse var supre.

Hvordan det er nå, vet jeg ikke, men tenker meg en del er laget billigst mulig.

 

 

Scarytigereyes kommer med mange gode PCer til deg her.

Du bør gå for minst Full-HD IPS skjerm. Men skal nå alltid gå fint med en HD-ready også viss du ikke kjøper større en 15.6"

Lenke til kommentar

HP er noe du egentlig bør holde deg unna, eller var hvertfall tidligare at dem bare heiv noen deler inn i "kabinettet" og ikke tenkte på hvordan luften skulle gå, så du fikk glo varme PCer og støyet som innihel....

 

Skulle man tidligare ha seg HP, måtte man kjøpe buisness utgavene, da disse var supre.

Hvordan det er nå, vet jeg ikke, men tenker meg en del er laget billigst mulig.

 

 

Scarytigereyes kommer med mange gode PCer til deg her.

Du bør gå for minst Full-HD IPS skjerm. Men skal nå alltid gå fint med en HD-ready også viss du ikke kjøper større en 15.6"

 

Skjermen kan godt være 15,6". Det er det jeg har og det er en veldig grei størrelse.

Hvordan finner jeg ut om skjermen er full HD IPS? syns ikke det alltid står like klart i beskrivelsene/spesifikasjonene :)

Lenke til kommentar

Denne hos Expert er nok perfekt for deg :)

 

http://www.expert.no/data-og-nettbrettbaerbar-pc/acer-nitro-vn7571g-156-laptop/p/32213/?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

 

IPS skjerm, FULL HD.

MATT skjerm, slik at du ikke får speilbilde fra alt annet i rommet.

Greit skjermkort slik at du fint kan dra noen spill, ikke BF4 på maks, men medium,

CPU som er grei!

Lenke til kommentar

Jeg har sett på denne, men den er jo litt dyrere enn hva jeg hadde tenkt. Er den verd de ekstra kronene i forhold til andre pcer i litt lavere prisklasse?

 

Jeg har en LG smart tv som jeg kan koble pcen til trådløst for å få pc skjermen opp på tv skjermen. Dette fungerer ikke på den gamle Samsung pcen jeg har nå. Er det noe som vil fungere uansett hvilket merke jeg går for i ny pc?

 

Jeg ser flere av dem som er nevnt i listene over er sånn 2i1 med touchskjerm slik at man kan bruke pcen som nettbrett også. Noen som har erfaring med det? virker touchen like godt som på vanlige nettbrett? Eller er det best å holde seg til en vanlig uten touch?

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Får begynne med IPS spørsmålet: IPS er et nyere type skjerm-panel som gir bedre farger, synsvinkler og kontrast. Jeg vet det er ofte dårlig merket i spesifikasjonene om skjermen er IPS, men når det ikke står noe så er det som regel et TN panel(dette er brukt i mange bærbare; spesielt de billigere). For å være sikker kan du jo søke opp tester på feks notebookcheck, som alltid sier hva for et panel pcen har. Itillegg så må du vite at selv om pcene er lik utseende, så er det ikke sikkert at skjermen er lik(og resten av komponentene forsåvidt).

TV: vil anta at du kan koble opp det aller fleste nye bærbare ja ^^

Acer nitro: Den er spesiell siden den har god byggekvalitet, god matt FHD IPS skjerm, godt nok grafikkkort til å kunne spille på(høy-oppløste videoer vil også kjøre bedre) , grei CPU og grei vekt.

2in1: Skal ha lik touch som nettbrett ja, men kvaliteten vil jo selvfølgelig variere her også. Det negative med disse er vel at de fleste er 13.3" (litt opp til deg hvor negativt dette er) og at skjermene er blanke for at touch skal funke(gir mer refleksjon i bildet når lys skinner på skjermen...). Disse har ikke helt like kraftige komponenter slik som Aceren heller, ofte på grunn av at det er mindre plass til dem(de fleste mangler feks dedikert gpu). Det greie med disse er vel at du lett kan ta dem med deg eller sitte med dem i sofaen eller noe sånt ;).

Bare spør om det er noe du fortsatt er litt usikker på :)

Endret av ScaryTIGerEye
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode svar.

 

Jeg vil helst ha en 15,6" skjerm og ikke mindre. Tror heller ikke jeg vil ha touch da jeg heller kan ha et nettbrett utenom hvis det skulle bli aktuelt senere. Ser derfor ut som det bare er acer Nitro som er det billigste alternativet. Får se om jeg får tatt en tur og sett på den i morgen. Dumt det ikke er noe romjulstilbud på denne. Kan man regne med at det kommer tilbud på denne på nyåret eller er den for ny? Noen som har erfaring med om expert er villige til å gi et godt tilbud når man er i butikken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode svar.

 

Jeg vil helst ha en 15,6" skjerm og ikke mindre. Tror heller ikke jeg vil ha touch da jeg heller kan ha et nettbrett utenom hvis det skulle bli aktuelt senere. Ser derfor ut som det bare er acer Nitro som er det billigste alternativet. Får se om jeg får tatt en tur og sett på den i morgen. Dumt det ikke er noe romjulstilbud på denne. Kan man regne med at det kommer tilbud på denne på nyåret eller er den for ny? Noen som har erfaring med om expert er villige til å gi et godt tilbud når man er i butikken?

Altså den er ikke det billigste alternativet, men den er det billigste alternativet som vil gi deg en god opplevelse i et par år fremover ;).

 

Er veldig vanskelig å spå tilbud, og den er ganske så ny også... Du må nok vente et par måneder ihvertfall for at den skal gå ned i pris tror jeg :p (kommer jo alltid nye pcer som får andre til å gå ned i pris, men du kan jo være heldig også da).Angående å få et godt tilbud så er det jo alltids lov å prøve, men tror ikke de er såå villig på denne pcen ^^

Endret av ScaryTIGerEye
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for all hjelp så langt.

Tar meg en tur i butikken og får sett og spurt litt der i morgen.

 

Men jeg har også hørt at det er en fordel med i7 prosessor og SSD. Er dette noe jeg trenger til mitt bruk? Ser de blir en del dyrere da....

Bare hyggelig å kunne hjelpe ;) !

 

Du må kanskje spørre om å få den bestilt Acer nitro til butikken(er ikke så sikker på om de har den i butikken din). Har gjort dette selv når jeg hadde et gave kort :).

 

Som de andre sier... SSD trenger du ikke med det første, men det vil gi en mye raskere opplevelse i operativsystemet :). Dette er dog noe som du må enda høyere opp i pris for å få forhånd installert i pcen ^^. Det kan bli en fin oppgradering senere, som sveinbuen sier ;). Kjøper du en m.2 ssd så kan du beholde harddisken også ;).

 

Hvis du er interessert så kan du forresten lese denne testen her: http://www.notebookcheck.net/Acer-Aspire-V15-Nitro-VN7-591G-77A9-Notebook-Review.128435.0.html. Men du må vite at modellen de tester har litt andre spesifikasjoner(CPU og GPU), men resten skal være likt.

Endret av ScaryTIGerEye
Lenke til kommentar

En av grunnene til at jeg ikke vurderte Nitroen (Acer Nitro) lengre i mitt søk etter bærbare pcer var pga visstnok en elendig touchpad på den. Mange reviews på nett sier det samme. Da jeg ikke bruker laptopen med mus hele tiden var dette en deal breaker for meg. Om du bruker den med mus hele tiden skal ikke dette være et problem dog.

Lenke til kommentar

En av grunnene til at jeg ikke vurderte Nitroen (Acer Nitro) lengre i mitt søk etter bærbare pcer var pga visstnok en elendig touchpad på den. Mange reviews på nett sier det samme. Da jeg ikke bruker laptopen med mus hele tiden var dette en deal breaker for meg. Om du bruker den med mus hele tiden skal ikke dette være et problem dog.

Den er ikke elendig, men den kunne vært bedre. Har acer aspire v5 selv(ikke så ulike pc) , og vil anta at touch-paden ikke er så anderledes på denne ^^. For meg funker den helt fint :-), har brukt den en del også...

 

Dessuten har de fleste andre PCer i denne kategorien ikke noen særlig bedre

Endret av ScaryTIGerEye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...