Gå til innhold

BSU - trenger JEG det?


Superfruit

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spør i denne tråden jeg:

 

Jeg har nå for første gang nok penger til overs til å kunne begynne å sette inn på BSU, så har ikke tenkt så mye over BSU før nå de siste dagene. Jeg er ganske sikker på at jeg har jobbet nok til å få utbytte av hele skattefradraget (ligger i hvert fall ganske nærme 5000 i skatt). Jeg er 25 år, så neste år er vel siste året jeg kan vente med å begynne å spare. Er ferdig utdannet til sommeren, så da blir det forhåpentligvis fast arbeid etter det. Jeg bruker Skandiabanken, som jeg fant ut har den dårligste BSU-renten i landet.

 

Spørsmålet er om jeg bør:

 

1. Opprette BSU i Skandiabanken og få skattefradraget. For så å kanskje flytte BSU-en til en bank med høyere rente?

 

2. Vente til januar og opprette BSU i en bank med høyere rente (samtidig utnytte meg av LO Favør-greiene i Sparebank1 og/eller opprette i en av bankene med dobbel rente første året ved opprettelse av ny BSU). Forskjellen mellom Skandiabanken og en bank med >4,8% rente er rundt 7000 kr på 8 år. Ikke så veldig mye?

 

Alternativ 2 er vel egentlig lurest, eller er det noe jeg ikke har tenkt på? Og er det verdt å "stresse" så mye for litt ekstra rente?

Lenke til kommentar

Hva betyr det at renten er annualisert? Får man 4,xx % rente på 25000 om man setter inn nå på slutten av året?

 

Eneste ulempen med å opprette BSU i Skandiabanken i dag og flytte på nyåret er som jeg ser det at jeg da ikke kan utnytte meg av dobbel rente første året i f.eks. SB1 Nordvest. Er det å få skattefradraget for i år verdt så mye?

 

Prøver ikke å krangle eller være vanskelig :p Bare være helt sikker, og forstå hvorfor det ene er bedre enn det andre.

Lenke til kommentar

Hva betyr det at renten er annualisert? Får man 4,xx % rente på 25000 om man setter inn nå på slutten av året?

 

Eneste ulempen med å opprette BSU i Skandiabanken i dag og flytte på nyåret er som jeg ser det at jeg da ikke kan utnytte meg av dobbel rente første året i f.eks. SB1 Nordvest. Er det å få skattefradraget for i år verdt så mye?

 

Prøver ikke å krangle eller være vanskelig :p Bare være helt sikker, og forstå hvorfor det ene er bedre enn det andre.

 

Renteinntektene baseres på innestående sum gjennom hele året, slik at den totale avkastningen man får ved årsslutt hvis man setter inn 1.1, vil tilsvare den renten man har i avtalen sin. Svaret er derfor nei.

Lenke til kommentar

Ville heller bare opprettet en vanlig sparekonto, det er tryggest.
Ja med BSU så får man skattefradrag, men politikerne har lagt
frem forslag om å fjerne dette ("takk" til våre drittpolitikere).
Dessuten har man ikke lov til å spare mer enn 30000 (eller noe liknende)
per år, man må skrive på ekstra dritt og møkk på selvangivelsen, og man
MÅ bruke BSU på hus, i alle fall vil banken din det. Men selv med full BSU
konto hjelper det lite, da husene i norge har skyhøye priser spesielt i byene.
Det er heller ikke sikkert BSU er langsiktig lenger (BSU 1.0 så plutselig BSU
2.0 etc.) og man kunne før ha to BSU kontoer, men nå bare en etc.

Men kanskje noe har endret seg? Mitt tips er at det likevel er lurere
med vanlig sparekonto. Orker ikke tanken på at kanskje BSU snart vil bli ubrukelig.

Endret av Sushi
Lenke til kommentar

Hva betyr det at renten er annualisert? Får man 4,xx % rente på 25000 om man setter inn nå på slutten av året?

 

Eneste ulempen med å opprette BSU i Skandiabanken i dag og flytte på nyåret er som jeg ser det at jeg da ikke kan utnytte meg av dobbel rente første året i f.eks. SB1 Nordvest. Er det å få skattefradraget for i år verdt så mye?

 

Prøver ikke å krangle eller være vanskelig :p Bare være helt sikker, og forstå hvorfor det ene er bedre enn det andre.

Skattefradraget er på 20 % av 25 000. Rentegevinsten er på 4,xx %.

 

På den annen side: Det skattefradraget kan du få senere, du er ung nok til fylle opp kvoten selv om du ikke begynner i år. Så om du er litt usikker på om du har tjent nok, er det ikke noe stort tap å vente...

Lenke til kommentar

Ville heller bare opprettet en vanlig sparekonto, det er tryggest.

Ja med BSU så får man skattefradrag, men politikerne har lagt

frem forslag om å fjerne dette ("takk" til våre drittpolitikere).

Dessuten har man ikke lov til å spare mer enn 30000 (eller noe liknende)

per år, man må skrive på ekstra dritt og møkk på selvangivelsen, og man

MÅ bruke BSU på hus, i alle fall vil banken din det. Men selv med full BSU

konto hjelper det lite, da husene i norge har skyhøye priser spesielt i byene.

Det er heller ikke sikkert BSU er langsiktig lenger (BSU 1.0 så plutselig BSU

2.0 etc.) og man kunne før ha to BSU kontoer, men nå bare en etc.

 

Men kanskje noe har endret seg? Mitt tips er at det likevel er det lurest

med vanlig sparekonto. Orker ikke tanken på at kanskje BSU snart vil bli ubrukelig.

Tror du skulle sette deg inn i BSU/BSU2-ordingen før du gir andre råd....

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Ville heller bare opprettet en vanlig sparekonto, det er tryggest.

Ja med BSU så får man skattefradrag, men politikerne har lagt

frem forslag om å fjerne dette ("takk" til våre drittpolitikere).

Dessuten har man ikke lov til å spare mer enn 30000 (eller noe liknende)

per år, man må skrive på ekstra dritt og møkk på selvangivelsen, og man

MÅ bruke BSU på hus, i alle fall vil banken din det. Men selv med full BSU

konto hjelper det lite, da husene i norge har skyhøye priser spesielt i byene.

Det er heller ikke sikkert BSU er langsiktig lenger (BSU 1.0 så plutselig BSU

2.0 etc.) og man kunne før ha to BSU kontoer, men nå bare en etc.

 

Men kanskje noe har endret seg? Mitt tips er at det likevel er det lurest

med vanlig sparekonto. Orker ikke tanken på at kanskje BSU snart vil bli ubrukelig.

Tror du skulle sette deg inn i BSU/BSU2-ordingen før du gir andre råd....

 

 

Tror du må lære deg å lese mer enn første linje. Jeg prøver å gi et langsiktig råd,

da jeg er usikker på fremtiden til BSU. En vanlig sparekonto derimot, har aldri gått feil.

Endret av Sushi
Lenke til kommentar

 

 

 

Tror du må lære deg å lese mer enn første linje. Jeg prøver å gi et langsiktig råd,

da jeg er usikker på fremtiden til BSU. En vanlig sparekonto derimot, har aldri gått feil.

 

Det er ikke første linje som bekymrer meg, det er resten av innlegget....

 

Godt tips: Ikke la deg lure av bankansatte.

Endret av PotetgullChips
Lenke til kommentar

Ville heller bare opprettet en vanlig sparekonto, det er tryggest.

Ja med BSU så får man skattefradrag, men politikerne har lagt

frem forslag om å fjerne dette ("takk" til våre drittpolitikere).

Dessuten har man ikke lov til å spare mer enn 30000 (eller noe liknende)

per år, man må skrive på ekstra dritt og møkk på selvangivelsen, og man

MÅ bruke BSU på hus, i alle fall vil banken din det. Men selv med full BSU

konto hjelper det lite, da husene i norge har skyhøye priser spesielt i byene.

Det er heller ikke sikkert BSU er langsiktig lenger (BSU 1.0 så plutselig BSU

2.0 etc.) og man kunne før ha to BSU kontoer, men nå bare en etc.

 

Men kanskje noe har endret seg? Mitt tips er at det likevel er lurere

med vanlig sparekonto. Orker ikke tanken på at kanskje BSU snart vil bli ubrukelig.

Makan til usammenhengende vrøvl er det lenge siden jeg har lest, og det sier en del på dette forumet.

1: Banken din fører da BSUinnskudd på selvangivelsen for deg, så dette problemet er fullstendig trivielt.

2: Ingenting ved BSU er mindre trygt enn ordinær sparekonto, så lenge forutsetningen er at man på ett eller annet tidspunkt skal kjøpe bolig, og ikke skal bruke pengene til noe annet først. Om man ikke har tenkt til det, så er BSU åpenbart en dårlig ide. Men de aller, aller fleste av oss skal altså det.

3: At BSU-skattefradraget er foreslått fjernet vil ikke påvirke de skattefradragene du allerede har fått, så det er ikke noe argument mot ordningen i dag.

4: At BSU ikke alene får kjøpt deg bolig er ikke noe argument mot å ta i mot de gratis pengene BSU-sparing gir deg, så lenge du faktisk har tenkt til å kjøpe bolig en gang. Det er dyrt, ja, men alternativet er dyrere for de fleste.

5: At BSU ikke "er langsiktig lenger" gir ingen mening overhodet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ville heller bare opprettet en vanlig sparekonto, det er tryggest.

Ja med BSU så får man skattefradrag, men politikerne har lagt

frem forslag om å fjerne dette ("takk" til våre drittpolitikere).

Dessuten har man ikke lov til å spare mer enn 30000 (eller noe liknende)

per år, man må skrive på ekstra dritt og møkk på selvangivelsen, og man

MÅ bruke BSU på hus, i alle fall vil banken din det. Men selv med full BSU

konto hjelper det lite, da husene i norge har skyhøye priser spesielt i byene.

Det er heller ikke sikkert BSU er langsiktig lenger (BSU 1.0 så plutselig BSU

2.0 etc.) og man kunne før ha to BSU kontoer, men nå bare en etc.

 

Men kanskje noe har endret seg? Mitt tips er at det likevel er lurere

med vanlig sparekonto. Orker ikke tanken på at kanskje BSU snart vil bli ubrukelig.

Makan til usammenhengende vrøvl er det lenge siden jeg har lest, og det sier en del på dette forumet.

1: Banken din fører da BSUinnskudd på selvangivelsen for deg, så dette problemet er fullstendig trivielt.

2: Ingenting ved BSU er mindre trygt enn ordinær sparekonto, så lenge forutsetningen er at man på ett eller annet tidspunkt skal kjøpe bolig, og ikke skal bruke pengene til noe annet først. Om man ikke har tenkt til det, så er BSU åpenbart en dårlig ide. Men de aller, aller fleste av oss skal altså det.

3: At BSU-skattefradraget er foreslått fjernet vil ikke påvirke de skattefradragene du allerede har fått, så det er ikke noe argument mot ordningen i dag.

4: At BSU ikke alene får kjøpt deg bolig er ikke noe argument mot å ta i mot de gratis pengene BSU-sparing gir deg, så lenge du faktisk har tenkt til å kjøpe bolig en gang. Det er dyrt, ja, men alternativet er dyrere for de fleste.

5: At BSU ikke "er langsiktig lenger" gir ingen mening overhodet.

 

 

Nå har det seg også slik at BSU krever regelmessig månedlig innbetaling, og maks 20000 pr. år. Og maks 150.000 frem til det året man fyller 33 år. Tja, en fordel dersom skattefordelen beholdes. Men man får uansett ikke kjøpt en brukbar bolig til 150k her i Norge, heller ikke til 300k. På en vanlig sparekonto har man ingen slike begrensninger, man kan sette inn beløp og spare så mye man vil og når man selv vil og kan.

 

De aller fleste må uansett ta opp et boliglån, men selvfølgelig hjelper en full BSU konto litt.

Men bare litt.

 

BSU er (etter min mening) ennå et hån mot de unge som prøver å "spare" til sitt første hus.

Endret av PotetgullChips
Lenke til kommentar

 

Nå har det seg også slik at BSU krever regelmessig månedlig innbetaling, og maks 20000 pr. år. Og maks 150.000 frem til det året man fyller 33 år. Tja, en fordel dersom skattefordelen beholdes. Men man får uansett ikke kjøpt en brukbar bolig til 150k her i Norge, heller ikke til 300k. På en vanlig sparekonto har man ingen slike begrensninger, man kan sette inn beløp og spare så mye man vil og når man selv vil og kan.

 

De aller fleste må uansett ta opp et boliglån, men selvfølgelig hjelper en full BSU konto litt.

Men bare litt.

 

BSU er (etter min mening) ennå et hån mot de unge som prøver å "spare" til sitt første hus.

 

Nok et merkelig innlegg fra en som ikke har satt seg inn i beløpsgrenser etc.

 

Nei da, det kreves ikke regelmessig månedlig innbetaling.

 

Jeg fatter ikke at BSU kan kalles et hån mot de som prøver å spare til eget hus. Hvor mye av det huset synes du at Staten burde betale?

Endret av nojac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var på vei til å opprette BSU-konto nå, men tenkte å se om det kom nye svar.

 

At skattefordelen skal fjernes ødelegger jo hele poenget? Uten skattefordelen til forbrukerne er BSU-kontoen bare en ekstra begrenset sparekonto som er låst til et visst formål og har en begrensning på hvor mye du kan sette inn!

 

Hvis man også må forplikte seg til å overføre en viss sum hver måned? Hvor stor er denne summen, da det faktisk kan bli en forpliktning jeg ikke har råd til.

 

Hva er grensen? 20, 25, eller 30 K.

 

Det er faktisk et bra poeng at et par hundre tusen kun ment til bolig langt i fra er nok, selv utenfor byene. Du må jo opp i millionene for å få LEILIGHETER i byen.

 

Her var det jo mye jeg ikke visste som forandret hele mitt syn på hvor ''lønnsomt'' dette er.

Lenke til kommentar

1. Skattefordelen skal ikke fjernes. Om den en gang i fremtiden likevel skal det, så vil det selvsagt ikke ha tilbakevirkende kraft, og er derfor totalt irrelevant for dine investeringsvalg i dag.

 

2. Det er ingen månedlig forpliktelse. Du kan selvsagt velge å opprette en månedlig spareavtale om du selv ønsker det, men det er helt valgfritt og du kan selvsagt når som helst avslutte spareavtalen. Jeg vet ikke hvor PotetgullChips får sinn informasjon fra, men det er bare tull.

 

3. Grensen er 25k per år, 200k totalt. Dette inkluderer ikke renter. Det er selvsagt maksgrenser, det er mulig å sette inn mindre.

 

4. BSU er ment som en subsidie til unge boligkjøpere. Det gjør det mer lukrativt for unge å spare til bolig relativt til andre investeringer. I spekteret mellom ingen subsidier og at staten finansierer 'gratis' bolig til alle er det en uendelig mengde alternativer, vi har valgt dagens nivå. Gitt at du har tenkt å entre boligmarkedet før du fyller 33 år er BSU-ordningen gratis penger. Det er, utenom insidehandel, den beste investeringen du kan gjøre. At det ikke er nok til å finansiere hele boligkjøpet har ingenting å si.

 

Vi er på femte siden nå. Du har fått store mengder informasjon, og flere personer har brukt sin tid på å hjelpe deg. Mye av denne informasjonen er svært lett tilgjengelig på internett, inkludert spørsmålene dine over. Jeg prøver derfor en siste gang, i et svært forenklet format:

 

1. Planlegger du å eie bolig før du fyller 33 år?

2. Har du tjent mer enn 60 000 kr i løpet av året?

3. Synes du mer penger er bedre enn mindre penger?

 

Hvis svaret på spørsmålene over er ja, da fyller du opp BSU.

Endret av Sheasy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...