Gå til innhold

Har jeg bestilt feil tubing?


Anbefalte innlegg

Heisan. Fikk i dag en haug med vannkjøling i posten fra Digital Impuls.

 

Er litt usikker på om det kan være en feil med tanke på kompatibilitet mellom tubing og nipler.

 

Har bestilt EK CSQ 12/16mm (7/16" ID / 5/8" OD) G1/4"

 

Bestilte både rør og slange, men får ingen av dem til å passe med niplene.

 

Rør: Bitspower 12/16mm

Slange: Primochill 9,5/15,9mm

 

Jeg ser med en gang at slangene er for små, men her kan jeg muligens file litt på innsiden for å få dem til å passe? De er utrolig tykke.

 

Forresten så passer ytterstykket til niplene på både rør og slange. Problemet er å tre slangen på nippelen.

 

2be595.jpg

Endret av Strato
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt innlegget ditt ..

 

Kan du linke til produktene du har kjøpt?

 

Uansett så er ID/OD = indre og ytre diameter.

Disse oppgis ofte i tommer - 1 tomme er 25,4 mm

 

Så det er enkel matte. Den indre diameteren på slangen (ID) må matche diameteren ("indre") på nippel, og den ytre diameteren på slangen (OD) må også matche kompresjonsnippelen slik at det tighter skikkelig.

 

Hvis det står 3/8" ID 5/8" OD så tilsvarer dette 9,525 mm indre diameter og 15,875 mm ytre diameter. Dette avrundes gjerne (og kan gi rom for forvirring).

 

I sum:

Kjøp slange og nippel med same dimmensjonsspesifikasjon på ID og OD.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Ah nettopp. Takk for svar.

 

Men jeg kan fortsatt bruke:

http://digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkj%C3%B8ling/Nipler/1/4-BSP/EK-CSQ-Adapter-90-G1-4-Nickel-G1-4---Revolvable-Angled-Adapter-90-120161-p0000059740.aspx

http://digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkj%C3%B8ling/Nipler/1/4-BSP/EK-CSQ-Adapter-45-G1-4-Nickel-G1-4---Revolvable-Angled-Adapter-45-120164-p0000059749.aspx

Sammen med en adapter som har rett diameter til min tubing?

 

Edit: finnes det forresten nipler som passer til både myk og hard tubing?

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Acryl jobben er litt arbeid ja. Noe sier meg at når man ikke klarer å bestille rett koblinger har man en utfordring :p (Ikke stygt ment, bare litt vennlig "mobbing").

 

Acrylen må varmebehandles med en gummislange inni for å få er pen bøy. Deretter må man pusse røret der hvor koblingen skal sitte, slik at det er fritt for puss etter kappet, samtidig som man får litt grader inn mot koblingen. Til slutt kan man polere acrylen for en fin finish.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tok litt tid før jeg kom i gang, men det begynner å ligne på noe nå!

Kommentar om akrly: Det tar litt tid, men det var ikke egentlig så veldig vanskelig så lenge det kun er en vinkel i røret. Med en gang man skal bøye 2 vinkler i samme rør, og spesielt om det er kort, blir det vanskelig.

For eksempel skal jeg lage nytt rår til grafikkortet. Dette passer ikke perfekt og blir skjevt etter en stund.

 

Jeg kan selvfølgelig ikke uttale meg for mye enda da jeg ikke har fylt bygget med vann.

Skal foreløpig ha klart vann fordi jeg ikke klarer å bestemme meg for colour scheme.

 

Angående feil nipler: Jeg bestilte faktisk rett nipler først, men digital var tomme og foreslo en annen type. Jeg bare så på designet og tenkte at dette så bra ut og sa ja takk. Da jeg oppdaget at dem ikke passet fikset digital opp rimelig raskt, super service.

 

Her er et bilde av hvor langt jeg er kommet til nå. Noen forslag til ting som burde bli gjort annerledes?

 

9h89py.jpg

Lenke til kommentar

Ser jo flott ut dette :thumbup:

 

Ville forsøkt å få inn et dreneringspunkt, for enkel tømming av loop ved rengjøring/bytte av væske.

 

PS: Ikke kjempeviktig, men ville kanskje snudd flowen i systemet? Nå må sugesiden av pumpen jobbe mot tyngdekraften. I utgangspunktet er det fint hvis sugesiden av pumpen "får litt hjelp" av et statisk trykk siden disse pumpene ikke løfter noe særlig. Men siden dette blir et fylt system går det nok greit, men det kan være litt stress å få sirkulasjonen i gang første gangen.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Har allerede drenering ;)

 

Helt nederst til høyre på bilde. Det blir i front av kabinett. Har en åpne/lukke dreneringsport fra bitspower. Passet på MILLIMETEREN :p hehe

 

Jeg ergrer meg også litt over at pumpen må jobbe "feil vei". Men det måtte bli slik for at jeg skulle få rør og nipler til å passe "perfekt". Jeg endrer dette muligens når jeg går over til x99 (eventuelt nye ddr4 konsumerplattform).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...