Gå til innhold

Ram Pumpe som funker med saltvann?


Lynfax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så jeg kan ikke få en ram pumpe til og fungere til og pumpe saltvann. Bare en tanke: Viss man setter pumpen på bunnen av havet og tar en slange og en bøye og setter slangen fast over pumpen sin høyde.

 

Det vil ikke funke. Du får ikke noe fall av vann i vannet. Hele pumpen vil bare fylles opp med vann og ingenting skjer. Eneste mulighet er å ha slangen over vann, og fylle på en strøm av vann, men da trenger du en pumpe for det.

Evt om du får plassert den helt i vannflaten så det renner over i slangen i en jevn strøm som pumpen kan ta seg av uten at den fylles.

Ellers kan den vel kanskje teoretisk sett funke hvis du klarer å få ledet en vannstrøm inn, som f.eks. i en kanal som blir bra påvirket av tidevann, den vil da selvsagt bare funke på overgangen mellom høyvann/lavvann eller motsatt.

 

Annet enn det så må det nevnes at den selvsagt burde lages i syrefast.

 

Hva tenker du å bruke dette til? Det er en ekstremt lite effektiv pumpe, så virker som et rart valg. Det er vel kanskje max 10% effektivitet.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Rule pumpene skal være bra.

 

Jeg har meget mye erfaring med sjøvannspumping som pumper året rundt.

 

Du kommer til å få et seriøst groproblem. Spess rundt mai fester det seg blåskjell over alt og vokser seg stor til alt blir tett.

 

For å løse dette må du regelmessig varme kretsen til over 60 C. Evt tilsette lut som ikke akvarium skal ha.

 

Høy hastighet i slanger minsker groing.

 

 

 

Du bør også ha en sil på innløpet.

Lenke til kommentar

Nei, dette er basert på egen erfaring fra Akvariet i Bergen, plattform, ferger osv. (Større skala typisk 600 l/min og 5 kw pumper.)

 

Jeg vil bare gjøre OBS på Problemstillingen og ville sjekket diverse akvarium-forum hvordan man løser med tanke på små-skala.

 

Kanskje er det nok å senke dykkpumpen i varmt vann noen ganger i grosesongen.

 

Hjelper også å ta vann inn fra dypet. Har funnet alt mulig i innløpssil. Fisk, peanøttposer, tau osv. Så dette er ikke noe som fungerer uten tilsyn...

 

Vær også OBS på at vannet kan fryse i slange om vinteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...