Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Finner ikke løsningen for følgende utfordring:

 

* Bånd frakter flasker til et oppsamlingsområde.

* På toppen av oppsamlingsområdet står en sensor som skal stoppe båndet når området er fullt.

 

I mitt hode vil da flaskene, en etter en, passere sensoren før de havner nederst i "kassen".

 

Hvordan skal jeg programmere dette slik at båndet ikke stopper når en flaske bare passerer, men først når det er en flaske konstant foran sensoren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finner ikke løsningen for følgende utfordring:

 

* Bånd frakter flasker til et oppsamlingsområde.

* På toppen av oppsamlingsområdet står en sensor som skal stoppe båndet når området er fullt.

 

I mitt hode vil da flaskene, en etter en, passere sensoren før de havner nederst i "kassen".

 

Hvordan skal jeg programmere dette slik at båndet ikke stopper når en flaske bare passerer, men først når det er en flaske konstant foran sensoren?

 

Dette er jo helt avhengig av sensor type, men jeg forstår det slik at det er en type optisk sensor? du kan jo bruke en timer slik at den kun vill stoppe om signalet har vært aktiv lengre en X sekunder?

 

EDIT: du kan jo også telle, om flaskene alltid er like slik at den skal stoppe på samme antall hver gang.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Hvis så er tilfellet så kan man eventuelt bruke en "teller" eller på engelsk en "counter".

Den kan så stilles inn på 24 og så gi "signal" ved flaske 24.

 

Hvis dette er VG1 så kan det tenkes at det bare gjelder å finne en smart plassering av "sensor for full" slik at man kan klare seg med enten en enkel holdekrets eller en set reset funksjon for start og stopp.

 

Wannabenerd bør først selv forsøke å komme med forslag til løsning. Hvis dette eventuelt er tidlig prosjekt i VG1 så blir counter nok sannsynligvis for vanskelig. På vårparten VG1 eller VG2 så bør det fungere.

Lenke til kommentar

 

Finner ikke løsningen for følgende utfordring:

 

* Bånd frakter flasker til et oppsamlingsområde.

* På toppen av oppsamlingsområdet står en sensor som skal stoppe båndet når området er fullt.

 

I mitt hode vil da flaskene, en etter en, passere sensoren før de havner nederst i "kassen".

 

Hvordan skal jeg programmere dette slik at båndet ikke stopper når en flaske bare passerer, men først når det er en flaske konstant foran sensoren?

 

Dette er jo helt avhengig av sensor type, men jeg forstår det slik at det er en type optisk sensor? du kan jo bruke en timer slik at den kun vill stoppe om signalet har vært aktiv lengre en X sekunder?

 

EDIT: du kan jo også telle, om flaskene alltid er like slik at den skal stoppe på samme antall hver gang.

 

Hei!

Har vært inne på tanken av en timer, men finner ikke ut hvordan jeg setter en timer til å restarte seg om den mister set-signalet før tiden er utløpt?!

Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Har vært inne på tanken av en timer, men finner ikke ut hvordan jeg setter en timer til å restarte seg om den mister set-signalet før tiden er utløpt?!

 

 

Se i dokumentasjonen til PLS'en dere jobber med. Regner med dere bruker Omron eller Siemens? Begge skal være godt dokumentert med mange eksempler om en googler litt :)

Lenke til kommentar

 

 

Hei!

 

Har vært inne på tanken av en timer, men finner ikke ut hvordan jeg setter en timer til å restarte seg om den mister set-signalet før tiden er utløpt?!

 

 

Se i dokumentasjonen til PLS'en dere jobber med. Regner med dere bruker Omron eller Siemens? Begge skal være godt dokumentert med mange eksempler om en googler litt :)

 

Omron.

 

Ja er det som er problemet, har googlet uten resultat, derav dette forumet.

Lenke til kommentar

Hvilken PLS har du?

 

CP1L:

Innganger 0.00 ->

 

Utganger 100.00 ->

 

Side 26 viser det samme ja.

 

Timerbit 10 i eksempelet kan brukes hvor du vil ellers i koden som åpen/lukket kontakt. Adressen blir da T10. Du kan ha inntil 4096 timere og tellere og adressene blir da T0-T4095 og C0-C4095

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...