Gå til innhold

[Løst] Er push-in fittings til hardline loop tett?


Anbefalte innlegg

Jeg gjorde altså kanontabben (kanskje?) og kjøpte 10x EK-HD Adapter 10/12mm - Black [1]. Spørsmålet nå er: kan jeg lage en hardline-loop (kjøpte også noen akryl-rør) med kun disse fittingene? Er slike fittings like tett som de som er kompresjon på? Jeg kjøpte disse og trodde det var slike man "skrudde til", men det var tydeligvis feil..

 

[1] http://www.ekwb.com/shop/ek-hd-adapter-csq-10-12mm-black.html

 

Alle innspill settes pris på.

 

Mvh,

Christopher

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fittingene er ment for å brukes med EK sine Hardline akrylrør ja. Anbefaler at du går over endene på rørene med et fint sandpapir før du trer dem på fittingene, rørene kan ofte få en skarp kant som har en tendens til og skade O-ringene inne i fittingen.

 

Takk for tilbakemeldingen. Skal definitivt følge ditt råd om å gå over endene på rørene med fint sandpapir.

 

Men er det altså slik å forstå at det er tilstrekkelig tett og at et eventuelt trykk inne i loopen (forårsaket av temperaturøkning) ikke vil forårsake lekkasjer? Kjenner jeg er super-skeptisk til noe som bare skal "dyttes på plass".

Lenke til kommentar

Hos meg så var det veldig vanskelig å få plass akrylrørene på plass selv med finslipet kanter. Det var ikke før jeg tilførte litt vannbasert glidemiddel, at ting lot seg montere uten å banne. Men så brukte jeg bitspower rør og bitspower multi link adapter. Kanskje ek sine saker er lettere å håndtere. Tett ble det hos meg iallfall. Rørene uten glidemiddel sitter nesten bomfast.

Lenke til kommentar

Hos meg så var det veldig vanskelig å få plass akrylrørene på plass selv med finslipet kanter. Det var ikke før jeg tilførte litt vannbasert glidemiddel, at ting lot seg montere uten å banne. Men så brukte jeg bitspower rør og bitspower multi link adapter. Kanskje ek sine saker er lettere å håndtere. Tett ble det hos meg iallfall. Rørene uten glidemiddel sitter nesten bomfast.

 

Godt å høre at det sitter, og takk for tipset om glidemiddel.

Lenke til kommentar

Kort sagt: Ja. Jeg vil påstå at de er MER tette enn de fleste andre koblinger. Men sitter også langt løsere. Hva jeg mener er en litt lengre historie:



Slanger vil utvide seg, bli myke og miste festet (hovedgrunnen til at slanger detter ut/lekker). Det samme skjer i mye mindre grad med rør (er fortsatt helt harde), og eventuell utvidelse vil bare føre til at det blir enda tettere (fordi nippelen er på utsiden, ikke innsiden).

Hovedkilden til trykk vil nok være pumpa som vil med rette kunne gi oppimot en 0,5 bar overtrykk. Dette går også helt fint. Det vil heller ikke lekke før røret detter ut, og har du så høyt trykk at røret skytes ut av nippelen, DA snakker vi trykk da. De fleste reservoirer vil nok sprenge i stykker før den tid vil jeg gjette. ^^

 

De gir i langt større grad en helt tett tilkobling frem til de fysisk faller ut. De vil ikke kunne lekke gjennom slik slanger kan finne på å gjøre, selv om de sitter på. At det mer eller mindre er enten eller, er ganske så positivt i seg selv, da du ikke får en lekkasje som er vanskelig å identifisere.

 

Men på samme tid så kan de enklere rives av. På godt og vondt. Så ett solid rykk, rett opp fra koblingen vil kunne røske den ut av koblingen, og du har vann over alt.

De passer også til andre rør av samme tykkelse. Bla. kobberrør/forkrommet kobberrør om man heller ønsker å bruke det.

 

Ps: Funket fint for min del å bare fukte røret/O-ringene. samt at du "skrur dem in".

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Kort sagt: Ja. Jeg vil påstå at de er MER tette enn de fleste andre koblinger. Men sitter også langt løsere. Hva jeg mener er en litt lengre historie:

 

Slanger vil utvide seg, bli myke og miste festet (hovedgrunnen til at slanger detter ut/lekker). Det samme skjer i mye mindre grad med rør (er fortsatt helt harde), og eventuell utvidelse vil bare føre til at det blir enda tettere (fordi nippelen er på utsiden, ikke innsiden).

 

Hovedkilden til trykk vil nok være pumpa som vil med rette kunne gi oppimot en 0,5 bar overtrykk. Dette går også helt fint. Det vil heller ikke lekke før røret detter ut, og har du så høyt trykk at røret skytes ut av nippelen, DA snakker vi trykk da. De fleste reservoirer vil nok sprenge i stykker før den tid vil jeg gjette. ^^

 

De gir i langt større grad en helt tett tilkobling frem til de fysisk faller ut. De vil ikke kunne lekke gjennom slik slanger kan finne på å gjøre, selv om de sitter på. At det mer eller mindre er enten eller, er ganske så positivt i seg selv, da du ikke får en lekkasje som er vanskelig å identifisere.

 

Men på samme tid så kan de enklere rives av. På godt og vondt. Så ett solid rykk, rett opp fra koblingen vil kunne røske den ut av koblingen, og du har vann over alt.

 

De passer også til andre rør av samme tykkelse. Bla. kobberrør/forkrommet kobberrør om man heller ønsker å bruke det.

 

Ps: Funket fint for min del å bare fukte røret/O-ringene. samt at du "skrur dem in".

 

Takk for langt og utdypende svar. Setter pris på at du tok deg tiden til å skrive dette. Føler meg nå mye tryggere på at ikke komponentene får seg et ufrivillig bad. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...