Gå til innhold

Stortinget og statsministeren OVERVÅKES


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir for dumt å si at det er USA som overvåker norge, ja de gjør nok det. Men det gjør nok mange andre land, blant annet kina og russland. Men dette går begge veier, tviler nok på at norge er helt uskyldige i dette her. Alle overvåker alle og alle tror de ligger et skritt foran, mens alle stanger hodet i veggen.

 

Eneste måten man kan slippe overvåking på er om man kobler ut pcn og kaster den på bunnen av havet.

 

Data er fremtidens krig, men vi veit dette for godt og bruker ikke data på en måte som kan ødelegge for konfidensiell informasjon. Selv venter jeg på den dagen noen hacker droner og ødelegger det som kommer i veien. Man skal være forsiktig med å gi alle ting en mulighet til å bli kontrollert, vil alltid være noen som finner en måte å ta over styringen.

Endret av deaf
Lenke til kommentar

Leste saken.

Det er i bunn og grunn kun tre land som kan stå bak dette; USA, Russland eller Kina.

Jeg er ikke sikker på hvilken av dem som er mest sannsynlig. Alle tre har store interresser internasjonalt.

Kina virker minst sannsynlig spør du meg. USA eller Russland er veldig mye mer sannsynlig. Kan godt være Russland siden de er så veldig aktive nå. USA går vel vanligvis ikke "så langt"?

Lenke til kommentar

 

Leste saken.

Det er i bunn og grunn kun tre land som kan stå bak dette; USA, Russland eller Kina.

Jeg er ikke sikker på hvilken av dem som er mest sannsynlig. Alle tre har store interresser internasjonalt.

Kina virker minst sannsynlig spør du meg. USA eller Russland er veldig mye mer sannsynlig. Kan godt være Russland siden de er så veldig aktive nå. USA går vel vanligvis ikke "så langt"?

 

Ehh, hørt om en dame ved navn Angela Merkel? ;) USA går ganske langt.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

 

 

Leste saken.

Det er i bunn og grunn kun tre land som kan stå bak dette; USA, Russland eller Kina.

Jeg er ikke sikker på hvilken av dem som er mest sannsynlig. Alle tre har store interresser internasjonalt.

Kina virker minst sannsynlig spør du meg. USA eller Russland er veldig mye mer sannsynlig. Kan godt være Russland siden de er så veldig aktive nå. USA går vel vanligvis ikke "så langt"?

 

Ehh, hørt om en dame ved navn Angela Merkel? ;)

 

Er mer konforabel med at USA spionerer på oss enn Russland.

Lenke til kommentar

Hvilken interesse skulle dette være? Det låter for meg som om dette er noe som har vært tilgjengelig veldig lenge - ingen har fått personlig informasjon lekket (iallefall ikke topper i Norges høyeste posisjoner). 10 år og ingen uhell? Eller kan vi referere til noen spesielle situasjoner eller områder hvor dette har skjedd?

Lenke til kommentar

 

 

 

Leste saken.

Det er i bunn og grunn kun tre land som kan stå bak dette; USA, Russland eller Kina.

Jeg er ikke sikker på hvilken av dem som er mest sannsynlig. Alle tre har store interresser internasjonalt.

Kina virker minst sannsynlig spør du meg. USA eller Russland er veldig mye mer sannsynlig. Kan godt være Russland siden de er så veldig aktive nå. USA går vel vanligvis ikke "så langt"?

 

Ehh, hørt om en dame ved navn Angela Merkel? ;)

 

Er mer konforabel med at USA spionerer på oss enn Russland.

 

USA spionerer på oss og vi spionerer på Russland. USA får 2 for 1 :p

Lenke til kommentar

Kina virker minst sannsynlig spør du meg. USA eller Russland er veldig mye mer sannsynlig. Kan godt være Russland siden de er så veldig aktive nå. USA går vel vanligvis ikke "så langt"?

Kina driver en ekstremt ekspansjonistisk politikk. Dette kan være et ledd i en statlig godkjent industrispionasje. Kina "angriper" vesten over alt de kan når det gjelder handel og inflytelse.

KAn bare for å nevne et eksempel jeg kjenner til fra virkeligheten. Faren min jobber innenfor offshore-sektoren. Han har jobba en del nede i Angola. Hvis et norsk skip lå til kai og lossa utstyr sendt her oppe fra og det kom et kinesisk konteinerskip måtte det norske bare dra opp ankeret og gi plassen sin til det kinesiske. Hvorfor? Fordi Kina har sagt seg villig til å levere en rekke varer og tjenester der nede. Og underbydd alle andre. Eneste forpliktelsen er førsteretten til ditten og datten.

Om fem, ti, femten år så trenger de ikke en gang disse avtalene. Da har disse landene blitt så fyllt opp av kinesiske biler, varer og maskiner at det opprettholder seg selv. De må forholde seg til Kina fordi de er de eneste som leverer reservedeler til alt det de nå har underbydd seg til å levere. Land som Angola blir avhengig av at Kina eksporterer til dem.

Og hvordan klarer Kina dette? Ja, selvsagt har de store ressurser, men det er mer. De overvåker sine konkurrenter og deres statsapparater. Det er den eneste måten de kan klare å gjennomføre denne taktikken.Så at Kina er den minst sannsynlige er jeg ikke enig i.

USA er også veldig aktuell. Vi veit alle hvor data-kåte de er på andre siden av dammen.

Så var det Russland da. Jeg tror de er den minst sannsynlige. Russland er mer ute etter å vise seg frem enn noe annet. De har noen av de samme tendensene som Kina. Men det er bare hist og pist og fullstendig elendig organisert. De er alt for splitta.

 

Men dette er bare min synsing. Kan være Island for all I know.

Lenke til kommentar

Hvilken interesse skulle dette være? Det låter for meg som om dette er noe som har vært tilgjengelig veldig lenge - ingen har fått personlig informasjon lekket (iallefall ikke topper i Norges høyeste posisjoner). 10 år og ingen uhell? Eller kan vi referere til noen spesielle situasjoner eller områder hvor dette har skjedd?

Hvis informasjon har blitt tappet i forbindelse med denne overvåkingen, hvordan kan vi vite det? De rammede (trolig politikere/samfunstopper) vil ikke gå ut med slik informasjon. Eneste grunnen til at vi har bevis på omfattende overvåking er på grunn av Snowden. Jeg tror ingen ble overrasket av informasjonen, men før Snowden så hadde ikke vi tilgang på slike beviser.

Les saken til Aftenposten, de forklarer hvor de har detektert slikt utstyr så langt.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leste saken, men jeg er ikke helt overbevist om at dette er noe "farlig" eller noe som skjer på internasjonalt nivå. For alt vi vet kan det jo være en catcher som er satt opp for å spore når farlige personer er i nærheten av historiske/viktige statsbygg - altså at det er våre egne menn som har satt dette opp.

Tenker selvfølgelig tilbake til 22 Juli. Hvis Breivik hadde hatt en telefon på seg så kunne de kanskje ha sporet ham opp i forkant av hva som skjedde og økt sikkerheten? Jeg tror dette har noe med terrortrusselen vi står ovenfor og at dette bare er for å spore opp kritiske personer som allerede er listet.

 

Såvidt jeg vet var aldri Breivik en kjent person for politiet - kan hende jeg glemmer meg bort men mener å huske at det var slik de omtalte han. Derfor fikk han gjøre som han ville og planlegge alt.

 

Alt i alt så blir det vel bare synsing.

Endret av Alkathar
Lenke til kommentar

Jeg leste saken, men jeg er ikke helt overbevist om at dette er noe "farlig" eller noe som skjer på internasjonalt nivå. For alt vi vet kan det jo være en catcher som er satt opp for å spore når farlige personer er i nærheten av historiske/viktige statsbygg - altså at det er våre egne menn som har satt dette opp.

Tenker selvfølgelig tilbake til 22 Juli. Hvis Breivik hadde hatt en telefon på seg så kunne de kanskje ha sporet ham opp i forkant av hva som skjedde og økt sikkerheten? Jeg tror dette har noe med terrortrusselen vi står ovenfor og at dette bare er for å spore opp kritiske personer som allerede er listet.

 

Såvidt jeg vet var aldri Breivik en kjent person for politiet - kan hende jeg glemmer meg bort men mener å huske at det var slik de omtalte han. Derfor fikk han gjøre som han ville og planlegge alt.

 

Alt i alt så blir det vel bare synsing.

Når et terrorangrep skjer i landet ditt, da øker du sikkerheten for at det ikke skal skje igjen. Og hvorfor skulle PST, NSM og de der si alt til en avis? Tror de virkelig at de ikke holder på noen hemligheter?

Lenke til kommentar

De har vel forsåvidt ikke sagt noe heller. Bare at de har slått av sine systemer mens de har testet det og det kan jo bety så mangt. Ja som jeg skrev så øker man sikkerheten og det har man merket om man har vært i oslo-området det siste året. Som skrevet så tror jeg at dette er våre egne folk som står bak, ikke for å følge med på våre egne topper men for å følge med på hvem som spaserer i området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...