Gå til innhold

Import charges på ebay - hva er dette?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har tydeligvis ikke giddet å trykke på:

121214import.jpg

 

Da ville du sett hva det står, og trykker du deg videre på den blå linken, hadde du fått enda mer info.

Slik som jeg forstår det har ebay nå begynt å kreve inn de utgiftene du ville hatt ved import av produktet. Altså moms og tollgebyr på varer over 200 kroner.

 

Men skal sies at jeg virkelig er spent på hvordan det funker. For det står på bildet over at det skal dekke taxes, custom duties osv, altså, du skal ikke betale noe mer for å få pakken. Men når du leser betingelsene på den linken, så kan du lese:

 

When you purchase an item through the Global Shipping Program:

  • You pay any applicable import charges upfront. There are no additional charges at delivery.

 

 

  1. Exclusions. You alone are responsible for any customs duties, taxes, surcharges, fines, penalties, or other charges which may be imposed on you by customs or tax officials after a GSP Item has successfully cleared customs and been delivered to (or made available for pickup at) the delivery address specified by you or the collection center near you that is designated by Pitney Bowes.

og dette:

 

Import charges include certain fees, such as export classification, importation risk premium, and variance fees, which are assessed by the global shipping provider as part of the services provided by the Global Shipping Program. These fees are in addition to any customs duties and taxes imposed by country tax and customs officials. For additional information about applicable fees, see the eBay Global Shipping Program Buyer Terms & Conditions.

 

Så blir litt forvirret.

 

Sitter å venter på en pakke der jeg har betalt denne nye avgiften, er på vei til Norge nå, og blir spennende å se om den faktisk kommer til meg uten at staten/tollen sikler over pakken og skal ha sitt. For om ikke USA har laget en skikkelig avtale med staten/tollen her i Norge, så betaler vi da bare et gebyr til USA for de utgiftene vi vil ha ved import av det aktuelle produktet, og så ender vi opp med å betale det samme nok en gang her i Norge, så da blir importen dobbelt så dyr.

 

Men regner med at jeg har svar på det i løpet av en uke. Pakken skal være hos meg på fredag/lørdag senest (men nå er det jo julesesong, så ting kan ta lengre tid)

 

Men det ser ut som om at når dette blir innført hos alle selgere som selger produkter fra USA og England, så er det slutt på å be dem om å merke pakken med en lavere pris, for å unngå å betale moms og tollgebyr. For da skjer fortollingen, inkludert moms automatisk ved betaling av varen.

Endret av myhken
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare for å oppdatere, fikk i dag pakken min (levert på døren) og jeg måtte ikke betale noe ekstra i alle fall, til og med verdien på pakken var verdt mer enn 200 kroner.

I tillegg "sparte" jeg jo litt penger siden dollarkursen har gått til himmels, så verdien på pakken har jo økt (mer moms) så funket fint.

 

Men jeg har sett på noen andre eksempler der Import charges blir mer enn hva moms + tollgebyr ville blitt om pakken var blitt fortollet vanlig her i Norge, så helt perfekt er ikke det systemet.

 

Men du slipper å betale dobbelt i alle fall.

Lenke til kommentar

Bare for å oppdatere, fikk i dag pakken min (levert på døren) og jeg måtte ikke betale noe ekstra i alle fall, til og med verdien på pakken var verdt mer enn 200 kroner.

I tillegg "sparte" jeg jo litt penger siden dollarkursen har gått til himmels, så verdien på pakken har jo økt (mer moms) så funket fint.

 

Men jeg har sett på noen andre eksempler der Import charges blir mer enn hva moms + tollgebyr ville blitt om pakken var blitt fortollet vanlig her i Norge, så helt perfekt er ikke det systemet.

 

Men du slipper å betale dobbelt i alle fall.

Ok, fint.

Takk for svar! :)

Det med at du sparte penger kan jo gå begge veier og… Kursen kan jo like godt dale når pakken er på vei til Norge...

 

Jaja, fordeler og ulemper med alt.

Lenke til kommentar

Sant nok. Uansett, du slipper at pakken blir liggende på Postens brevsenter for fortolling/moms etc, der den kan ligge en stund (har jeg i alle fall selv opplevd) og du betaler alt på en gang, i stedet for å betale varen på ebay og så moms og toll når du skal hente pakken.

 

Så alt i alt ikke så dårlig dette her. men spørsmålet er om selgerene da øker sine shipping kostnader.

F.eks betalte jeg nesten like mye i shipping og import charges som det produktet kostet.

 

Hadde vært spennende å vite om noen som MÅ ta betalt for import charges nå, fortsatt sender med gratis frakt. Slik jeg har skjønt det, er det alle selgere som selger produkter fra USA og trolig UK der import charges kreves.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...