Gå til innhold

Nytt kompaktkamera til fjell/skiturer.. Tips?


Anbefalte innlegg

Har pdd et Canon Powershot SH220 (tror jeg det heter). Dette er nå fire år gammelt og har tatt ca. 70 000 bilder med det. Har vært veldig fornøyd med det, men knapper, etc. begynner å bli dårlige så er vel på tide å bytte.

Hadde egentlig satt et budsjettak på 2000,- men for et gullkjøp kan jeg strekke meg til 2500,-.

Kriterier er at det skal ha kjapp oppstartstid, være solid bygget og takle både dårlige lysforhold og det å ta bilde på hvite vidder, etc. Har sett litt på Sony hx50v og Canon Powershot SX700HS . Er det noen som har erfaring med noen av disse? Har også sett litt på Panasonic tz-60 men det er dessverre litt i dyreste laget akkurat nå.

Har folk andre forslag? Hva ville DU gått for?

 

 

 

 

Edit: Etter å ha diskutert litt med innenriksministeren under frokosten har vi kommer frem til at vi kan legge i opp til 3000,-

Endret av HobbyGesel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stort sett er det fjell/natur, men går i håp om å knipsa reinsdyr og fugler (ugler) så ofte som mulig. Det med zoom er ikke så altfor viktig, men det var de tre kameraene jeg fikk anbefalt på den lokale Elkjøpen. Har selv null peiling på kamera, bortsett fra hvordan jeg tar det ut av lomma og knipser :)

Lenke til kommentar

Som sagt, zoom er ikke noe jeg vil legge for mye i, 95% av bildene vil være av fjelltopper og natur. Dyr/fugler er bare en bonus og ikke noe jeg oppsøker :) Det viktigste for min del er at det er bra mtp svært varierende lysforhold samt at det er "kjapt" + at det må passe i lomma.

 

RX100-kameraet ser meget lekkert ut, det samme med S120. SX50 blir nok for stort.

 

Kan også nevne at videoopptak ikke blir prioritert i det hele tatt, har til nå aldri filmet med noe annet enn videokamera.

Endret av HobbyGesel
Lenke til kommentar

Har folk andre forslag? Hva ville DU gått for?

 

Jeg har testet HX50v og TZ60, men har aldri brukt SX700 HS. Personlig synes jeg et kamera som Canon SX50 HS (SX60 HS) og Panasonic FZ200 er bedre valg for kompakte med mye zoom, men disse er også vesentlig større og også over prisgrensen.

 

Av "lommemodeller" med mye zoom er Panasonic TZ60 i særklasse det beste jeg har testet, ikke det at bildekvalitet er bedre enn hos konkurrentene, men en liten innebygd søker gjør det (synes jeg) mye enklere å bruke i kraftig sollys og bruk av søkeren gjør det også enklere å holde kameraet rolig. TZ60 er forøvrig et at veldig få slike kamaeraer som gir mulighet for RAW-format.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...