Gå til innhold

Oppkjøring imorgen ! Tips?


Fjåtten Marcus

Anbefalte innlegg

Så jeg har oppkjøring i morgen i lillestrøm, og kjenner jeg begynner og bli passe nervøs for hvordan det skal gå nå.

 

Vet ikke helt om jeg føler meg klar selv, men kjørelæreren mente jeg var det, så da får jeg satse på det!

 

Er det noe spesiellt man burde huske på/tenke på under oppkjøring i lillestrøm området?

 

 

Blir spennende og se !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så jeg har oppkjøring i morgen i lillestrøm, og kjenner jeg begynner og bli passe nervøs for hvordan det skal gå nå.

 

Vet ikke helt om jeg føler meg klar selv, men kjørelæreren mente jeg var det, så da får jeg satse på det!

 

Er det noe spesiellt man burde huske på/tenke på under oppkjøring i lillestrøm området?

 

 

Blir spennende og se !

 

Først og fremst må jeg si at jeg selv var svært nervøs ved oppkjøringen - det er nok helt naturlig.

 

Nå er jeg ikke fra den kanten av sør-norge, men kan vel gi noen generelle tips lell.

 

Jeg vil råde deg til å kjøre rolig og etter forholdene, sjekke speil ofte og vis hensyn til andre bilister. Stoppe når du skal i lyskryss. Husk STOP - skilt (ble testet på dette selv). Ta det med ro om det er isete vei og glatt (fikk pes for at jeg holdt fartsgrensen på 70 km vinterstid med holkeføre).

 

Noen finner ro i å småprate litt med sensor, men for min del kan dette fort skiple konsentrasjonen.

 

Du får ha lykke til. :thumbup:

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar

Jepp Jepp! Får håpe det bare er en snill sensor og ikke en gretten Mandaggretten sensor!

 

Utover det så har jeg kjørt en del i lillestrøm og sånt, så regner med det går greit. Er bare litt høyreregel jegs liter med til tider, hvorav jeg glemmer at folk skal stoppe for meg, og jeg stopper for dem istede. når jeg skal ut på en hoved vei og sånt. Regner med at det er bedre en andre veien rundt værtfall!

Lenke til kommentar

Forsøk å etablere god stemning mellom deg og sensor. Om du får han eller henne til å smile og/eller le i løpet av de første minuttene, vil du merke at litt av nervøsiteten forsvinner. Det verste er om du får en gammal gubbe som er tilnærmet taus - da kommer du til å kjøre i konstant undring om alskens uviktigheter, og nervene blir mye mer fremtredende enn nødvendig. Det viktigste du kan gjøre er å forsøke å finne sensors frekvens og tune inn på samme frekvens selv, og du vil ha gjort deg selv en stor tjeneste.

Lenke til kommentar

Så jeg har oppkjøring i morgen i lillestrøm, og kjenner jeg begynner og bli passe nervøs for hvordan det skal gå nå.

 

Vet ikke helt om jeg føler meg klar selv, men kjørelæreren mente jeg var det, så da får jeg satse på det!

 

Er det noe spesiellt man burde huske på/tenke på under oppkjøring i lillestrøm området?

 

 

Blir spennende og se !

Det første du må tenke på er å ikke være fjotten Markus, men ansvarlige markus ^^,

 

Spøk til side, så skal du ALLTID tenke sikkerhet. Sensor vil bare stryke deg dersom du gjør feil som setter deg selv eller andre i fare. Gode eksempler på det er vikepliktsbrudd, direkte skiltbrudd(ikke et direkte faremoment), kjøre for fort, ta "sjanseluker" når du skal ut på ny vei osv. Om du kjører litt for sakte, eller stopper for å slippe ut en bil du ikke har vikeplikt for(som mange nye sjåfører gjør, siden de ikke vet om de har vikeplikt), så vil du ikke stryke av den grunn, med mindre du gjør det hele tiden.

Du burde heller vært urolig hvis du ikke følte deg nervøs ;)

Tenk sikkerhet hele tiden, så går det der helt fint :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gikk desverre ikke greit!

 

Hadde ett uhell på motorveien inn på mot oslo. Hvor det var 4 felt. Og jeg lå I midten, og var på vei mot en lastebil I høyrefelt for meg, som begynte og blink rett før jeg kjørte inn på siden av han. Så fikk litt panikk og styrte over I det venstre feltet jeg hadde uten og blinke ellerno..

 

Var utrolig stresset av og sitte med den sensoren og hvordan han snakket og sånt. Så satt og svettet hele turen. ! Fikk bekjed av kjørelæreren min at det der er aldri noe jeg ville gjort til vanlig, og det visste han! Så helt grei uflaks. Men prøver på nytt I januar ! :)

Lenke til kommentar

Det gikk desverre ikke greit!

 

Hadde ett uhell på motorveien inn på mot oslo. Hvor det var 4 felt. Og jeg lå I midten, og var på vei mot en lastebil I høyrefelt for meg, som begynte og blink rett før jeg kjørte inn på siden av han. Så fikk litt panikk og styrte over I det venstre feltet jeg hadde uten og blinke ellerno..

 

Var utrolig stresset av og sitte med den sensoren og hvordan han snakket og sånt. Så satt og svettet hele turen. ! Fikk bekjed av kjørelæreren min at det der er aldri noe jeg ville gjort til vanlig, og det visste han! Så helt grei uflaks. Men prøver på nytt I januar ! :)

 

Ok, det var synd, men ikke noe uvanlig, ei heller en krise. Mange trenger flere forsøk før de står.

 

Foreslår at du øver en del frem til neste oppkjøring og terper på situasjoner du synes er vanskelig.

 

Når jeg kjørte opp var jeg overhodet ikke "utlært". Sagt på en annen måte følte jeg ikke 100% kontroll når jeg kjørte bil. Denne følelsen satt i flere år grunnet at jeg ikke eide bil og kjørte svært sjelden. Det var først etter noen måneder i min første jobb (hvor jeg måtte kjøre mye i jobbsammenheng) at jeg ble trygg på å kjøre til daglig.

 

Med andre ord kreves det ofte ekstra energi å kjøre riktig når man er under opplæring og samtidig har en del nervøsitet,. Utfallet kan bli at man stryker på oppkjøringen.

 

Jeg håper det ordner seg i januar! Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...