Gå til innhold

Hvorfor bruker ikke Norge oljepengene?


Anbefalte innlegg

Hvis du vil forstå det, ta noen økonomifag på skolen så skjønner du nok fort at det ikke er så lett å få kabalen til å gå opp.

Vil no påstå at man ikkje treng økonomifag for å forstå at man ikkje kan bruke opp alt av penger på kort tid.

 

Vil no påstå at alle som tenker litt over det burde komme frem til det samme etter kvart. Sunn fornuft ? :D

 

Og du sitter å sammenligner Norge med andre land, Norge er sikkert ein av de værste landene å bygge vei i, i danmark kunne de "nesten" ligge veien rett oppo bakken, i Norge må du grave noko jævlig.

 

Ein eller anna danske snakket om at de brukte 2-3 år på å forbedre hele veinettet sitt i danmark, her bruker de 3 år bare på 500m med sprening enda de jobber kontinuerlig.

 

Norge er langt i fra perfekt, men eg kommer ikkje på eit eneste land som er så "bra" som Norge når det kommer til løsninger. Regjeringen er gjerne ute å kjører, ventetider og slikt er gjerne litt langt, men i det minste får vi hjelp :p

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Mer penger en det vi tjener? Norge bruker bare 4% av det vi tjener. Hva med de 96% som vi kunne lage en vei med?

 

Med en slik tankegang så vil Norge bli ett U-land så snart det ikke er mer olje igjen.

Men du sa nettopp at Norge bruker mer enn det vi tjener. .. Norge bruker bare 4%

Noe som betyr at vi tjener mere enn det vi bruker.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis du vil forstå det, ta noen økonomifag på skolen så skjønner du nok fort at det ikke er så lett å få kabalen til å gå opp.

Vil no påstå at man ikkje treng økonomifag for å forstå at man ikkje kan bruke opp alt av penger på kort tid.

 

Vil no påstå at alle som tenker litt over det burde komme frem til det samme etter kvart. Sunn fornuft ? :D

 

Og du sitter å sammenligner Norge med andre land, Norge er sikkert ein av de værste landene å bygge vei i, i danmark kunne de "nesten" ligge veien rett oppo bakken, i Norge må du grave noko jævlig.

 

Ein eller anna danske snakket om at de brukte 2-3 år på å forbedre hele veinettet sitt i danmark, her bruker de 3 år bare på 500m med sprening enda de jobber kontinuerlig.

 

Norge er langt i fra perfekt, men eg kommer ikkje på eit eneste land som er så "bra" som Norge når det kommer til løsninger. Regjeringen er gjerne ute å kjører, ventetider og slikt er gjerne litt langt, men i det minste får vi hjelp :p

 

Mens norge diskuterer plastposeavgifter så driver de andre landene med å oppgradere forsvaret osv

Lenke til kommentar

 

Men du sa nettopp at Norge bruker mer enn det vi tjener. .. Norge bruker bare 4%

Noe som betyr at vi tjener mere enn det vi bruker.

 

 

Som jeg antydet ganske TYDELIG var at vi bruker mer enn vi tjener når man ser bort fra oljepengene... håper du forstår nå hva jeg mener.

 

Olje er KUN en midlertidig inntekt... enten leser du ikke hva jeg skriver ellers så forstår du bare ikke enkle grunnleggende ting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mens norge diskuterer plastposeavgifter så driver de andre landene med å oppgradere forsvaret osv

 

 

Du sammenligner Norge med alle andre land hele tiden på visse punkt... du finner alltid ett land som er bedre enn oss på hvert punkt, det du ikke finner er ett land som er bedre som helhet.

 

Husk at Norge er det landet som er kåret til VERDENS BESTE LAND Å BO I flest ganger, siste gang i år.

 

Da må vi vel gjøre noe riktig, ikke sant?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

 

 

Mer penger en det vi tjener? Norge bruker bare 4% av det vi tjener. Hva med de 96% som vi kunne lage en vei med?

 

Med en slik tankegang så vil Norge bli ett U-land så snart det ikke er mer olje igjen.

Men du sa nettopp at Norge bruker mer enn det vi tjener. .. Norge bruker bare 4%

Noe som betyr at vi tjener mere enn det vi bruker.

 

 

De 96% brukes til å forvalte pensjonen til alle i norge. Vi har allerede alt for lite penger for å betale pensjon nok til alle, så dersom du vil ha pensjonen din får du slutte å klage, og heller utdanne deg til noe nyttig som kan løse oljeproblemet.

Lenke til kommentar

Norges statsbudsjett er på litt over 1350 milliarder kroner. Altså utgiftene. Statens inntekter er på ca 1600 milliarder. Så vi går med overskudd, inkludert olje. Problemet er at det koster AS Norge rundt 260'000kr pr person som bor i dette landet til å drifte det.

Isolert sett føler jeg meg litt snytt iom jeg betaler rundt 240k i skatt, er relativt frisk, ingen barn og belaster samfunnet ganske minimalt

 

Men de 4% du snakker om, det er avsatt avkastning fra oljefondet. Politisk vedtatt ikke minst. Veit ikke om du fikk med deg at Norges Bank nettopp satt ned renta til 1,25%.. Epic fail

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvis du vil forstå det, ta noen økonomifag på skolen så skjønner du nok fort at det ikke er så lett å få kabalen til å gå opp.

Vil no påstå at man ikkje treng økonomifag for å forstå at man ikkje kan bruke opp alt av penger på kort tid.

 

Vil no påstå at alle som tenker litt over det burde komme frem til det samme etter kvart. Sunn fornuft ? :D

 

Og du sitter å sammenligner Norge med andre land, Norge er sikkert ein av de værste landene å bygge vei i, i danmark kunne de "nesten" ligge veien rett oppo bakken, i Norge må du grave noko jævlig.

 

Ein eller anna danske snakket om at de brukte 2-3 år på å forbedre hele veinettet sitt i danmark, her bruker de 3 år bare på 500m med sprening enda de jobber kontinuerlig.

 

Norge er langt i fra perfekt, men eg kommer ikkje på eit eneste land som er så "bra" som Norge når det kommer til løsninger. Regjeringen er gjerne ute å kjører, ventetider og slikt er gjerne litt langt, men i det minste får vi hjelp :p

 

Mens norge diskuterer plastposeavgifter så driver de andre landene med å oppgradere forsvaret osv

 

Ærligtalt ser eg ikkje behovet for oppgradering av forsvar. Selg de satans tanksa og bygg sykehus.

Mener 1 tanks tilsvarer 1 sykehus ells.

 

Det er som einstein sa:" I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."

Blir nok atomkrig av eit slag, noe vi ikkje har noe som helst av. Den 1 tanksen vi har kjøpt i løpet av eit år (eller alle F16 flyene, eller you name it) kommer ikkje til å spille ein trille om det blir krig :p

NATO got over back anyways.

 

Hele denne posten virker som du bare har lagd for å provosere, for ingen...og da mener eg ingen kan være så trangsynt.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvis du vil forstå det, ta noen økonomifag på skolen så skjønner du nok fort at det ikke er så lett å få kabalen til å gå opp.

Vil no påstå at man ikkje treng økonomifag for å forstå at man ikkje kan bruke opp alt av penger på kort tid.

 

Vil no påstå at alle som tenker litt over det burde komme frem til det samme etter kvart. Sunn fornuft ? :D

 

Og du sitter å sammenligner Norge med andre land, Norge er sikkert ein av de værste landene å bygge vei i, i danmark kunne de "nesten" ligge veien rett oppo bakken, i Norge må du grave noko jævlig.

 

Ein eller anna danske snakket om at de brukte 2-3 år på å forbedre hele veinettet sitt i danmark, her bruker de 3 år bare på 500m med sprening enda de jobber kontinuerlig.

 

Norge er langt i fra perfekt, men eg kommer ikkje på eit eneste land som er så "bra" som Norge når det kommer til løsninger. Regjeringen er gjerne ute å kjører, ventetider og slikt er gjerne litt langt, men i det minste får vi hjelp :p

 

Mens norge diskuterer plastposeavgifter så driver de andre landene med å oppgradere forsvaret osv

Ærligtalt ser eg ikkje behovet for oppgradering av forsvar. Selg de satans tanksa og bygg sykehus.

Mener 1 tanks tilsvarer 1 sykehus ells.

 

Det er som einstein sa:" I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."

Blir nok atomkrig av eit slag, noe vi ikkje har noe som helst av. Den 1 tanksen vi har kjøpt i løpet av eit år (eller alle F16 flyene, eller you name it) kommer ikkje til å spille ein trille om det blir krig :p

NATO got over back anyways.

 

Hele denne posten virker som du bare har lagd for å provosere, for ingen...og da mener eg ingen kan være så trangsynt.

Da må Norge forsvare seg med plastposer mens Russland ypper med oss :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er off topic, men det var også ein del som ikkje såg vitsen med eit forsvar i slutten av 30-åra. Hadde ikkje Finland bite frå seg så godt som dei gjorde vinteren 1940 hadde vel Sovjetunionen teke heile landet. Og litt seinare kom 9. april...

 

Når det gjeld oljefondet har eg lese ein eller annan stad at dei samla pensjonsforpliktelsane til Staten er langt større enn det som finst i oljefondet. Dermed har ein eit problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mer penger en det vi tjener? Norge bruker bare 4% av det vi tjener. Hva med de 96% som vi kunne lage en vei med?

 

Det vi får av inntekter av oljevirksomheten, er egentlig ikke en "inntekt". Det er en type kapital (olje på havbunnen), omgjort til en annen type kapital (aksjer på verdensmarkedet). Det ville vært ganske urettferdig for fremtidige nordmenn om kun én generasjon konsumerte alle naturressursene vi har vært så heldige å finne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Mer penger en det vi tjener? Norge bruker bare 4% av det vi tjener. Hva med de 96% som vi kunne lage en vei med?

 

Med en slik tankegang så vil Norge bli ett U-land så snart det ikke er mer olje igjen.

Men du sa nettopp at Norge bruker mer enn det vi tjener. .. Norge bruker bare 4%

Noe som betyr at vi tjener mere enn det vi bruker.

Vi kan bruke maks 4% av oljeinntektene som er rentene fra oljefondet bedre kjent som handlingsregelen. Det jeg skrev er den delen av handlingsregelen som er mest kjent og som de fleste vet om, det mange ikke har fått med seg var at tanken bak var at disse pengene skulle investeres i skole, forskning, skatteletter og ikke minst infrastruktur slik som veier som du nevner. Dessverre har ikke det blitt fulgt av tidligere regjeringer, for hadde de gjort det ville vi hatt mer enn nok penger til veier uten bompengene som partiene fra SV til og med Høyre støtter opp om (FrP er de eneste som er imot).

 

Trekker man fra oljeinntektene går Norge med et stort underskudd som før eller siden vil måtte hentes inn, og da er et neppe lurt og bruke mer penger utover handlingsregelen.

Endret av Libertyan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Vi er verdens rikeste land. Hvorfor må det være bomstasjoner over alt og man må betale for alt sammen. Kan ikke Norge betale? Det er akkurat som om noen har en diamant og skryter av den uten å selge den til man dør. Norge er et av verdens gjerrigste land. Noen må vente i måneder for å gå på sykehus. Noen dør av kreft før de kommer på sykehus

 

Som flere poengterer her så er pengene ikke for vår generasjon, men framtidige generasjoner. Poenget er også å bruke penger dersom det er nødvendig, og en bruker en god del summer i hvert statsbudsjett.

 

Bompenger? Når man tar penger fra folket for å bygge en vei... Verdens rikeste land burde vel få rå til det. Norge betaler INGENTING

 

Da har du nok misforstått hele poenget med oljepengene.

Lenke til kommentar

Hvorfor er Sverige mye bedre? Gratis barnehage, gratis fritidsaktiviteter som fotballtrening, gratis mat på skolen.

Og så kommer Norge som er verdens rikeste land og gjør ingenting. Sverige har ikke olje engang

 

Sverige er ikke mye bedre... å bruke en usann påstand som argument blir dumt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor er Sverige mye bedre? Gratis barnehage, gratis fritidsaktiviteter som fotballtrening, gratis mat på skolen.

Og så kommer Norge som er verdens rikeste land og gjør ingenting. Sverige har ikke olje engang

 

Sikkert fordi at de jobber hardt og ikke har oljen som sovepute. Nordmenn sitter bare på nettforum og klager :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...