Gå til innhold

Ebøker i fritt format - finst det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Nasjonalbiblioteket tilbyr bøker som pdf for gamle bøker der opphavsretten er gått ut. I tillegg kan ein bla i bøker frå før 2000 (Den digitale bokhylla), men desse kan ikkje lastast ned. Dessutan tykkjer eg at det er noko tungvint å bla i bøkene der.

 

Eg ser for meg at det burde vere mogeleg å kjøpe bøker som pdf på same måten som at det er mogeleg å kjøpe musikk som mp3, slik at ikkje mistar innhaldet ved oppgradering eller byte av PC eller anna utstyr. Dersom det ikkje finst forlag eller bokhandlar som tilbyr dette kjem nok ikkje eg til å kjøpe andre bøker enn dei som består av papir.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjøpte min første e-bok for to dager siden hos ark.no. Jeg har kopiert den og endret format og alt mulig og alt virker. Den har vannmerke, heter det visst, så mitt navn står i boka slik at jeg ikke skal spre den. Men bortsett fra at det står at jeg eier boka på første side, er boka like god som en en laster ned ulovlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er akkurat noko slikt som eg er ute etter. Eg legg merke til at når ein går inn på søkjeresultata (eksempel) står det info om formatet til høgre på sida. Dersom bøkene er "vassmerka" er det nok slik som du seier. I andre tilfelle står det at det er brukt DRM, og då vil ein ikkje kunne gjere som ein vil med bøkene.

 

Dette ser bra ut. Eg håpar at utvalet av ebøker vert større, og at flest mogeleg av desse vert "vassmerka" framfor at dei vert belemra med DRM.

Lenke til kommentar

Dette er akkurat noko slikt som eg er ute etter. Eg legg merke til at når ein går inn på søkjeresultata (eksempel) står det info om formatet til høgre på sida. Dersom bøkene er "vassmerka" er det nok slik som du seier. I andre tilfelle står det at det er brukt DRM, og då vil ein ikkje kunne gjere som ein vil med bøkene.

 

Dette ser bra ut. Eg håpar at utvalet av ebøker vert større, og at flest mogeleg av desse vert "vassmerka" framfor at dei vert belemra med DRM.

Jeg har ingenting imot et slikt merke på boka mi. Har ingen planer om å spre den. Jeg vet ikke hvordan DRM virker og har angst for dette. Det er vel sånn at når du har flyttet boka mellom ulike harddisker noen ganger, så slutter den å virke. Det skjedde med en Office pakke jeg hadde kjøpt. Jeg måtte reinstallere operativsystemet og alt annet på en pc jeg var plaget med. Dette gjorde jeg mange ganger og til slutt sa Office-dvd'en at nå fikk jeg ikke lov å installere flere ganger og den sluttet å virke. I det øyeblikk ble en piratnedlaster født!

 

Det finnes jo programmer som fjerner DRM og slikt. Jeg lastet ned et slikt program for å fjerne vannmerket før jeg undersøkte hva det egentlig var. Når jeg forsto det, fant jeg ut at jeg ikke hadde bruk for programmet.

 

Jeg kommer til å kjøpe flere bøker med vannmerke, men tør ikke kjøpe DRM (eller hva det heter) før jeg vet nøyaktig egenskapene til dette.

 

Herlig med e-bøker da vanlige bøker tar plass og jeg sliter litt med å lese teksten da jeg ser litt dårlig. Kjøpte nylig en Kindle Paperwhite også. Fantastisk skjerm!

 

Men best av alt, synes jeg, er å bruke pdf-format på pc og lese med Fox-it. Boka jeg kjøpte hos ark. no var NORSK GRAMMATIKK: RIKSMÅL OG MODERAT BOKMÅL i epub-format. Boka finnes ikke i papirutgave engang. Så konverterte jeg den til pdf og leser på datamaskinen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...