Gå til innhold

Maskinen starter ikke med ny printer


Anbefalte innlegg

Hei til dere kloke deltakere på dette fornemme forumet ;)

 

Jeg har et noe forunderlig problem. Forrige uke kjøpte jeg en ny skriver, en HP Photosmart 7660. Installasjonen av drivere til printereen gikk smertefritt og jeg var lykkelig en stakket stund.

Neste gang jeg skulle starte maskinen ville den ikke boote. Den startet og alt så ut som normalt ut i noen sekunder til logo/skjermbildet til hovedkortprodusenten kom opp på skjermen. Og der stoppet moroa. Jeg forsøkte en liten re-start, men samme skjedde igjen. Hovedkortet mitt er av merket Epox og typebetegnelsen er 4PEA+. På hovedkortet finnes et display som forteller hvor llangt maskinen kommer i oppstarten, og den stopper hver gang på 52, noe som ifølge manualen betyr "Test all memory (clear all extended memory to 0).

Deretter koblet jeg fra USB2 kabelen til printeren og restartet på nytt. Maskinen startet deretter som normalt igjen. Litt eksperimentering har vist at jeg kan koble inn USB kabelen umiddelbart etter at oppstartprosessen er over det som vises i displayet på hovekortet som 52, og alt vil fungere tilfredstillende.

Så endelig til det intrikate spørsmået: Hva er det som forårsaker dette problemet, og finnes det noen mulighet for å gjøre innstillinger i Bios som kan gjøre at jeg kan fortsette å starte maskinen min uten å nappe ut USB kabelen først? Eventuelt er det bugs i printersoftware som er årsaken? Printeren er jo ganske ny i markedet.

Jeg setter stor pris på all hjelp og innspill som kan hjelpe meg med å finne ut av problemet da jeg er ganske lat og ikke har lyst til å stappe USB ledninger inn og ut av koblingspanelet bak på maskinen min i det evindelige.

 

På forhånd takk :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge PCn stopper i oppstart rekker jo ikke printersoftwaren å bli lest inn. Tror det kan være problemer relatert til selve USB-porten.

 

Hva skjer dersom du setter inn andre enheter i USB-porten som er av samme type som printeren (1.1 / 2.0)?

 

Har du forsøkt flere USB-kontakter på evt. andre "brackets"?

Lenke til kommentar

Så lenge PCn stopper i oppstart rekker jo ikke printersoftwaren å bli lest inn. Tror det kan være problemer relatert til selve USB-porten.

 

Hva skjer dersom du setter inn andre enheter i USB-porten som er av samme type som printeren (1.1 / 2.0)?

 

Har du forsøkt flere USB-kontakter på evt. andre "brackets"?

Lenke til kommentar

Hei Kavrom

 

Printeren skal ifølge selgeren på ElKjøp støtte USB 2.0 (uten at dette dermed betyr at den virkelig gjør det) I følge manualen til printeren står det oppført USB 2.0 oppkoblet til Mac, mens det ikke står noe spesifikt om USB når man kjører MS. Jeg bruker MS XP pro.

 

Gry

Lenke til kommentar

Hei Oslo72

 

Jeg har forsøkt å sjonglere mellom forskjellige tilkoblinger på maskinen. Dette hovedkortet har 2 USB 2.0 porter på selve hovedkortet, og to på en egen bracket. Virkningen er desverre lik på alle kontakter. Jeg har scanner, og digitalt kamera koblet til USB på maskinen fra før, og disse enhetene fungerer som de skal. Har forresten en liten merkverdighet med kameratilkoblingen også. Hvis jeg kobler til kameraet etter at maskinen er startet går maskinen i stå. Med andre ord, kameraet må alltid kobles til maskinen med power on før oppstart. Etter at maskinen er startet med kameraet på kan derimot kameraet kobles til og fra uten problemer.

Forvirret?

 

Gry :-)

Lenke til kommentar

har du sjekket at printeren ikke trekker for mye strøm fra usb porten da ? Den vil jo mest sansynlig slå seg på rett etter at du har boota maskinen din, og en printer trekker som oftes endel strøm i oppstarten, se om du kan få lånt en usb hub med strøm, plugg printeren i den først. kansje det kan ordne problemet ditt ?

Lenke til kommentar
Hei Oslo72

 

Jeg har forsøkt å sjonglere mellom forskjellige tilkoblinger på maskinen. Dette hovedkortet har 2 USB 2.0 porter på selve hovedkortet, og to på en egen bracket. Virkningen er desverre lik på alle kontakter.  Jeg har scanner, og digitalt kamera koblet til USB på maskinen fra før, og disse enhetene fungerer som de skal. Har forresten en liten merkverdighet med kameratilkoblingen også. Hvis jeg kobler til kameraet etter at maskinen er startet går maskinen i stå. Med andre ord, kameraet må alltid kobles til maskinen med power on før oppstart. Etter at maskinen er startet med kameraet på kan derimot kameraet kobles til og fra uten problemer.

Forvirret? 

 

Gry  :-)

Som nevnt over kan det nok tyde på at strømforsyningen til printeren trekker for mye strøm ut av USB-porten. Forsøk å KUN ha skriveren koblet til USB-porten, og kutt ut kamera og det andre. Ville uansett ha skaffet meg en USB-hub med egen strømforsyning - det sparer hovedkortet for en god del...

 

Hvor stor strømforsyning har du på PCn - og hva slags PC har du (prosessor, harddisker, skjermkort etc..)?

 

Tror nok uansett at vi kan se bort fra defekte drivere og Servicepacks i Windows, da det virker som den stopper før dette leses inn.

 

EDIT: Ok - skriveren har altså egen strømforsyning... Prøv allikevel å starte opp med BARE skriveren koblet til USB-porten.

Lenke til kommentar
Tror du må ha servicepack 1 for støtte til usb 2.0

Japp - i realiteten... men her stopper det jo før maskinen kommer så langt...

 

Dessuten har jeg flere USB2.0 enheter koblet til min maskin, uten å ha SP1 installert. Alle fungerer utmerket - og ingen er avhengig av USB2.0-hastigheten.

 

Forsøk med litt innstillinger i BIOS som sier noe om USB. Blir vel bare et skudd i blinde, men nød lærer ... osv ...

Lenke til kommentar

Kan det være kombinasjonen av de forskjellige enhetene som gir deg problemer.

Hvis du bare har skriveren tilkoblet, har du samme problem da?

(Ta ut scanner og kamera).

 

Hvis de forskjellige usb enhetene dine går på forskjellig hastighet kan det jo krølle til litt? Litt far-fetched men du kan jo prøve?

Lenke til kommentar

Takk for alle gode forslag. I og for seg har problemet løst seg, men ikke på den måten jeg ville forventet. Jeg har med stor entusiasme forsøkt alle forslag, men ingenting har hjulpet. Når jeg nå sist skulle starte maskinen, glemte jeg å dra ut USB kontakten til printeren, og merkelig nok startet maskinen uten problemer. Lettere rystet måtte jeg faktisk kikke bak på maskinen for å se om pluggen kunne ha falt ut, men den satt der den skulle. Vel, bare for å teste at alt fungerer har jeg restartet maskinen 2 ganger med printeren tilkoblet, og begge gangene har oppstarten gått prikkfritt. Mysterienes tid er ikke forbi ser det ut til. Nå kan jeg bare sitte tilbakelent og vente og se om dette varer.

 

Takk

 

Gry :p:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...