Gå til innhold

Hodetelefoner til mixing av musikk


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat nå en stk Shure SRH 400, men disse er lukket og egner seg dårlig for mixing av musikk. Jeg er nå på jakt etter et stk åpne hodetelefoner og tror dette er rette plassen å spørre om råd.

Jeg har lest litt frem og tilbake, men er ikke blitt noe særlig klokere. Så om noen har en anbefaling er jeg meget åpen for det. Max-pris blir vel rundt 2500 ich. anyone?

edit: er det tilfeldigvis moms på hodetelefoner om jeg f.eks kjøper via ebay eller amazon?

Endret av insomeseriousproblems
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I hvilken sammenheng engner lukkede hodetelefoner seg dårlig til mixing?

 

Vel, sluttproduktet overført til f.eks høyttalere høres annerledes ut en på hodetelefonene dvs. ikke bra. Må tweake mye forskjellige for at jeg får det jeg er på jakt etter. De åpne gir et mer naturlig lydbilde og er det nærmeste man kommer vanlige høyttalere.

 

Nå kan også sikkert google forklare dette mye bedre enn meg, og gå mer i dybden på problemet

Lenke til kommentar

Sennheiser HD600 egner seg godt til det bruket så lenge du vil mikse og høre det flatt.

 

http://www.netonnet.no/art/lyd-og-hodetelefoner/hodetelefoner/apne/sennheiser-hd600/094743.3197/

 

Vet ikke hvor mye Shure frisker opp lyden på SRH440, men på SRH240 synes jeg det ble litt mye exiter som virkelig ødela diskanten på elektronisk musikk, mens de funka bra på klassisk, ellers var lyden overraskende bra til prisen.

 

Hvis du vil ha noe som høres bra ut med litt ektra bass og diskant kan du sjekke Sennheiser HD650. De er nok mer lik Shure i at de får ting til å høres bra ut uten at de blir for dårlig til å mikse med hvis du tar hensyn. Du bør aldri mikse kun med hodetelefoner, for da blir du så og si garantert å bomme på overføringen til høyttalere. Test ofte på høyttalere også, så sparer du deg den ergelsen.

Lenke til kommentar

Sennheiser HD600 egner seg godt til det bruket så lenge du vil mikse og høre det flatt.

 

http://www.netonnet.no/art/lyd-og-hodetelefoner/hodetelefoner/apne/sennheiser-hd600/094743.3197/

 

Vet ikke hvor mye Shure frisker opp lyden på SRH440, men på SRH240 synes jeg det ble litt mye exiter som virkelig ødela diskanten på elektronisk musikk, mens de funka bra på klassisk, ellers var lyden overraskende bra til prisen.

 

Hvis du vil ha noe som høres bra ut med litt ektra bass og diskant kan du sjekke Sennheiser HD650. De er nok mer lik Shure i at de får ting til å høres bra ut uten at de blir for dårlig til å mikse med hvis du tar hensyn. Du bør aldri mikse kun med hodetelefoner, for da blir du så og si garantert å bomme på overføringen til høyttalere. Test ofte på høyttalere også, så sparer du deg den ergelsen.

Var innom Sennheiser HD650, og den er definitivt på listen. Jeg har også sett litt nærmere på AKG 612/712 og beyerdynamic 990 pro. Jeg er fullt klar over at det alltid finnes bedre muligheter, men da må man vel et stykke over mitt budsjett?

 

SRH440 er defintivt godt til sitt bruk, men i dette tilfellet not so much. Den har garantert litt av de samme kvaliteter som 240.

 

I forhold til mitt forbruk, så må det nesten bli headphones inntil videre. Jeg er klar over at det ikke er ideelt, men bor tett på mange andre mennesker og det ville blitt dårlig stemning med høyttalere.

 

Kom forøvrig over en plugin som heter "Redline Monitor" som visstnok skal funke bra for å kontre mixing i headphones. Den er ikke utprøvd pr.nå, men det er på agendaen.

 

Endret av insomeseriousproblems
Lenke til kommentar

Alle de du har valgt ut egner seg, men det er en del små forskjeller i respons. P.g.a hvordan hørselen fungerer ønsker du heller ikke en linjalrett frekvensrespons, for det høres umusikalsk/unaturlig ut. Ingenting som ikke lar seg fikse med rimelig lik mastering, for du mikser uansett konsistent hvis du bruker samme hodetelefon til alt. Det kan være lurt å kjøpe en rimelig høyohmig slik at du får en bra dempefaktor som kontrollerer elementene bedre. 150-300 ohm er et kompromiss som stort sett funker uten dedikert forsterker, mens noe over det bør du ha noe som er designet for formålet.

Lenke til kommentar

 

I hvilken sammenheng engner lukkede hodetelefoner seg dårlig til mixing?

Vel, sluttproduktet overført til f.eks høyttalere høres annerledes ut en på hodetelefonene dvs. ikke bra. Må tweake mye forskjellige for at jeg får det jeg er på jakt etter. De åpne gir et mer naturlig lydbilde og er det nærmeste man kommer vanlige høyttalere.

 

Nå kan også sikkert google forklare dette mye bedre enn meg, og gå mer i dybden på problemet

 

 

Man har jo alltid bare èn klokke på øret :p Midt i sangene er det deilig å ta på lukka hodetelefoner. Jeg har brukt Dt770 80ohm i mange år. Hilsen en GAMMEL DJ :p

Lenke til kommentar

 

 

Alle de du har valgt ut egner seg, men det er en del små forskjeller i respons. P.g.a hvordan hørselen fungerer ønsker du heller ikke en linjalrett frekvensrespons, for det høres umusikalsk/unaturlig ut.

Tror ikke jeg skjønner hva du mener her. mulig å utdype?

 

 

 

 

Man har jo alltid bare èn klokke på øret :p Midt i sangene er det deilig å ta på lukka hodetelefoner. Jeg har brukt Dt770 80ohm i mange år. Hilsen en GAMMEL DJ :p

Som DJ holder det vel med et av øra inni et stk. lukkede klokker? Det blir vel heller et must, fordi med de åpne får du ikke mye hvile.

Endret av insomeseriousproblems
Lenke til kommentar

Tror ikke jeg skjønner hva du mener her. mulig å utdype?

 

Det er alltid en lærekurve uansett hvilken hodetelefon du velger.

Alle de du har valgt ut er gode til sitt bruk.

 

Grunnen til at jeg foretrekker Sennheiser er fordi dem har en naturlig lyd. Den er ikke spesielt sukret eller syltet, den høres greit laidback ut uten å være sløv men er samtidig der med stort soundstage og godt forhold mellom bass/diskant og oppløsning på lyden. Det er ingenting som skurrer i midbassen og mellomtonen er kledelig litt tilbaketrukket. Alle de andre du har valgt ut har mer diskant, mens de fleste nok har mer bass. Dette er det de fleste foretrekker, men samtidig blir det feil når du drar opp volumet en del. Jeg synes det er EQ'en sin jobb fikse dette, ikke hodetelefonen. Den burde være høvelig nøytral for å ikke forlede deg for mye i miksen.

 

Har du muliget så ta med deg materiale du kjenner godt og hør på de forskjellige hodetelefonene samtidig. Da er det nok enklere å velge det som du er mest komfortabel med. Når jeg skulle ha meg høyttalere hadde jeg valgt ut et par som virket veldig bra, men når jeg fikk testet dem sammen med mange andre hørtes dem verst ut av alle.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at lydbildet burde være så nøytralt som mulig i dette tilfellet. Det at det er lagt til ekstra bass, kompresjon etc. gjør jo at sluttproduktet blir litt for mye/lite (har erfart dette flere ganger).

Har trålet google de siste dagene og jeg tror jeg har fått en god oversikt over markedet. Riktignok, så går sennheiser-600 mye igjen og blir varmt anbefalt av en mengde reviews. Det er vel også bedre å investere noen kroner ekstra om man først skal ha noen kvalitetsklokker.

Jeg har vel endel hi-fi butikker rundt omkring og det blir vel aktuelt med en tur innom for å teste diverse modeller.

takk for utfyllende svar og hjelp. setter pris på det :)

Lenke til kommentar

Som DJ holder det vel med et av øra inni et stk. lukkede klokker? Det blir vel heller et must, fordi med de åpne får du ikke mye hvile.

 

 

Som DJ er det en fordel med lukkede fordi det er lettere å konsentrere seg om neste låt uten å bli forstyrret av den som spilles.

 

Men til miksing av musikk i studio er åpene hodetelefoner å foretrekke som insomeseriousproblems sier fordi lyden er mer lik som når du spiller gjennom høttalere.

 

Jeg er meget fornøyd med mine Sennheizer HD 25-1 II som er blandt de mest nøytrale hodetelefonene på markede. Men de er lukket, og har omtrent ingen romfølelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...