Gå til innhold

Er hoverkortet ødelagt?


Nvidia

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Satte i dag sammen en ny pc med følgende komponenter:

 

 

NZXT Phantom 820 (kabinett)

Evga X99 Classified
Evga GeForce GTX 780ti
Intel Core i7 5820k
Corsair H100i
Corsair Dominator Platinum 16GB DDR4 2666mhz
Corsair AX860
Auzentech x-Fi Home Theater HD (lydkort)
Samsung 840 Pro 256GB
Samsung 840 EVO 1000GB
Logitech G19s
Logitech G400s
Skrudde forsiktig inn alt av hardware untatt skjermkortet til og begynne med, og koblet til alt av kabler fra PSU til hovedkort, vannkjøler SSDer osv, og dobbeltskjekket at alt var riktig koblet.
Hadde ikke ryddet i kabler enda (legge bak hovedkort brett osv)
og satte først bare inn ett gammelt GeForce 9500GS skjermkort
som ikke trengte PCI-E kabler bare for og se at maskinen startet.
Maskinen fungerte tilsynelatende fint, og jeg bestemte meg for å opdatere Bios til nyeste versjon, etter dette satte jeg ram brikkene til XMP profil via Bios, skiftet boot rekefølgen på SSD'ene og slo av maskinen og koblet fra strømmen.
Litt senere på dagen begynte jeg med og rydde opp i kabler og fikk lagt de så det så ryddig og pent ut i kabinettet, og installerte så GeForce 780ti kortet og plugget i både 8-pin og 6-pin PCI-E pluggene til kortet.
Satte så i strømmen igjen og startet opp maskinen og skulle til og installere Windows 7.
Etter ett par minutter kjente jeg en svak røyk lukt komme fra PC'en og slo den øyeblikkelig av og trakk ut strømmen.
Sidedør på kabinett var ikke satt på så kjente heldigvis lukten ganske kjapt.
(installasjon av Windows 7 foregikk fortsatt og PC'en hang ikke opp da dette skjedde)
Luktet rundt om i kabinettet og det ser ut til at det er strømforskyningen som gikk i stykker da det bare luktet av denne, spesielt bak på forskyningen.
Luktet brent elektronikk, og lukten bredde seg i hele rommet, og tok noen minutter og få luftet ut.
Fikk testet alt untatt hovedkort, CPU og ram i min gamle PC, og heldigvis er ingen av de delene ødelagte.
Så må vel skaffe ny PSU og håper hovedkort, CPU og ram fortsatt fungerer.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Men nå litt senere skulle jeg ta ut strømforskyningen og merket at 24pin kontakten satt ganske godt i hovedkortet og fikk ikke ordentlig tak i den, så bestemte meg for og skru ut hovedkortet og så ta den ut.
I det jeg skulle sette det tilbake så ser jeg noe jeg er litt usikker på om har noe og si,
Ser på baksiden av hovedkortet så har den ene hovedkort spaceren skrapt vekk litt av den svarte coatingen innerst ved skruehullet på kortet, og ser kanskje en kvart millimeter tynn sirkel med kobberfarge der hvor det engang var svart coating.
Skaden er veldig veldig liten, og jeg ser ingen "tracks" der, og spaceren ser heldigvis ikke til og ha kommet igjennom kobberfargen som kom tilsyne pga. av spaceren.
Legger ved ett bilde her:
7Y0JFWb.jpg
post-68905-0-79632500-1417132071_thumb.jpg
Den halvsirkelen av sølv er egentlig kobberfarget men kameraet mitt får ikke fanget opp riktig farge, men som dere ser er det ikke rare skaden,
og lurer da rett og slett på om dette har noe og si?
Og kan dette være årsaken til at strømforskyningen røyk?
(er dog litt rart at den ikke røk før installeringen av 780ti skjermkortet)
Edit: maskinen i signaturen er min "gamle" PC og tok noen deler fra denne da jeg bygde den nye.
Kan prøve strømforskyningen fra denne, men er redd for at også den skal ryke hvis det var hovedkortet som ødela den nye forskyningen.
Endret av Nvidia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...