Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nedtrapping av Xanor


TheKims

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har slitt med angst siden 17-18 års alderen å har prøvd ut det meste som er av B-preparater og SSRI for å lindre den værste angsten, men eneste legemiddelet som har fungert skikkelig på meg har vært Xanor som jeg har gått på daglig siden Mars i år.

 

Jeg har fått utredet ganske mye det siste året, sluttet med alkohol, blitt mere sosial, startet med litt lett arbeid på dagsenter å kjenner at livsgnisten har kommet tilbake. Er så bekymret for at alt jeg har oppnådd i år skal falle i grus, å at jeg skal havne i samme situasjon som tidligere når jeg nå skal trappe ned på Xanor.

 

Noen som har noen råd og tips, å som kanskje har vært i samme situasjon?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det er snakk om B-preparater (svært avhengighetsskapende, som du sikkert vet) og SSRI som kan gjøre ganske mye med hodet over tid, ville jeg tatt kontakt med fastlege for en seponeringsplan.

Dersom du ikke opplever å få hjelp der, finnes det lavterskeltilbud i alle kommuner i Norge, med (p)sykepleiere og andre fagpersoner. Da tar du kontakt med helsetjenesten i kommunen du bor i.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei,

 

Har slitt med angst siden 17-18 års alderen å har prøvd ut det meste som er av B-preparater og SSRI for å lindre den værste angsten, men eneste legemiddelet som har fungert skikkelig på meg har vært Xanor som jeg har gått på daglig siden Mars i år.

 

Jeg har fått utredet ganske mye det siste året, sluttet med alkohol, blitt mere sosial, startet med litt lett arbeid på dagsenter å kjenner at livsgnisten har kommet tilbake. Er så bekymret for at alt jeg har oppnådd i år skal falle i grus, å at jeg skal havne i samme situasjon som tidligere når jeg nå skal trappe ned på Xanor.

 

Noen som har noen råd og tips, å som kanskje har vært i samme situasjon?

 

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til Xanor, men jeg har gått på Cipralex (som også er SSRI) i 2,5 år. For en måned siden begynte jeg nedtrapping med halv dose i tre uker, og for en uke siden slutta jeg helt.

 

For meg har det gått veldig bra så langt. Jeg tror det verste er å overanalysere alle tanker og følelser man har under nedtrappingen, sånn at man tenker seg syk igjen. Hvis du har et positivt utgangspunkt og tenker at dette skal gå bra, så gjør det gjerne det. Og i verste fall er det jo bare å gå tilbake til medisinene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...