Gå til innhold

Oppgradere med lydkort/dac/amp til hodetelefoner


Anbefalte innlegg

Hei.
Jeg har lyst på nytt headsett til PC'en. Bruker for tiden mitt "bærbare" logitech UE 9000 og er forsåvidt veldig fornøyd med det. Men det presser en del på hodet, og jeg har lyst på et eget til PC'en.

 

Det vil bli brukt hovedsakelig til spill, og noe musikk. Gjerne spill med mye god lyd i, slik som Battlefield 4 etc.

 

Har sett en del på Sennheiser G4me zero og synes det virker interessant. PC'en min bråker en del, så det er bra med litt ekstra lydisolering (i forhold til Game one).
Leste noen brukeranmeldelser, som mente at man ikke fikk nok ut av dette headsettet, uten et dedikert lydkort? Noen som har erfaring?

Synes også at Qpad qh-1339 virker bra, men har fått det samme inntrykket, at det er lurt med dedikert lydkort for å rettferdiggjøre prisen.

Jeg spiller ikke så mye med mikrofon, så det er egentlig ikke et must. Vil det være en idé å bare gå for et lydkort og f.eks Beyerdynamic dt770 eller noe lignende?

Lydkort har jeg aldri eid, så er helt blank. De varierer jo voldsomt i pris, noen tips her?

Endret av Martin-sama
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det var jeg lurte på. Den testen er ikke dum, blir nesten litt i overkant!

Hadde sett for meg samlet pris på ca. 3000,- hvis det blir både lydkort og headsett.
Men vurderer å prøve interne lydkontrolleren først, og hvis det ikke er bra nok, oppgradere med et lydkort.

 

Leser stadig vekk mye positivt om Beyerdynamic, men det finnes så mange forskjellige varianter. Hvis jeg skal prøve å bruke lydkontrolleren på hovedkortet, er det da et poeng med headsett uten for mye impedans? Slik som DT770 pro 32 eller custom one pro? Eller vil 80ohm også gå helt fint?

Vil gjerne holde meg under 2000,- for under selve headsettet. Så er det lov å håpe på gode tilbud på fredag! :)

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar

Bra tilbud er med Asus Xonar Xense så til pris av headsett du gå lydkort. Omtrent 1770 Kr.

Det er PC350 og det er ikke så mye forskjell mellom det og G4me, men jeg har ikke hadde noen av det, så kan jeg ikke anbefale noe og si hvordan.

 

Andre sier at AKG 702 er bra, men du har extra mic til det og lydkort.

Lenke til kommentar

Hei

 

Har selv både 32ohm og 80 ohm versionen av dt770 pro.

Kvalitetsmessig noen av de beste produktene jeg har eid og liker lyden veldig godt.

 

Kjøpte det første paret i 2006 og de fungerer ypperlig enda. Har byttet til nye puter da de hadde mistet litt av formen. Helt greit da de har vert i daglig bruk i omtrent 8 år.

Syns kansje at 80ohm versionen låter best men det er ikke stor forskjell.

 

Har brukt de mest på creative x-fi og creative z lydkort men de låter overaskende bra på ipad air. Høyt nok er det også.

 

Låter merkbart værre på det interne lydkortet i Z97I-Plus. Er ikke ubrukelig men skal skaffe meg et usb lydkort.

 

Lydisoleringen fra omverden er veldig bra. Noen ganger litt for bra. Blir fort at man må ta av en klokke hvis man skal snakke med noen på skype for ikke å bli sittende å rope:)

 

Qpad 1339 er ca. samme headset som Beyerdynamic mmx-300 som igjenn er dt770pro med mic. Det har en veldig bra mic med god støydemping men det koster deg da omtrent 1500,- ekstra.

 

Da er det billigere med en modmic eller kansje en blue snowball og du er fremdeles innenfor budsjett.

Lenke til kommentar

Har et sett Beyerdynamic DT-880 (600Ohm) + Aune X1 DAC MKII hodetelefonforsterker + Modmic 4 fra www.modmic.com. Funker knall, nydelig lyd.

 

Anbefaler en hodetelefonforsterker med DAC istedet for et internt lydkort. Jeg betalte ca 1500 for min Aune X1 DAC MKII, noe som ikke er spesielt mye høyere enn hva du må ut for for et internt lydkort (som er et vesentlig dårligere produkt, uten noen form for ekstra amping). Den kobles til PC via USB (evt andre tilkoblinger) og fungerer som et eksternt lydkort.

 

Beyerdynamic DT-770 (80Ohm) kan drives på et vanlig lydkort og er et flott valg. Du får ikke headset med så bra lyd. Problemet er jo da at headphones må ha noe ala en modmic for at det skal fungere som et headset. Du havner da under 2k uten noe form for ekstra lydkort. Hvis du kjøper en forsterker, kjøp heller 250 eller 600 Ohms utgaven av hodetelefonene.

 

Btw, PRO utgavene av Beyerdynamic sine hodetelefoner sitter bare tettere på hodet (ikke bestandig så bra), det er ingen forskjeller på drivere etc. De er ment for studiobruk, men PRO og custom kan brukes om hverandre.

 

En annen ting er at dette er utstyr du ikke har behov for å bytte ut på mange år med mindre du utvikler høy grad av audiofilisme og bare må ha noe bedre :)

Endret av rhym
Lenke til kommentar

Har et sett Beyerdynamic DT-880 (600Ohm) + Aune X1 DAC MKII hodetelefonforsterker + Modmic 4 fra www.modmic.com. Funker knall, nydelig lyd.

 

Anbefaler en hodetelefonforsterker med DAC istedet for et internt lydkort. Jeg betalte ca 1500 for min Aune X1 DAC MKII, noe som ikke er spesielt mye høyere enn hva du må ut for for et internt lydkort (som er et vesentlig dårligere produkt, uten noen form for ekstra amping). Den kobles til PC via USB (evt andre tilkoblinger) og fungerer som et eksternt lydkort.

 

Beyerdynamic DT-770 (80Ohm) kan drives på et vanlig lydkort og er et flott valg. Du får ikke headset med så bra lyd. Problemet er jo da at headphones må ha noe ala en modmic for at det skal fungere som et headset. Du havner da under 2k uten noe form for ekstra lydkort. Hvis du kjøper en forsterker, kjøp heller 250 eller 600 Ohms utgaven av hodetelefonene.

 

Btw, PRO utgavene av Beyerdynamic sine hodetelefoner sitter bare tettere på hodet (ikke bestandig så bra), det er ingen forskjeller på drivere etc. De er ment for studiobruk, men PRO og custom kan brukes om hverandre.

 

En annen ting er at dette er utstyr du ikke har behov for å bytte ut på mange år med mindre du utvikler høy grad av audiofilisme og bare må ha noe bedre :)

 

Takk for gode tips :)

 

Finnes det en rimeligere DAC enn den du sikter til? For jeg kunne gjerne tenkt meg en slik og så gå for et høyere impedans-hodesett.

Lenke til kommentar

 

Har et sett Beyerdynamic DT-880 (600Ohm) + Aune X1 DAC MKII hodetelefonforsterker + Modmic 4 fra www.modmic.com. Funker knall, nydelig lyd.

 

Anbefaler en hodetelefonforsterker med DAC istedet for et internt lydkort. Jeg betalte ca 1500 for min Aune X1 DAC MKII, noe som ikke er spesielt mye høyere enn hva du må ut for for et internt lydkort (som er et vesentlig dårligere produkt, uten noen form for ekstra amping). Den kobles til PC via USB (evt andre tilkoblinger) og fungerer som et eksternt lydkort.

 

Beyerdynamic DT-770 (80Ohm) kan drives på et vanlig lydkort og er et flott valg. Du får ikke headset med så bra lyd. Problemet er jo da at headphones må ha noe ala en modmic for at det skal fungere som et headset. Du havner da under 2k uten noe form for ekstra lydkort. Hvis du kjøper en forsterker, kjøp heller 250 eller 600 Ohms utgaven av hodetelefonene.

 

Btw, PRO utgavene av Beyerdynamic sine hodetelefoner sitter bare tettere på hodet (ikke bestandig så bra), det er ingen forskjeller på drivere etc. De er ment for studiobruk, men PRO og custom kan brukes om hverandre.

 

En annen ting er at dette er utstyr du ikke har behov for å bytte ut på mange år med mindre du utvikler høy grad av audiofilisme og bare må ha noe bedre :)

 

Takk for gode tips :)

 

Finnes det en rimeligere DAC enn den du sikter til? For jeg kunne gjerne tenkt meg en slik og så gå for et høyere impedans-hodesett.

 

http://schiit.com/products

Magni + Modi = ca, det samme, men usikker på om du vil ha amp, DAC eller begge :p

Lenke til kommentar

Har en Magni+Modi combo selv, fornøyd med den :). Itillegg skaffet jeg meg noen AKG k712 pro, fantastisk lyd jeg får, hører akkurat hvor fienden er :p.

 

Er åpene hodetelefoner uaktuell? Med åpene får du mye bedre "positional audio". Ser Massdrop(kjøpte mine fra dem) har en god pris på de tilsvarende k7xx nå: https://www.massdrop.com/buy/akg-k7xx-massdrop-first-edition-headphones ;).

 

Ellers har jeg laget en liste over gode hodetelefoner jeg har kommet over, hvis du vil få en orientering på hva som finnes :): http://www.prisjakt.no/list.php?l=79027&view=b.

Endret av ScaryTIGerEye
Lenke til kommentar

Den magni+modi fristet jo, en god del billigere enn Aune XI.

Det må jo forsåvidt ikke være lukket. Hvordan er lydisoleringen i åpne hodesett, slik som dine AKG? PC'en min har to store kort i SLI, som ikke akkurat er diskrete når de blir varme. Da så jeg bare for meg at det var greit med lukkede. Det var en veldig god pris på det AKG-headsettet, vet bare ikke om jeg greier å vente helt til Februar/Mars med å få de, men det var jo virkelig mye å spare...Vanskelig!

Hvis hodesettet enten skal ha veldig god lydkvalitet, med litt trykk, eller om det skal være nøytralt men med god posisjonering, hadde jeg valgt det med best lydkvalitet og trykk.

Er lov å håpe på noen gode tilbud i morgen, AKG K-712 var jo nokså dyr! Eller være på utkikk etter Beyerdynamic 880/990 kanskje :)

Lenke til kommentar

Den magni+modi fristet jo, en god del billigere enn Aune XI.

 

Det må jo forsåvidt ikke være lukket. Hvordan er lydisoleringen i åpne hodesett, slik som dine AKG? PC'en min har to store kort i SLI, som ikke akkurat er diskrete når de blir varme. Da så jeg bare for meg at det var greit med lukkede. Det var en veldig god pris på det AKG-headsettet, vet bare ikke om jeg greier å vente helt til Februar/Mars med å få de, men det var jo virkelig mye å spare...Vanskelig!

 

Hvis hodesettet enten skal ha veldig god lydkvalitet, med litt trykk, eller om det skal være nøytralt men med god posisjonering, hadde jeg valgt det med best lydkvalitet og trykk.

 

Er lov å håpe på noen gode tilbud i morgen, AKG K-712 var jo nokså dyr! Eller være på utkikk etter Beyerdynamic 880/990 kanskje :)

 

 

Eg har aldri tekt at jeg ville hatt mer isolasjon med mine hodetelefoner, og de er ganske så åpene... Pcen min kan båke litt den også, men så lenge du har lyd på så merker du det ikke ;).

 

Angående det med lyd preferanse så er AKG sine mest for nøytral og balansert lyd, som har veldig god posisjonering :). "Lydkvalitet" er vel litt subjektivt da :p.

 

Hvis du ønsker en mer "fun" lyd kan du jo se på philips x1 eller x2 som nettopp kom, disse skal ha det beste av begge verdener. De skal være åpen og ganske balansert, samtidig som du få en del "trøkk" i dem :).

 

Sennheiser dj7/dj8 skal være noen med enda mer "fun", disse er da lukkede. Så du kan følge med på dem også :).

 

Beyerdynamic dt880/dt990 er også gode alternativer! De er vel mer en mellomting mellom "fun" og nøytrale :).

 

"soundstage" og god posisjonering, kan jo være en "fun" faktor også da ;).

 

Denne amp/dac comboen her burde du sjekke ut også: http://epiphany-acoustics.co.uk/products-page/dacs/ehp-o2di-desktop-headphone-amplifierdac-3/. Fordelen med disse mot magni/modi er at de er bygget inn i en enhet. Ulempen er vel at strømkabelen kommer ut på fremsiden.

 

AKG k712 er dyr ja! Men jeg fikk muligheten til å få dem for ca 2000 kr, så da slo jeg til :D

Endret av ScaryTIGerEye
Lenke til kommentar

Tror nok jeg har mest lyst på åpne egentlig, for å få bedre "posisjonslyd". Virker ikke som black friday har så mye å stille med, så tror jeg bestiller Beyerdynamic DT990 på ebay. Leste et par steder at dette er av de "morsomste" av 770/880/990, i tillegg så er det åpent, så vil tro at posisjoneringen er bedre enn med 770.

990 ser ut til å være vanskelig å få i annet enn 250ohm, hvordan vil dette gå med internt lydkort? Frister å bestille en DAC/AMP etterhvert, eller er det lurt å satse på det med en gang?

Lenke til kommentar

Tror nok jeg har mest lyst på åpne egentlig, for å få bedre "posisjonslyd". Virker ikke som black friday har så mye å stille med, så tror jeg bestiller Beyerdynamic DT990 på ebay. Leste et par steder at dette er av de "morsomste" av 770/880/990, i tillegg så er det åpent, så vil tro at posisjoneringen er bedre enn med 770.

990 ser ut til å være vanskelig å få i annet enn 250ohm, hvordan vil dette gå med internt lydkort? Frister å bestille en DAC/AMP etterhvert, eller er det lurt å satse på det med en gang?

Høres bra ut det, men sjekk ut philips x2 også da ;). Disse er vel den sterkeste konkurrenten til dt990, de har fått mye skryt :).

 

Dt990 er bedre på posisjonering ja, men de er egentlig nærmere semi-åpen enn åpene :).

 

250ohm tror jeg vil gå helt greit, så lenge det interne lyd-kortet ikke er helt forferdelig ;)

 

x2 skal forresten være enklere å drive enn dt990

 

AMP/DAC kan du egentlig vente med... jeg gjorde det, men fant egentlig fort ut at jeg ville ha det da ;)

Lenke til kommentar

Ja, de frister også voldsomt.
Skulle så gjerne gått et sted hvor jeg kan prøve disse.

X2 koster 2780,-, er de verdt så mye? Leser anmeldelser og de virker jo som en perfekt kombinasjon.
Vil bare forsikre meg at disse vil være den beste til den prisen, før jeg kjøper. Liker å være bombesikker før jeg kjøper såpass dyrt utstyr :)

Lenke til kommentar

Ja, de frister også voldsomt.

Skulle så gjerne gått et sted hvor jeg kan prøve disse.

 

X2 koster 2780,-, er de verdt så mye? Leser anmeldelser og de virker jo som en perfekt kombinasjon.

Vil bare forsikre meg at disse vil være den beste til den prisen, før jeg kjøper. Liker å være bombesikker før jeg kjøper såpass dyrt utstyr :)

Hei, trodde de kostet 2400 jeg :p, men ja de skal være veldig bra^^. Er vel på en måte opp til deg om de er verd det ;)

 

x1 er forrige generasjon, disse skal jo også være veldig bra. De skal blant annet ha litt mer bass faktisk, mens x2 er litt mer balansert :). Men hoved forskjellen mellom dem, er vel at x2 har rettet opp i de små "drawbacks", men hvis du kan leve rundt disse er x1 et veldig bra kjøp!

 

Du kunne jo sett om x2 kom på tilbud ;)?

Endret av ScaryTIGerEye
Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale å drive en Beyerdynamics DT-xx0 250Ohm uten amp. De er ikke lette å drive. Når du ikke har nok juice får du flatt lydbilde/distortion. Mange tror de har nok juice bare fordi de klarer å presse ut volumet de ønsker seg. Noen lydkort er bedre enn andre, men onboard audio og 250Ohm skal du bare glemme.

 

Hvis du ikke skal bruke et ordentlig lydkort/forsterker så ville jeg ikke gått noe over Beyerdynamics DT-770 (80Ohm). 32 og 80 er ca like lette/vanskelige å drive. Jeg sier DT-770 fordi de er en del billigere.

Endret av rhym
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...